O Zdeňku Sýkorovi se mluví nejenom v souvislosti s jeho čerstvě oslavenými devadesátinami, velkou retrospektivou v Galerii hlavního města Prahy a druhou částí právě vydaného monografického cyklu, knihy rozhovorů. Posledních dvacet let jsou jeho obrazy na trhu s uměním stále žádanější, je zastoupen jako jeden z mála našich umělců ve stálé expozici v pařížském Centre Pompidou.
A právě zmíněná výstava v Městské knihovně, kterou připravil kurátor Pavel Kappel, je dokladem Sýkorova systematického přístupu k tvorbě, z něhož však rozhodně nezmizela spontánnost, radost a vzrušení. To se mimoděk přenáší i na návštěvníka galerie.
Od otázek k odpovědím
V geometrických liniích, strukturách a skvrnách se zračí vodní hladina, horizont a ubíhající mraky, oči přecházejí a divákovo nitro bouří. V první části výstavy se z fascinace velkými barevnými i černobílými formáty tvoří otázky, druhá, analytičtější část výstavy, na ně odpovídá.
Předkládá popis systému Sýkorovy tvorby, ukazuje partituru, podle níž virtuózní malíř pracuje, dává porozumět řeči čísel, kterou Sýkora promlouvá.
Poctivou práci odvedl nejenom kurátor, ale i Jan Šerých, který v Městské knihovně figuruje jako architekt výstavy. Ač o generace mladší, jejich tvorba má jasně vysledovatelné paralely, Šerých Sýkorovi rozumí.
Zdeněk Sýkora začínal krajinami, impresionistickými i fauvistickými pohledy na lounskou přírodu. V roce 1959 uviděl v Ermitáži vystavené obrazy Henriho Matisse, které ho zásadně ovlivnily. Opustil přírodu a soustředil se na autonomní zákony malby – i když právě příroda v ní zůstala obsažená, jen přeneseně, jako dojem, který vznikne až v hlavě diváka.
Sýkorovy obrazy nejsou statickými dekoracemi, je v nich tenze, z organického celku prosakuje intenzivní chvění. Přestože Sýkora používá ve své tvorbě počítačové programy a systém "chladných" matematických vzorců, nepostrádá jeho dílo intuici, autorský cit, originalitu až živočišnost. Právě v tomto zdánlivém rozporu či přinejmenším paradoxu vzniká neopakovatelná síla Sýkorových obrazů.
Fascinace prostorem
Výstava v Městské knihovně představuje stovku Sýkorových prací v jednoduché, ale funkční instalaci. Je jasně vidět vztah mezi prvotními krajinami a obrazy zahrad, kde abstraktní barevné struktury malované na jutovém podkladě netušeně předznamenávají náboj budoucích struktur a linií. Je v nich vlastně ta stejná informace, později jen mnohem precizněji vyjádřená pomocí výtvarných prvků, kterým Sýkora přiřadil čísla a nechal počítačový program logicky je zorganizovat.
Tedy fascinace obrazem krajiny, bytostná potřeba volného prostoru a nutnost jeho interpretace pomocí světla a geometrické struktury.
Vztah mezi přísnou racionalitou a náhodou je u Zdeňka Sýkory důležitý. Racionální a intuitivní má však nakonec týž fascinující výsledek, na jehož konci stojí linie ubíhající či stáčející se z nekonečna lidské fantazie a do ní.
Retrospektiva - Zdeněk Sýkora 90
Galerie hlavního města Prahy, Městská knihovna, Mariánské náměstí 1, Praha 1, kurátor Pavel Kappel. Výstava trvá do 2. května.
Hodnocení MF DNES: 90 %