Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Subtilní duše pokladů z Kjóta

aktualizováno 
Zcela mimořádnou kulturní událostí je dvojice výstav uspořádaných Národní galerií v Paláci Kinských v rámci projektu Podzim s japonským uměním. Obě expozice se vzácně doplňují. Zatímco Plocha zrozená k dekoru představuje umění laku jako svébytný výtvarný projev v exemplářích roztroušených po českých sbírkách, Pokladnice umění z Kjóta předvádí prostřednictvím 67 mistrovských děl významného japonského muzea to nejpodstatnější z japonské výtvarné tradice. Pokladnice z Kjóta trvá jen do konce října a zaslouží si samostatný rozbor.

Výstavní projekty typu „mistrovská díla z...“ jsou sice určitým anachronismem, avšak současná výstava, uskutečněná díky reciproční výměně mezi Národní galerií a Kjótským národním muzeem, ukazuje, že stále mají svůj smysl. Ostatně japonské zákony až do roku 1993 zakazovaly zápůjčky domácích uměleckých pokladů do zahraničí a Praha je teprve druhou světovou metropolí, kde se srovnatelně exkluzivní výběr z kjótského muzea objevil.

Kjóto bylo sídelním městem japonských panovníků od roku 794 až do počátku éry Meidži v roce 1868 a současně bylo i jedním z center japonského buddhismu. Zdejší národní muzeum zřízené roku 1897 spravuje rozsahem sice nevelké, o to však hodnotnější sbírky. Zahrnují především díla z již zaniklých i existujících kjótských svatyň a chrámů i z četných soukromých sbírek. Pro českého návštěvníka je výstava unikátní příležitostí rozšířit si své povědomí o japonském umění: kjótské muzeum vlastní malířská a kaligrafická díla japonského středověku, jež jsou v českých sbírkách zastoupena velmi omezeně.

Výstavu otevírá několik archeologických exponátů, jimž dominují typické artefakty japonské prehistorie - zvon dótaku a keramická figura haniwa. Pravým zjevením jsou ukázky tradiční japonské malby a kaligrafie, prezentované zde ve všech formátech (závěsné svitky kakemono, dlouhé horizontální svitky emakimono, listy z alb, paravány bjóbu, posuvné stěny) i žánrech.

Tři sály jsou věnovány středověkému náboženskému a světskému umění. Ze svitků a mandal období Heian a Kamakura s hieratickými figurami božstev, kterých se užívalo v rituálech ezoterických sekt, dýchá i dnes aura rituální vážnosti. Doplňují je emakimona s nekonečnými seznamy a zobrazeními božských bytostí, několik vzácných ilustrovaných posvátných textů (tzv. súter) z 8. až 12. století a topografické krajinomalby s šintoistickými svatyněmi. Setkáme se zde však i s brilantními ukázkami světské narativní malby, jak ji prezentují dva kouzelné listy z cyklu popisujícího lidské choroby a postižení.

Závěrečné tři sály představují několik poloh japonské malířské tvorby od poloviny 16. do počátku 19. století. Detailní, filigránská štětcová práce, jež na monumentálních paravánech kreslí mikrosvět populárního svátku v Kjótu, kontrastuje s abstraktní krásou zkratkovitého krajinářského idiomu monochromní tušové krajinomalby, jak ji předvádí šestimetrový horizontální svitek krajinářských studií, či s ukázkami dekorativní malby období Edo v posledním sále.

Autoři výstavy Filip Suchomel a Takeo Izumi vybrali fascinující soubor a připravili k němu kvalitní katalog. Úvodní texty v každém sále podávají základní informaci k danému souboru děl, přesto by asi leckterý návštěvník uvítal i podrobné popisky ke každému exponátu, které by objasňovaly zejména rituální kontext či ikonografii jednotlivých děl.

A ještě jedna dobře míněná rada: zážitek, který tato výstava poskytuje, je vykoupen určitou námahou. Žádné z těchto děl nebylo určeno k prchavému, těkavému pohledu, ale k dlouhé meditaci, rituálnímu úkonu, soustředěnému zacházení. Nad mnoha vitrínami je zapotřebí se naklonit a sehnout, občas i pokleknout, stále zaostřovat pohled a doslova zrakem dolovat jemné detaily subtilní tuše a vybledlých barev vystupujících z potemnělého plátna. Teprve pak začíná obraz přicházet ke svému divákovi. Kdo v každodenním spěchu nedokáže této výstavě vyhradit dostatek času a alespoň pokus o soustředěné vidění, nechť se jí raději vyhne.

Toaletní souprava s motivem dravce a fénixe

Kabinet s různými geometrickými vzory

Váza

Keramika typu Džómon

Haniwa - soška rolníka

Bůh úrody

Palác Nindžó na paravánu typu Výjevy z Kjóta a okolí

Deset pohledů na Jamato

Pohřební urna s trojbarevnou polevou (období Nara, 8. století).

Ogata Kórin: Čínský mudrc Tchaj Kung-wang (1658-1716). Období Edo.

Hlava bódhisattvy (období Nara, 7. - 8. století).

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Krištof Kintera, We All Want to Be Cleaned, 2017
OBRAZEM: Rudolfinum slaví stou výstavu. Otevírá ji Krištof Kintera

Krištof Kintera se veřejnosti vepsal do paměti pomníkem věnovaným sebevrahům pod Nuselským mostem. Nyní výrazný český umělec otevírá svým dílem jubilejní stou...  celý článek

Z výstava Manifesto Juliana Rosefeldta
OBRAZEM: Za výstavu Manifesto by si Blanchettová zasloužila třetího Oscara

Australská herečka a držitelka dvou Oscarů Cate Blanchettová už dlouho nemusí nikoho přesvědčovat o svém hereckém talentu. Nová výstava Manifesto v Národní...  celý článek

Světoznámý malíř a grafik Dimitrij Kadrnožka ve svém podkrovním ateliéru v...
STAŘÍ MISTŘI: Malíře pocitů a erotiky Kadrnožku měli za agenta CIA i StB

Malíř Dimitrij Kadrnožka se měl původně stát farářem, ale z jezuitského lycea ho pro drzost vyhodili. Syn hrdiny od Zborova za války pomáhal v protinacistickém...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.