O její úspěšný start se postaral kytarista Patti Smithové Lenny Kaye; v roce 1985 jí pomohl s debutem, jenž byl - byť po pomalém rozjezdu - přijat jako jedna z nejlepších ženských folkro- ckových desek od dob hippies.
Písničkářka, jíž bylo v srpnu dvaačtyřicet let, proslula ve své více než patnáctileté kariéře dvěma okouzlujícími skladbami o obyčejných, trochu ušlápnutých obyvatelích velkoměsta. Píseň o plachém, neobratném, do sebe uzavřeném Lukovi se hraje po celém světě dodnes. A skladba Tom´s Diner představuje dokonce milník v historii populární hudby. V původní verzi ji zpívala Suzanne Vega sama, bez doprovodu hudebních nástrojů.
Producentské sdružení DNA dokomponovalo o tři roky později k nahrávce elektronický taneční základ a ze skladby udělalo celosvětový hit. Jejich provedení bylo v roce 1990 pravděpodobně prvním remixem v historii populární hudby, který se dostal na vrchol hitparád. Vega nakonec adoptovala pro sebe netypickou tanečně veselou verzi, i když na svých řadových deskách začala směřovat k tématům ženské osamělosti, odstrčenosti od života a problémům s komunikací. Přestože z těchto skladeb nebyly žádné velké hity, její tvorbu vzácně respektuje kritika i publikum. Svého času Vega zabrousila i do klasiky. Napsala dva skvělé texty pro desku Phila Glasse Songs From Liquid Days.
V roce 1998 jí vyšla po celém světě, kupodivu kromě USA, kompilace nejznámějších písní. O rok později vydala knihu svých sebraných textů, kterou doplnila dlouhou řadou autorských čtení. Aktivně se zúčastnila akcí organizací za dětská práva, různých ženských emancipačních hnutí a spolupracovala s Amnesty International. Jako významnou činitelku této organizace ji přijala i britská královna, což by se jí jako zpěvačce asi nepodařilo.
Mezitím se ovšem "stihla" také rozvést. Jejím manželem byl slavný hudební producent Mitchell Froom. Krystalicky čistý zvuk nahrávek, na nichž se podílel, je obdivován celá devadesátá léta a dokonale se hodil ke křehkosti jejích písní. Není divu, že právě vydávané album Songs In Red And Gray je mimo jiné pokusem dokázat, že bez něho to jde také. Vega se proto rozhodla pro někdejší způsob psaní písní, s nimiž vstoupila v roce 1985 na scénu.
Namísto komponování, které od počátku bralo v potaz zvuk doprovodných elektronických nástrojů, se vrátila ke skládání při kytaře a instrumentaci z velké části nechala na producentech. A nevybrala si špatně. Rupert Hine, na jehož kontě jsou desítky úspěšných alb, je představitelem proudu, který si libuje ve velkých syntetických orchestracích, a Nick Pugh proslul spoluprací s bristolským triphopovým sdružením Massive Attack.
Suzanne Vega |
Suzanne Vega |
Zpěvačka Suzanne Vega na fotografii z bookletu CD Songs in Red and Gray (2001). |
Zpěvačka Suzanne Vega na fotografii z obalu CD Songs in Red and Gray (2001). |
Fotografie z bookletu CD Songs in Red and Gray zpěvačky Suzanne Vega. |