Z komiksu Huskiosa a sfinga od Jiřího Husáka

Z komiksu Huskiosa a sfinga od Jiřího Husáka | foto: archiv

Svěží nástup mladých komiksových tvůrců

Nová vlna českého a slovenského komiksu - hlásá podtitulek výstavy Generace nula a doprovodnému katalogu vévodí parafráze na Rembrandtovu Noční hlídku, složená ze současných domácích komiksových hrdinů.

Pod názvem, jenž slibuje mnohé, se skrývá výstava, která prezentuje více než třicet komiksových autorů nastupující generace a která se do 19. září představuje v brněnských galeriích Kabinet a U Dobrého pastýře.

V domácím kontextu je výstava unikátem. Podobné ambice měly zatím jen zahraniční výstavy Francouzský komiks - nové směry (2002) nebo Polský komiks dnes (2004). Generace nula se soustřeďuje na nastupující autorskou generaci, jde dopředu, neohlíží se a s jistou tvrdohlavostí akcentuje komiks na úkor dalších aktivit konkrétních autorů.

Třicátníci nastupují
Mimo výstavní sály zůstal - donedávna dominantní - žánr dětského komiksu, i mediálně známí, formálně však ustrnulí rutinéři Štěpán Mareš nebo Čtyřlístek. Mezi 35 autorů, kteří se prezentují na 180 komiksových stránkách, se nevešla ani Lucie Lomová, jejíž tvorba se přesouvá směrem k autorskému komiksu pro dospělé, nebo - stejně tak generačně odlišní - autoři Alois Nebel, Jaroslav Rudiš a Jaromír Švejdík.

Kurátoři (a sami komiksoví praktici) Tomáš Prokůpek a Ján Lastomírský poskytli prostor česko-slovenské generaci autorů kolem třicítky, jejichž jména byla donedávna známá jen na uzavřené komiksové scéně.

Výstava dokumentuje zejména rozličné přístupy autorů: vedle sebe tak visí minimalistické morbidní linie Jaromíra Plachého a expresivní malby Petra Včelky, psychedelické koláže Lídy ToyBox Holmerové i barevně sugestivní práce Karla Jerieho, civilní anatomický realismus Jiřího Gruse i Shootyho karikaturistický styl; stylizace Jiřího Husáka i fotografický hyperrealismus Adolfa Lachmanna.

Ale dobrý výtvarník ještě nemusí být dobrým komiksovým vypravěčem. Každé políčko by mělo obstát jako samostatný obraz - k tomu je však třeba ještě přihodit cit pro návaznost jednotlivých záběrů, celkovou stránkovou kompozici, gradaci příběhu. Někomu stačí jako vyprávěcí prostředek komiksový strip, jinému nepokojná kamera tančí po sytě zaplněných stránkách, které se lomí do neklidných expresivních linií, přitvrzujících probíhající děj…

Vystavovat komiks přináší výrazné nároky na uspořádání. V tomto případě by si zasloužila volnější pojetí - pouhá linoucí se série rámů působí až zastrašujícím dojmem. Oko unavené louskáním písmen i záda strnulá krabím pohybem podél stěn by si mohla ulevit v podobně plastickéma obrazově pestrém prostředí, jakým vládla například zmiňovaná výstava Polský komiks dnes v pražské Novoměstské radnici…

Šikovná příručka
Doprovodný katalog, jehož titulní stránce vévodí komiksová parafráze Rembrandtovy Noční hlídky, předvádí téměř vyčerpávající přehled jednotlivých stylů, a to i se stručnými osobními profily a kontakty.

Byť na autora vyšlo po jediné stránce, výsledkem je šikovná příručka, která shrnuje domácí komiksové portfolio do pohotového koncentrátu. V říjnu a listopadu bude výstava k vidění na pražské přehlídce KomiksFEST!

Generace nula
Galerie Kabinet a U Dobrého pastýře, Brno. Kurátor Tomáš Prokůpek, otevřeno do 19. září.
Hodnocení MF DNES: 70%