Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Světově proslulý divadelní Drak chrlí pohodu už 50 let

  15:13aktualizováno  15:13
Kdyby si královéhradecké Divadlo Drak chtělo vystavit všechny ceny nastřádané za půl století, ať už zahraniční, nebo domácí, do domu v Hradební ulici by se asi už nevešla ani noha. Drak, scéna světového renomé, které maže hranice mezi generacemi i loutkami a činohrou, však zůstává skromný.

Divadlo Drak - z inscenace Tajný deník Adriana Molea | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Nad všechen lesk trofejí je Draku "lidský rozměr", to, čemu bývalí i nynější členové říkají skvělá parta. A ta vydržela navzdory socialismu, normalizaci i kapitalismu, ať divadlo šéfovali Matoušek, Dvořák či Dražďáková celých padesát let, které Drak oslaví v sobotu.

Divadlo Drak - z inscenace Tajný deník Adriana Molea"Nechceme žádnou vlajkoslávu ani ohňostroje, jen v sobotu pozveme všechny současné i bývalé členy, spolupracovníky a přátele a odpoledne se vypravíme do chrudimského Muzea loutkářských kultur, kde je expozice věnovaná drakovským loutkám. K jubileu také vydáme barevnou a výpravnou knihu, která mapuje vývoj loutek v divadle. V sobotu v 19 hodin pak v Draku začne galavečer, revue i mejdan," říká ředitelka divadla Jana Dražďáková.

Divadlem prošla řada režijních, hereckých a výtvarnických osobností od Jana Pilaře a Jana Bílka či Jarmilu Vlčkovou až po Pavlu Tomicovou či režiséra Jana Bornu, jenž pak zdomácněl v pražském Divadle v Dlouhé.

Měřítko kvality
"Když si vzpomínám na ty tři roky, které jsem měl to štěstí jít společně s Drakem, mohla by se mi vybavit revoluce ’89, kterou jsem tu prožil mezi slušnými lidmi, kteří nemuseli z jeviště odprošovat národ a sypat si popel na hlavu. Řeknu-li si Drak, vybaví se mi především něco, co pro mne ční nad vším uměním, vybaví se mi tři roky s lidmi, kteří mne přijali mezi sebe a dali mi okusit tvůrčí a lidskou vzájemnost, která ve mně zůstala jako měřítko, skrze které měřím kvalitu jakéhokoli tvůrčího kolektivu," uvedl Borna.

. Když se řekne Drak

Jana KoubkováKdyž se řekne Drak, tak se ví, že v Hradci, když se řekne Krofta, vybaví se mi Vyšohlíd, Brunner... S Drakem jsem si užila krásné chvíle, třeba při The Beatles, protože Drak má jazz, improvizaci a rytmus rád.
Jana Koubková, zpěvačka

Arnošt GoldflamI za starého režimu, nebo snad právě tehdy, kdy to bylo důležité, jsem Drak vnímal jako ostrov specifické, autonomní, nezávislé a osobité tvorby. A i dnes Draku tyhle rysy osobitosti, svéráznosti, jistého hledačství a vůle k experimentům zůstávají.
Arnošt Goldflam, režisér, dramatik, herec, spisovatel

Vladimír Marek v maskérněNarodil jsem se roku 1951. Divadlo Drak jen sedm let po mně. Zestárnul jsem, ale Drak ne. Asi stojí na místě, kde tryská pramen živé vody. Pil jsem z toho pramene nádherných 18 let. A je to 18 let, co jsem z Draku z lásky odešel. Vím, že to zní paradoxně, ale bál jsem se jakési mumifikace, důchodové jistoty, která později přeroste v zatrpklost.
Vladimír Marek, herec

Pádným důkazem je i to, že se v divadle nikdy nepodařilo založit buňku komunistické strany, i když se o to soudruzi urputně snažili. Navíc museli Drak pouštět do světa, vedle České filharmonie či Černého divadla to byl pro ně výstavní vývozní artikl v kulturním ranku. Divadlo hrálo v New Yorku, v Libčanech, v Sydney, Londýně, Mnichově i Miletíně.

Divadlo Drak - z představení Alenka zamilovaná"Je to neuvěřitelné, ale já pamatuju dokonce i doby, kdy se Drak ještě nejmenoval Drak. Ale už tenkrát - a vlastně už pár let předtím - to bylo dobré divadlo. A to, že je dobré dodnes, je ten malý zázrak, který mě vždy, když jsem přemýšlel o odchodu jinam, nakonec nechal tady. Když se ptám, kde se ten zázrak vzal, tak mě napadá jediné: Bylo to štěstí na správné lidi na správném místě, a přestože jejich cesta byla lemována úspěchy, které je mohly uspat na vavřínech, oni šli pořád dopředu," říká herec, režisér a skladatel Jiří Vyšohlíd.

Duch s koženou taškou
Lví zásluhu na tom má někdejší ředitel Jan Dvořák, který přivedl na jeviště technikáře Matěje Kopeckého a do divadla režiséra Josefa Kroftu, dnes jednu z největších autorit v českém i evropském alternativním divadelnictví. Díky Dvořákovi, tovaryši Josefa Skupy a patronu českých loutkářů, jemuž naslouchali v Evropě i v USA, vznikly legendární kusy Cirkus Unikum - dnes naposled, Faust, Těžká Barbora, Mauglí, Sněhová královna i slavná Prodaná nevěsta. Jan Dvořák zemřel předloni v osmdesáti letech.

Divadlo Drak - z představení O pejskovi a kočičce

"Změnilo se toho hodně, ale ten duch divadla, ten drakovskej duch, a to jsem moc rád, ten je tady pořád. Klape dřevákama, má přes rameno koženou tašku a jmenuje se Honza Dvořák," uvedl herec Václav Poul.

Ač mohou divadlo tížit jeho vyhlášené slavné éry, stále má vysoký umělecký nadstandard, obrovskou imaginaci, hravost, výsostné řemeslo a všestranné mladé herce od Jiřího Kohouta přes Pavlu Lustykovou po Petru Cicákovou, Filipa Humla či Redyho Vávru.

. Vladimír Just k padesátinám Draku

O Draku jsem věděl už od konce 60. let, ale zlom zájmu přerostlého v lásku až pábitelskou se datuje od triumfálního pražského zájezdu do Divadla S+H ve druhé polovině 70. let, v situaci marasmu a beznaděje, zevnitř rozkládaného Činoheráku, Zábradlí i Semaforu, najednou doprostřed apatické a rezignované Prahy vhodili hraví šílenci z Hradce pumu, vedle brněnských Provázků a dvou tří dalších výjimek to bylo tenkrát něco z jiného světa, něco jedinečného, neuvěřitelného, úžasného, to nebyl zájezd, to bylo zjevení, marnotratný gejzír a řetězový výbuch nápadů, fantazie, humoru, který byl možný jenom "teď a tady" a jenom na divadle. Rachejtle, jež osvítily pražskou oblohu, se jmenovaly Popelka, Šípková Růženka a Jak se Petruška ženil, taky Enšpígl a Faust, to totální vytržení loutek a maňasů z iluzivního jevištního rámce bylo zároveň i vytržením z rámce normalizační šedi a konvencí všeho druhu včetně rozdělené dětské a dospělé divácké adresy. Pak už jsem byl doživotně chycen, už jsem si to všechno vyhledával v Hradci i na festivalech sám a nečekal, až mě to přivezou před barák, ty další zastávky po cestě za chvilkovým štěstím uprostřed normalizačního neštěstí se jmenovaly Těžká Barbora, Osvobozené divadlo V+W, Zlatovláska a dva z absolutních vrcholů českého divadla 80. let - Píseň života a samozřejmě Smetanova a Vyšohlídova Prodaná nevěsta.

Jedním z posledních počinů je generační trilogie režiséra Jakuba Krofty pro mládež v přecitlivělém věku puberty - Alenka zamilovaná, Tajný deník Adriana Molea a Carmen 20:07, nebývale otevřená bez jakýchkoliv příkras a manýr.

Kritik Vladimír Just si nejvíce cení drakovských 70. a 80. let. "Pořád je to ale všechno malý zázrak, pořád je to účinné sérum proti seriálovosti konzumu popkultury i poppolitiky, která nás válcuje sice jinak než bolševik, ale přesto válcuje, jenže o to víc nás naštěstí jako ten bolševik vyhání do divadel typu Drak," poznamenal teatrolog.

Umělecký šéf Josef Krofta, stále ve výtečně formě, se vzpomínkám brání: "Stejně si nic nepamatuju! Radši dám gratulaci: Draku, nenech si i v další padesátce mluvit do toho, co chceš dělat. Ani od politiků, ani od sponzorů, o kriticích ani nemluvím. Budou-li ti předkládat pannu, neber každou. Vybíravý buď i k rytířům, kteří se ti postaví k souboji. Buď na své publikum nemilosrdně náročný. Jsi přece Drak, ne Dáda! A hlavně, aby tě i dál provázela láska a úcta k dětem, vzdor tomu, že jsou někdy nesnesitelné a musíš kvůli nim vstávat brzy."

. Historie divadla

1958 Založeno Východočeské loutkové divadlo, ředitel Vladimír Matoušek sestavuje soubor z nadějných osobností (Mirka Kostřábová, Jan Pilař, Matěj Kopecký, František Vítek, Věra Říčařová). Spojuje je nespokojenost se stavem loutkářství, odbojnost a tvůrčí opozice provází Drak dodnes.
1961 Přichází Jiří Středa, který divadlo ovlivnil jakou autor, režisér a dramaturg (Pohádky pana Pohádky, Tajemství zlatého klíčku, Tři volavčí pera).
1964 - 76 Ředitelem je Jan Dvořák, který hledá inspirační podněty v komediální tradici lidového loutkářství. Má fantastický cit pro volbu partnerů a lídrů.
1964 Angažování Miroslava Vildmana, režiséra, který lpí na souhře živého herce a loutky. Série novátorských inscenací nadchla publikum i kritiky.
1965 Pohádka z kufru, první mezinárodní úspěch.
1965 Přichází scénograf Pavel Kalfus. Řada jeho scénografií získala trofeje na Skupově Plzni. (Princezna s Ozvěnou, Jak se Petruška ženil).
1968 Název divadla se mění na Drak.
1970 Krysařova píšťala, první Skupova cena.
1971 Nastupuje režisér Josef Krofta, který zásadně ovlivnil poetiku Draku. Text je pro něj záminka k variacím, improvizacím a nápadům, což přesahuje hranice loutkového divadla. V dramaturgii nastal posun k inscenacím pro všechny věkové skupiny. Významné místo měly přepisy epických děl. Provokací herecké fantazie dosáhl Krofta pozoruhodných výkonů (Zdeněk Říha, Jiří Vyšohlíd, Vladimír Marek...).
1974 Krofta přivádí do Draku spolužáka z DAMU, scénografa Petra Matáska.
1976 UNIMA - Světový festival loutkového divadla v Moskvě, oceněna inscenace Popelka.
1980 UNIMA - ve Washingtonu, oceněna inscenace Cirkus Unikum, dnes naposled.
1981 - 1992  V týmové spolupráci režiséra a výtvarníka (společně i s autorem hudby Vyšohlídem a dramaturgem Miloslavem Klímou) vznikly inscenace (Zlatovláska, Sen noci svatojánské, Královna Dagmar, Pinokio), které získavají světové renomé.
1984 UNIMA - v Drážďanech, oceněna inscenace Zlatovláska.
1989 Příchod režiséra Jana Borny, který po svém využil stylu souboru a jeho nejvýraznějších individualit. Vzniká také institut Mezinárodního figurálního divadla - pokus vytvořit divadlo - laboratoř, kde se metoda práce Draku dala uplatnit i v pedagogice. Vznikají mezinárodní inscenace.
1994 Nástup čerstvých absolventů katedry alternativního a loutkového divadla DAMU a Státní konzervatoře Praha (režisér Jakub Krofta, scénograf Marek Zákostelecký, herci Jan Popela, Madla Zimová, Karel Zima...).
2000 Inscenace Jakuba Krofty Všechno lítá, co peří má pro Drak zajistila mnohá ocenění a projela řadu světadílů.
2001 Vyvrcholením práce Mezinárodního institutu figurálního divadla je inscenace Josefa Krofty Mor na ty vaše rody! ve spolupráci s Japan Foundation.
2004 - 2007 V režii Jakuba Krofty vzniká trilogie pro teenagery Vyskočit z dětství (Alenka Zamilovaná, Tajný deník Adriana Molea, Carmen 20:07).

Autor:



Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Přežili jsme smrt TýTý, přežít se dá i bez Slavíků

Ewa Farna se raduje z druhého místa v kategorii zpěvaček (25. listopadu 2017).

Slavičí tlukot utichl. Po přiznání, že se výsledky upravovaly, a po vracení původně předaných trofejí vstupuje anketa...

Vrátí se Případy 1. oddělení. Z dřívějších dob a s mladšími tvářemi

Záběr z natáčení nových dílů seriálu Případy 1. oddělení

Populární krimiseriál Případy 1. oddělení chystá pokračování. Ředitel vývoje pořadů a programových formátů ČT Jan...



Zemřel francouzský idol Johnny Hallyday, zpěvák podlehl rakovině plic

Rocker Johnny Hallyday zazpíval píseň Un dimanche de janvier (10. ledna 2016)

Ve věku 74 let v noci na středu zemřel francouzský zpěvák a herec Johnny Hallyday. Agentuře AFP to oznámila jeho...

Balzerová s Vilhelmovou ujely starou volhou. Vejdělkova novinka dotočena

Eliška Balzerová a Tatiana Vilhelmová během natáčení filmu Tátova volha

Strávily spolu pětadvacet dní v jednom karavanu a v pamětnickém autě. Eliška Balzerová coby matka a Tatiana Vilhelmová...

Carrie Fisherová v posledním rozhovoru: Leia je vyčerpaná. A je to vidět

Záběr z filmu Star Wars: Poslední z Jediů

Před čtyřiceti lety se stala ikonou, když poprvé hrála princeznu Leiu v Hvězdných válkách. Naposled si roli zopakovala...



Další z rubriky

Když ze skříní vytahují kostlivce. Cíle a Smutnou čeká střet generací

Jitka Smutná a Filip Cíl během zkoušek inscenace Útěky v Divadle v Řeznické

Filip Cíl a Jitka Smutná se v Divadle v Řeznické představí jako vnuk a babička z jedné americké rodiny vzešlé z irských...

PRVNÍ DOJMY: Spodní prádlo a rychlovarná konvice Maryše v Národním neškodí

Pavla Beretová jako Maryša roku 2017

Obavy, které mezi konzervativnějším publikem mohlo vzbudit moderní nastudování Maryši v Národním divadle, se...

Nejen Tomicová s Pazderkovou budou na pokraji nervového zhroucení

Záběr ze zkoušek muzikálu Ženy na pokraji nervového zhroucení

Po muzikálové adaptaci filmu Někdo to rád horké přichystali v pražském Divadle Na Fidlovačce hudební verzi další...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz