Nahé lidské tělo samo o sobě vypadá na černobílém obrázku, pokud není fotograf skutečně ukázkový packal, většinou dobře.
Lupino přesto, že na počátku osmdesátých let patřil k amatérům, i tehdy dokázal s minimem zkušeností ukázat lidské tělo po svém a se zřetelným rukopisem. I tyto "začátečnické" práce jsou na výstavě k vidění.
Lupino si zde mistrovsky pohrává se stínem a klade důraz na efekt světla a tmy, světlého a tmavého, čímž dosáhl takřka barokního vzezření svých snímků.
Lupino své modely pečlivě aranžuje a výsledkem je jejich jakési odpoutání od reality, jako by žily ve své vlastní bublině, do níž se uzavřely před okolním chladným a mnohdy krutým světem. Lupino zároveň bez skrupulí odhaluje lidskou ošklivost a nedokonalost. Vše však Lupino oprostil od okázalosti, a tak zůstává samo nahé tělo, z nějž srší střídmá erotika.
Později se Lupino začal věnovat i módní fotografii, kde hraje velkou roli barva, která leccos odhalí a zdaleka není tak milosrdná jako černobílý svět. Lupinovi naopak odhlila barva další varianty.
Lupino ani zde nechce být pouze tím, kdo mačká spoušť a kdo čeká, že krásná tvář ošperkované modelky řekne všechno za něj. I zde chce být aktivním účastníkem, který je schopen z lidské bytosti, byť pózující pro módní magazín, vytáhnout její osobitost, její skutečné já.
Na nejnovějších Lupinových fotografiích je divák svědkem událostí, které autor pojímá takřka reportážně. Právě zde se divák přesvědčí, že Lupino umí vystihnout okamžik, který už se nikdy nebude opakovat. Člověk však i nyní zůstává Lupinovým nejdůležitějším a v podstatě jediným tématem.
Na těchto snímcích už je patrná Lupinova snaha sdělit bezprostřednost chvíle, která v sobě nese snad i nějaké poselství, ovšem neformálně, nestrojeně a nenásilně.
A ten, kdo očekává, že na výstavě nalezne fotografie křehotiněk, které se co chvíli rozplynou v oparu vlastní jemnosti, se mýlí. Lupinovy ženy jsou plné snad až mužné síly.
Lupino v Praze: Nejvyšší Purkrabství Pražského hradu, výstava končí 31.10. 1999
Desire, 1995 |
Mira, 1987 |
Kapuce, 1993 |
Sherry v new yorských docích, 1994 |
Coco, 1989 |
Marinko, 1995 |
Oblékání, 1990 |
Lupinův autoportrét, 1986 |
Rita, " Vogue Hommes", 1985 |