Svět zítřka se vrací do dětství

Natočil první film a zmatený Hollywood se táže: Kde se vzal? Kdo je to Kerry Conran, jenž svůj půvabný Svět zítřka vykutal z ničeho, jen z vlastní fantazie otištěné na trikové modré pozadí? Odpovědí je příslib. Zdá se, že přišel další věčný kluk.

Snílek z rodu Julesa Verna, Karla Zemana, Walta Disneye nebo Stevena Spielberga. Mohli by strávit společně celé roky v jednom velkém hračkářství, aniž by se nudili nebo si překáželi. Jednotlivé prvky Světa zítřka se totiž zdají odvozené, nicméně celek, jejž tvoří, je původní, osobitý, výtvarně novátorský. Jen Conranův.

A to přesto, že leccos napohled vypadá jako nápodoba. Fanfáry jako z Hvězdných válek, město jako z Batmana, vzducholoď jako z Karla Zemana a Indiany Jonese zároveň, obří roboti jako golemové křížení s robotkem Emilkem.

Jude Law coby neohrožený hezký pilot v kožené bundě s kožešinovým límcem je zosobněním báječných mužů na létajících strojích a všetečnou novinářku - Gwyneth Paltrowovou - zachraňuje jako křehkou Jane z pracek King Konga, jen místo díků se dočká uštěpačných glos, jež s gustem oplácí.

Jenže právě díky humoru a důsledné retronáladě 30. let minulého století tyhle drobné odkazy vůbec nevadí, naopak: dodávají filmu nevtíravě naivistickou krásu Eda Wooda, Limonádového Joea nebo Mazaného Filipa.

Svět zítřka neopisuje, nýbrž přetavuje drobty příběhů z dětství ve vlastní říši a v jednotný okouzlující styl. Výtvarně neskutečné, něžné tónované barvy přesně sedí nadsázce: příjemně odlehčené, nikoliv však přímé, natož bláznivé parodii.

Patinu ocelových měst, raket, ponorek a tajuplných ostrovů z verneovek i říz leteckých honiček ulicemi metropole s výkřiky "U drogerie zahni doleva" tu neviditelně prodávají moderní triky a vyčpělé historky o vědcích ve službách šílených světovládců se v pohádkovém obalu přijímají s úsměvem jako ve starých bondovkách, ať už hrdiny zavedou do sněžných hor Nepálu, či do rozkošně umělé rajské zahrady s vodopády.

Vděčnou službu činí jiskřivé slovní přestřelky postavené na tiché řevnivosti v milostném trojúhelníku. Křehké Paltrowové dobové kostýmky vyloženě sluší, zvláště když si natrhne sukýnku, aby mohla na vysokých podpatcích prchat před zvířenou od Cesty do pravěku k Jurskému parku. A Jolieová coby jednooká vojanda ji výtečně dráždí svým dávným bojovým spiklenectvím s pilotem.

Milá podívaná drhne jen tam, kde se snaží vysvětlit zápletku. Zbytečně: ve Světě zítřka není podstatné, kdo a proč hodlá vybít lidstvo. Lepší je užívat si hry při stříhání červených a modrých drátů a vychutnat si smích, jenž shodí i povinný sladký polibek.

,