Aleš Hrbek, majitel agentury Glanc

Aleš Hrbek, majitel agentury Glanc, odlepuje plakát na koncert Rolling Stones v Brně (27. června 2006) | foto: Otto Ballon Mierny

Stouni? Promotérův nesplněný sen a neštěstí

  • 5
Mohl to být koncert, který by přepsal hudební historii Brna. Promotér Aleš Hrbek z agentury Glanc nezastírá po zrušení koncertu trpké rozčarování.

Padesát tisíc návštěvníků, s nimiž se počítalo na vystoupení legendární kapely Rolling Stones, by nepředstavovalo jen zdejší rekord.

Účast anglických rockových dinosaurů by zároveň posunula věhlas města v hudebním showbyznysu o několik pater výš. A taky to mohl být největší osobní splněný sen.

„To to dopadlo. Já vždy snil o tom, že připravíme právě koncert Stounů,“ hlesne Aleš Hrbek posmutněle. Nemluví však pouze v pohřebním tónu o zmařené mimořádné příležitosti.

Akce totiž byla do posledních detailů naplánovaná a Brno je tak podle Hrbka do budoucna nachystané na megakoncert podobných rozměrů. Koncert Rolling Stones měl být událostí brněnské sezony.

Kdy jste se dozvěděl, že se tato očekávaná akce neuskuteční, a co vám přitom běželo hlavou?
My skutečně do neděle doufali, že se situace zvrátí. Informace od hlavního promotéra turné byly opravdu strohé a kusé. O tom, že je brněnský koncert definitivně zrušený, jsem se dozvěděl v neděli v noci. O pár hodin jsme tuto zprávu pozdrželi. Potřebovali jsme se totiž setkat s našimi partnery z agentury Interkoncerts v Praze, abychom dojednali věci, jako je třeba vracení vstupenek.

A byl jste tedy víc naštvaný nebo smutný?
Ona se ta nejistota táhla už dlouho. Já byl spíš unavený. Pro mne to však znamená velké osobní zklamání, protože ten koncert byl pro mne nejen kšeft, ale také velká srdeční záležitost.

Ale hlavně vaše firma mohla předběhnout tuzemskou konkurenci. Koncert pro desítky tisíc lidí v Brně ještě nikdy nebyl...
Možná to zní v této situaci falešně, ale Rolling Stones jsou kapelou, kterou poslouchám od mládí a kterou jsem chtěl vždy koncertně udělat nejradši.

Pořádání koncertu Rolling Stones, které vám nyní uteklo, označujete za srdeční záležitost. Určitě šlo ale zejména o velký kšeft...
Rolling Stones jsou ale pro mě osobně dodnes skutečně nosný bigbít. Když si můžu vybrat mezi Beatles a těmito veterány, je to jasné. Dávám přednost zemitému rocku Rolling Stones.

O generaci mladší americký rocker Bon Jovi nedávno prohlásil, že vytrvalé hraní zestárlých Rolling Stones u něj vyvolává rozpaky a že sám včas pódia opustí. Jak to u přece jen trochu omšelé kapely vidíte vy?
Stouni se dostali do roviny, která je ojedinělá. Jen pár kapel za svou kariéru zažije podobné zbožštění. Ale hlavně třeba Keithu Richardsovi, jehož zranění turné vlastně zdrželo, by hraní určitě chybělo. A říkat, aby přestal hrát někomu, na koho stále chodí od čtyřiceti do sta tisíc lidí, je pošetilé. To je návštěvnost, o které sní většina kapel celý život.

Richardsův pád z palmy jistě předvídat nešlo, protialkoholní léčba dalšího člena skupiny Ronnieho Wooda médii proběhla ještě před začátkem nynějšího tour A Bigger Band. Nejsou pro pořadatele koncertů Rolling Stones už příliš rizikoví? Zohledňujete při výběru umělců třeba i věk a podobné zvěsti?
V případě Rolling Stones si každý považuje za čest udělat jejich koncert. Neznám promotéra, který by byl ve smlouvě ochotný nebo schopný něco z vámi naznačovaných rizik napadnout. Jisté věci jsou ve smlouvách nedotknutelné a všichni se spoléhají na vyšší moc. Že se prostě zkrátka nic nestane. Tato nevypočitatelnost hudebního showbyznysu je odvěká. Rockerský život je zkrátka specifický.

Znamená pro vás zrušení koncertu finanční ztrátu, kvůli níž může vaše agentura třeba i zkrachovat?
Naše agentura Glanc nefungovala jako hlavní pořadatelé. Tím byl pražský Interkoncerts. Měli jsme ale na svých bedrech lokální produkci počínaje místní reklamou, logistiku celé akce, jednání s brněnskými veletrhy, s hotely a s vedením města. Ztratili jsme zejména hodně energie, času, cítím i jakousi morální ztrátu. O přímé náklady spojené s koncertem nepřijdeme a budeme je vymáhat od hlavního promotéra tour, tedy lidí zastupujících přímo Rolling Stones. Návštěvníkům třeba garantujeme od 12. července úplné vrácení vstupného. Jen musí lístky vrátit přímo v místě, kde si je koupili.

Co jste měl na mysli morální ztrátou? Jde o nějakou pošlapanou profesní čest?
Kdyby se to zrušení stalo u méně významného nebo halového koncertu, leccos se dá pochopit, nahradit, přesunout. Tak velká odřeknutá show Stounů je už prakticky nenahraditelná. Tento koncert už Brňanům nenabídneme, čímž vysvětluji tu morální ztrátu.

O dosud největší sousto jste tedy přišli. Už vám nějaká jiná hvězda odřekla?
Museli jsme odložit koncert ZZ Top před čtyřmi lety kvůli žloutence baskytaristy Dustina Hilla. V následujícím roce ale kapela do Brna přijela a byl to skvělý večer.

Velké koncerty ale pořádáte deset let. Připomeňte esa hudebního nebe, která jste do Brna naopak přivezli.
V současné době máme za sebou přibližně sto padesát akcí většího formátu ať v halách či na klubové scéně. Z těch slavných to byli John Mayall, Scooter, Jethro Tull, ZZ Top, Sting, Joe Cocker, Deep Purple a Nazareth. Nejrychleji byl vyprodaný Sting.

Kolik bylo nyní prodaných lístků?
Odhady se blížily třiceti tisícům. Spousta lístků ale byla ve formě zálohových faktur, nebo jen zamluvených. Když začaly prosakovat zprávy o odložení koncertu, lidé začali být logicky opatrní. I my jsme posléze vyzývali naše odběratele k posečkání, aby se zbytečně nepřelévaly peníze a nebujela administrativa.

Kritický scénář pro Brno se naplnil, ale kapela na turné vyjíždí. Začíná se 11. července v italském Milánu. Čtyřicet zastávek se zdrclo na devatenáct. Jak vám bylo vysvětleno, že vypadlo právě Brno?
My ale nedostali žádné jiné zprávy, než které jsme v pondělí postoupili tisku. Můžu tedy pouze dedukovat. Ve hře jsou tři záležitosti. Richardsovo zranění skutečně zamotalo promotérům hlavu podobně jako posléze německé Mistrovství světa ve fotbale. Museli tedy nové tour přizpůsobit logice situace. Jde o obrovskou show, která musí mít návaznost. Vybrali města, která jsou z technického a cestovního hlediska nejlepší. Určitou roli mohla hrát i lepší prodejnost některých lokalit. Velmi ostrouhalo dobře prodané Řecko. Osobně si myslím, že kdyby nebyl koncert ve Vídni, Brno by o něj nepřišlo. Zrušeny byly koncerty v Barceloně, Madridu, Bruselu, Göteborgu, Petrohradě, Varšavě, Aténách, Paříži, Záhřebu, Bělehradě, Norimberku, Lipsku a ve Frankfurtu.

Jak velká armáda lidí jen v Brně zajišťovala koncert?
Šlo zhruba o stovku lidí, kteří na tom pracovali bezmála celý rok.

A kolik metráků plakátů půjde do stoupy?
Zbylo nám ve skladu deset tisíc plakátů, které jsme měli připravené pro avizování náhradního termínu. Kolik metráků papíru to je, nevím. Pět tisíc plakátů ale opravdu hodně sesedne podvozek auta. Byla připravená dabovaná televizní reklama. Je to opravdu neštěstí.

Mick Jagger už při prvním českém vystoupení na Strahově v roce 1991 demonstroval své přátelství s tehdejším prezidentem Havlem. Které ze známých tváří se na koncert ohlásily nyní?
Václav Havel by asi nebyl zvaný přes naši agenturu. Jeho vztahy s kapelou jsou familiérnější a šlo by o pozvání přímou osobní cestou. O speciální lístky na tribunu se zajímal slovenský zpěvák Richard Müller a jeho český kolega David Koller nebo Olda Říha z kapely Katapult.

O co kromě zisků hoteliérů a hospodských Brno zrušením koncertu přišlo?
My chtěli zejména dokázat, že akce podobného kalibru se tady dají dělat a mají perfektní zázemí na brněnském výstavišti. Mezinárodním promotérům jsme zase chtěli ukázat, že Brno má i skvělou polohu směrem k Rakousku, Slovensku, Maďarsku a Polsku, je tedy ideálním prostorem pro další kapely zvučných jmen.

A přivezete někoho srovnatelného?
Agentura zastupující Rolling Stones má pod sebou většinu hudebních celebrit světa. Naše jednání byla korektní. Předpokládáme, že nám za ty zrušené Rolling Stones nabídnou někoho skutečně exkluzivního. Konkrétní jména ale nevím. Bylo by to stejně nejdřív až příští rok.