Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tak nám ze Svatého otce udělali newageového rappera

aktualizováno 
- Promluvit o kompaktním disku Abba pater, na kterém byly archivní úryvky z promluv Jana Pavla II. vsazeny do proudu hudby, znamená nesměšovat předčasně dvě věci: náboženský obsah a umělecké ztvárnění.
Náboženské poselství textů, pronesených papežem a přenesených na kompakt, je jasné a nepřekvapivé. Připomíná tradiční hodnoty křesťanské víry tomu publiku, které si je připomínat chce.

Činí tak pomocí citátů z bible, částí středověkých hymnů či modlitby Františka z Assisi Pane, učiň mě nástrojem tvého pokoje. Ve všech případech jde o texty - ať už papežem doslova recitované, nebo parafrázované a komentované -, které jsou v "cílovém prostředí" důvěrně známy. Ve spojení se sugestivním papežovým hlasem proto na posluchače, jenž PŘEDEM VÍ, co je ústředním smyslem textů, a jenž je pozitivně naladěn i vůči jejich interpretovi, nemohou nepůsobit. Kompakt je předurčen k tomu, aby byl poslouchán v obývacím pokoji dobré katolické rodiny v oné blažené, lehce povznesené chvíli po nedělním obědě.
A co posluchač, který neví, kdy a kde se zpívá hymnus Ubi caritas a proč by měl nějaké hudbě naslouchat jen proto, že muž, který do ní tak naléhavě promlouvá, je římský papež? Tomu bude disk Abba pater zcela, zcela, zcela lhostejný. Zastávám názor, že v moderní době je "církevní kultura" menšinovou subkulturou uvnitř pluralitní sekulární společnosti. Subkulturou, která je tolerována natolik, nakolik je vyvinuta tolerance společnosti k menšinám, ale sama o sobě, pokud něčím výrazným (charitativní činností) nepřispěje k hodnotám většinové společnosti, zvláštní pozitivní zájem nevzbuzuje. Abba pater je korunním důkazem této teze.
Je-li textová stránka kompaktu tak dokonale "interní" církevní záležitostí, o hudební složce platí pravý opak: tu lze popsat jako líbivý "střední proud" s prvky klasiky a etnohudby. Tu táhlé medové smyčce, tu něžné dětské sbory, tu chemické zvuky syntezátorů.
Čtenář nechť si představí něco mezi unylou sladkostí Andrey Bocelliho, monstrózním patosem Vangelisovým a nejasným pocitem "posvátna", který evokují aranže posledního disku skupiny Queen. S ním má Abba pater společný i jistý nádech nekrofilnosti: Made in heaven bylo natočeno po smrti Freddieho Mercuryho tak, že k jím nazpívaným sólovým partům byly dotočeny ostatní součásti.
Pocit vykonstruovanosti u papežského kompaktu vyvrcholí ve čtvrté, titulní skladbě, v níž papež nejen "rapuje", ale skutečně zpívá. Co však zpívá: na archivní nahrávce zpíval při mši Otčenáš na jednoduchý chorální nápěv - a autoři disku k němu dokomponovali harmonii a sborové opakování, a vyrobili tak bizarní operní árii. I s potleskem.
Ještě jednu hudební a religionistickou souvislost musíme však uvést: tímto libovolným mixováním hudebních stylů, neustálým zřetelem na jednoduchost a líbivost, slibováním "duchovního zážitku" a "duchovní pouti" na sleeve-notu, ale rovněž "kořeněním" katolického popu špetkami exotiky hudební i náboženské (africké dětičky dělají své "hula, hula", jeden Otčenáš zapěje sbor v církevněslovanském jazyce i harmonii a jako vrchol se zničehonic ozve "jeruzalémské" zaječení Šma Jisrael) - tím vším Abba pater prozrazuje, že jeho asi nejpřesnější stylové zařazení zní: new age.
Pro prodavače v megastorech může být toto konstatování radou, do kterého regálu disk zařadit. Pro některé zbožné posluchače šokem (pro nezasvěcené dodáváme: "new age" platí v křesťanských kruzích platí synonymum novopohanství a tudíž jako nadávka). Pro historiky kultury 20. století docela zajímavé téma k úvahám, co se to s tradičními strukturami evropské estetiky i spirituality děje: jak je možné, že takovýto až modelově postmoderní a newageový produkt vyplodí i ten a právě ten, kdo na vědomé rovině postmodernu i new age ostře odmítá. A co všechno je možné ještě.

Abba pater

producent Vincenzo Messina a Leonardo de Amicis
hudba Leonardo de Amicis a Stefano Mainetti
textová supervize Don Giulio Neroni

CD, 49 minut

Vydalo Radio Vaticana a Sony Music

Autor:



Nejčtenější

Film s Kevinem Spaceym utržil za první den v kinech jen 126 dolarů

Kevin Spacey ve filmu Billionaire Boys Club

Herec Kevin Spacey obviněný ze sexuálního nátlaku utrpěl další ránu ve své kariéře. Novinka Billionaire Boys Club, v...

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...



GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Zemřel český dýdžej Michal Maudr známý pod přezdívkou DJ Loutka

DJ Loutka

Ve věku 51 let zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů a výrazná postava tuzemské taneční scény Michal Maudr,...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Další z rubriky

RECENZE: Newyorští Grizzly Bear máchli tlapou a struny čouhaly z pódia

Záběr z prvního pražského koncertu newyorské kapely Grizzly Bear (13. srpna...

Americká alternativní kapela Grizzly Bear dorazila v pondělí poprvé k nám. V pražském Roxy naživo předvedla tu méně...

Zemřela královna soulu, legendární zpěvačka Aretha Franklinová

Aretha Franklinová v roce 1973

Ve věku 76 let zemřela americká soulová zpěvačka Aretha Franklinová. Umělkyně označovaná za "královnu soulu" trpěla...

Sziget znamená maďarsky ostrov. A také týdenní festival plný zábavy

Dua Lipa na festivalu Sziget 2018

Tisíc koncertů a jiných představení v sedmi dnech, hvězdy od Kendricka Lamara po Arctic Monkeys a 565 tisíc návštěvníků...

Najdete na iDNES.cz