Stomp jako sopka rytmů

Exportovaný londýnský muzikál Stomp, jehož úvodní představení odeznělo v úterý v Kongresovém centru, viděla Praha poprvé. Strhující taneční a rytmická čísla tvořila děj. Charaktery postav byly načrtnuty jako v pohybové grotesce: nešika, jenž se občas ocitl mimo rytmus, nebo vůdce pouliční party, která jakoby chaoticky, ve skutečnosti však organizovaně, buší do všeho, co jí přijde pod ruku.

Výpravu obstarala jednoduchá scéna. Vlastně to bylo dvoupatrové skladiště s předměty všedního použití, z nichž se staly hudební nástroje. Vtipná choreografie pamatovala na gagy. Tanečníci si třeba „obuli“ plechové barely a kráčeli s nimi jako na chůdách. Rytmus, základní prvek představení Stomp, přitom prostupoval dění na pódiu. Neslyšně tikal i za chůzí či gesty tančících herců, kteří rádi roztleskávali publikum. Byla to  muzikální hra s publikem, které se snažilo na vyzvání vytleskat i náročný rytmický vzorec. A smálo se samo sobě při každém zkaženém pokusu.

Představení se podobalo střídavě soptícímu a dřímajícímu vulkánu. Rány do kbelíků či bušení tyčemi při tanečních akcích střídalo jemné bubnování do dlaní, step nebo šustění novinami. Ale to byla jen příprava k závěrečnému třesku, jenž připomínal srážku pouličních bojovníků v kuchyni. Vzduchem se míhaly břeskné poklice a smetáky - a ještě více rozpalovaly hypnotické dunění bubnů a dávaly jiskru celému reji tanečníků.

Patrně všichni máme cit pro rytmus. Každý se na něj vyladí, ať dříve nebo později, a pak prožije Stomp jako uvolňující rytmickou party. Nebo terapii. I na jednoduchém nápadu lze postavit strhující představení, které se sice do Kongresového sálu příliš nehodí, ale jež přesto zvítězilo nad jeho plyšovou sterilitou.''

Soubor Stomp.