jejich emotivním představení, které mělo o víkendu premiéru v pražském Stavovském divadle, touží hlavní hrdina Feustel po dívce Gretchen, jenže v kulisách nacismu, koncentračního tábora a rozděleného Berlína.
Ďábelská úmluva
O Vaculíkovi se ví, že příliš nedá na komplikované filozofické postupy, jeho choreografie bývají epické. Je tomu tak i v případě Fausta – velmi jasně čitelný děj bez problémů obsáhne třicet let totality. Zejména v první polovině je velmi vypjatý, hitlerovské Německo i koncentrační tábor jsou zobrazeny přímo, bez vytáček či metafor.
Znásilňování i vraždy převedené do tanečního projevu mají sílu, vrcholem prvního jednání je pak vražda z milosti, kdy Gretchen v koncentračním táboře zadusí své novorozené dítě.
Odlehčení přijde po pauze, postupimská konference je vydařeně vtipná, do karet jí hraje i vydařená scéna Martina Černého. Pak se představení rychle mění, sevřenost první části mizí a po několika zvratech Gretchen umírá zastřelená na hranici mezi východním a Západním Berlínem. A i filozofie se dostaví: zatímco klasický Mefisto láme pečeť ďábelské úmluvy, když se Faust rozhodne obdělat bažinu, tady se po roztrhání smlouvy dostavuje symbol dalšího pokušení.
Faust Libora Vaculíka je svéráznou a překvapivou interpretací klasické látky. Na jevišti se míhají nacisté, kouří cigarety a střílí tak hlasitě, že publikum nadskakuje. Mefisto alias Mentes se převtěluje do Hitlera i Stalina, výkon Richarda Kročila v této roli právem sklízel na premiéře výrazné ovace.
Výborná je i Zuzana Susová jako Gretchen. Její mimika a všeříkající gesta by obstály bez problémů i v činohře. Jako by šlo místy spíš o tragický osud její postavy než o Feustelovo pokušení.
Hodnocení MF DNES: 80 %