Z baletu Faust (Petr Zuska a soubor baletu ND)

Z baletu Faust (Petr Zuska a soubor baletu ND) | foto: Pavel Hejný

Svérázný Faust ve Stavovském divadle právem sklízí ovace

Goethe napsal Fausta jako dvojdílnou veršovanou tragédii o pokušení, touze po moci, zoufalství, smrti a vykoupení. Choreograf a režisér Libor Vaculík společně s libretistou Zdeňkem Prokešem tento balet přesunuli z císařského dvora do Německa mezi roky 1931 a 1960.

jejich emotivním představení, které mělo o víkendu premiéru v pražském Stavovském divadle, touží hlavní hrdina Feustel po dívce Gretchen, jenže v kulisách nacismu, koncentračního tábora a rozděleného Berlína.

Ďábelská úmluva

O Vaculíkovi se ví, že příliš nedá na komplikované filozofické postupy, jeho choreografie bývají epické. Je tomu tak i v případě Fausta – velmi jasně čitelný děj bez problémů obsáhne třicet let totality. Zejména v první polovině je velmi vypjatý, hitlerovské Německo i koncentrační tábor jsou zobrazeny přímo, bez vytáček či metafor.

Z baletu Faust (Jiří Kodym a soubor baletu ND)Z baletu Faust (Zuzana Susová, Petr Strnad)

Znásilňování i vraždy převedené do tanečního projevu mají sílu, vrcholem prvního jednání je pak vražda z milosti, kdy Gretchen v koncentračním táboře zadusí své novorozené dítě.

Odlehčení přijde po pauze, postupimská konference je vydařeně vtipná, do karet jí hraje i vydařená scéna Martina Černého. Pak se představení rychle mění, sevřenost první části mizí a po několika zvratech Gretchen umírá zastřelená na hranici mezi východním a Západním Berlínem. A i filozofie se dostaví: zatímco klasický Mefisto láme pečeť ďábelské úmluvy, když se Faust rozhodne obdělat bažinu, tady se po roztrhání smlouvy dostavuje symbol dalšího pokušení.

Z baletu Faust (Jiří Kodym a Zuzana Susová)

Faust Libora Vaculíka je svéráznou a překvapivou interpretací klasické látky. Na jevišti se míhají nacisté, kouří cigarety a střílí tak hlasitě, že publikum nadskakuje. Mefisto alias Mentes se převtěluje do Hitlera i Stalina, výkon Richarda Kročila v této roli právem sklízel na premiéře výrazné ovace.

Výborná je i Zuzana Susová jako Gretchen. Její mimika a všeříkající gesta by obstály bez problémů i v činohře. Jako by šlo místy spíš o tragický osud její postavy než o Feustelovo pokušení.

Hodnocení MF DNES: 80 %