Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Takového psa klackem zabít, rozhořčoval se Zeyer nad pomníkem Radeckému

  17:55aktualizováno  17:55
Stůňu touž nemocí. Výmluvná věta je názvem pro knihu, kterou edičně připravila Petra Ježková a vydal Divadelní ústav. Obsahuje korespondenci mezi lumírovci Juliem Zeyerem a Janem Lierem.

Julius Zeyer v portrétu Jana Vilímka pro Humoristické listy | foto: Jan VilímekCreative Commons

Spisovatelé a dramatici Zeyer s Lierem si mezi lety 1883 a 1900 vzájemně vyměnili na stovku dopisů, které jsou v pečlivém uspořádání nejen očekávaným svědectvím Čech konce devatenáctého století, ale i skvělým vhledem do duše dvou citlivých umělců.

Obálka knihy Stůňu touž nemocí

Obálka knihy

Vedle cílené exhibice literárního umu a sečtělosti totiž probleskne i jejich opravdová povaha, ve středoškolských učivech už dávno skrytá za nánosy suchých faktů a přehledů děl. „Ale ten náš Bůh má hluché uši a nemilosrdnou pěsť,“ psal třeba Lier Zeyerovi, když se mu svěřoval s těžkostí roku 1884, kdy mu zemřela matka i žena. „Pohlížím z okna a vidím, jak se tiše, hustě, ustavičně sype sníh celou šířkou špinavého nebe, sychravým vzduchem na blátivou zem. Týž sníh, který byl včera, předevčírem a bude zítra zas. Je to umírání, a člověku teskno až běda,“ filozofuje temně Lier o dopis dále.

Nešlo však jen o posmutnělé litanie, Lier se hned v dalším dopise Zeyerovi opírá do „banalních touristů od San Francisco až po Kazaň“, když se ho ptá na pocity z Říma.

Jan Lier v portrétu Jana Vilímka pro Humoristické listy

Jan Lier v portrétu Jana Vilímka

„Takového psa bychom měli ne zastřelit, ale klackem zabít, když si troufá naším jménem se tak prostituovat,“ ulevuje si pak Zeyer jinde, když hodnotí autora článku obhajujícího stavbu pomníku maršálu Radeckému ve Vídni. Samotné rakušáctví pak Zeyer přirovnává dokonce k syfilidě. U Zeyera vůbec domicily dopisů opisují zajímavý okruh, zpočátku psal Lierovi ze svých mnohých cest, později pak většinou již jen ze svých azylů v jihočeských Vodňanech či na zámku v Lužanech. U Liera je pak zajímavé sledovat jeho boj s nepříliš naplněnými uměleckými ambicemi, který pak zcela překryje přijetí místa dramaturga Národního divadla.

Knihu vedle přehledně seřazené korespondence doplňuje i bohatá obrazová příloha ukazující rozevlátý rukopis obou umělců a dále ji ozvláštňují vydařené ilustrace Petra Štefka či velice vkusně pojatá obálka. Institut umění - Divadelní ústav novinkou zahajuje novou ediční řadu Nota bene.




Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Pěkný ročník. Přesto karlovarský festival tančí nad propastí

Dojatý Jaromír Hanzlík přebírá ocenění za přínos českému filmu od Jiřího...

Závěr 53. karlovarského festivalu, který na ČT1 sledovalo 257 tisíc lidí, zářil od show bratrů Cabanů přes náš úspěch v...

Alkohol může být zrádný, popsal David Švehlík Za scénou

Švehlík byl ve Varech hostem natáčení dalšího dílu našeho pořadu Za scénou,...

Ve čtvrtek do českých kin zamíří snímek Úsměvy smutných mužů, který vznikl podle stejnojmenné knihy spisovatele Josefa...



Zemřel herec Václav Glazar, proslavil se v kostýmu jeptišky v Kameňáku

Z filmu Kameňák

Václav Glazar zemřel ve středu, bylo mu 65 let. Informaci přinesl režisér Zdeněk Troška, jehož série filmových Kameňáků...

Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...

VIDEO: Buď zemře hladem, nebo mezi žraloky. Útěk znovu zkusí Motýlek

Motýlek

Koncem září přijde do kin nová verze slavného dramatu Motýlek. Roli muže, který se snaží uprchnout z trestanecké...

Další z rubriky

RECENZE: Hvězdný tenor režíroval pro Národní. Secvičil jen směšné pózy

Miguelangelo Cavalcanti v titulní roli Verdiho opery Nabucco, kterou uvedlo...

Ztracena v začínajících prázdninách, navíc v náhradním prostoru Hudebního divadla Karlín, začala se hrát nová inscenace...

Pohyb a tanec vládnou Praze, startují akce Za dveřmi a Nultý bod

Záběr z představení Pour kanadské tanečnice a choreografky Dainy Ashbee

Moderní tanec i pohybové a fyzické divadlo se stále řadí mezi menšinové divadelní žánry. Jejich obliba však rok od roku...

RECENZE: Rytmický kabaret. Spojení Villona s Maupassantem má smysl

Z prvních zkoušek inscenace Slečna Fifi, herci jsou ještě bez kostýmů

Venku prší, déšť bubnuje do oken a pruští vojáci se na francouzském zámku Uville silně nudí. Ideální příležitost pozvat...

Najdete na iDNES.cz