Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Století touhy zaměstnává divákovy smysly

aktualizováno 
- “ Vážení, chci vás upozornit, že je to zkouška. Opakuji, jde o zkoušku,” přivítal návštěvníky v Divadle Archa na představení Století touhy ředitel divadla Ondřej Hrab. Diváci se poté stali svědky syrového návrhu hry, která se každý večer nepatrně proměňovala, protože po každém představení se rozpoutala diskuse s publikem, které nekompromisně podrobilo herce i režiséra kritice. A který že to režisér se nebál dát v šanc rýpavým dotazům a poznámkám. Američan Damien Gray. Přečtěte si následující recenzi. Pod ikonou téma najdere souhrnné informace o představení a fotografie.

Současné divadlo klade důraz na náznaky, nevyslovené myšlenky a dává prostor divákově fantazii i inteligenci. Bohatě pracuje s hudbou, soustředí se na scénografii a využívá nejmodernější technologie.

Století touhy je bezesporu jedním z takových představení a je možné nazvat ho syntézou klasického herectví s mimickým uměním, zvláštních světelných efektů, videoprojekcí a živé hudby doplněné zručností Dje. Výsledkem je moderní dílo, který nemá s klasickým divadlem velkých kamenných scén prakticky nic společného.

Režisér Gray a ředitel Ondřej Hrab, který je producentem celého projektu, zvolili jako nosný bod celé hry, jež by mohla nést podtitul rodinná sága, vzpomínky muže a ženy, kteří prostřednictvím jednotlivých obrazů vzpomínají na své předky. Zároveň se Století touhy dotýká důležitých dějinných epoch české historie.

Rozhodně mi nešlo o žádnou lekci dějepisu. Chtěl jsem z intimní perspektivy nahlédnout život jedné rodiny, jak se v průběhu jednoho století změnil a jak ho zasáhl i historie," vysvětluje režisér Gray.

Grayovi se ovšem podařilo řadu problémů nahlédnout i z perspektivy globální, protože jako Američan má od zdejších událostí odstup, což na něj ovšem vyvíjí dvojnásobný tlak, protože ho zájem o české dějiny nenápadně tlačí k tendenci upřednostnit historii samotnou před osudy jednotlivých členů zmíněné rodiny.

Právě tuto skutečnost mnozí diváci po skončení představení režisérovi zazlívali, ovšem neprávem. Koho by zajímalo dvě hodiny sledovat válčení lidí s osudem na jejich rodinném písečku. Vždyť právě Grayův pohled cizince na dramatické okamžiky české historie jako je například druhá světová válka či ruská okupace českému divákovi skýtá  zajímavou sebereflexi.

Postavy Gray postavil do jedné řady a tak dosáhl tohoto, že v podstatě nikdo nevytvořil hlavní ani vedlejší roli. Publikum v  průběhu hry o postavách  ztratí přesný přehled a může se jen dohadovat kdo je kdo. Gray tak dodal jednotlivým členům rodiny abstraktní nádech, který má určité situace naznačovat spíše  než je popisovat z pohledu konkrétní osoby. Ke kýženému efektu přispělo i nápadité, byť velmi jednoduché řešení scény, kostýmů a zařazení autentických archivních záběrů. Ty jednotlivým momentům dodávají na sugestivnosti.

 I mladého diváka, který zná mnohé historické okamžiky pouze z knih a dokumentárních filmů, tak režisér strhne na svou stranu. Pomocí zdánlivě známých faktů, které Gray mnohdy prezentuje s humorem, jindy zase ve vážném a přemýšlivém tónu, totiž zaklepe na cosi, co je uvnitř každého vnímavého člověka, protože notoricky známá fakta publikum prožívá s konkrétními lidmi a  členy jedné rodiny.

Pokud se tedy režisérovi podaří vychytat drobné mouchy, kterým se při zkouškách nevyhne nikdo, a pokud udrží ducha první poloviny hry až do konce ( diváci na zkoušce viděli pouze první část), vznikne tak nesmírně zajímavý kus, který bude důstojně reprezentovat nejen Divadlo Archa na mnohých mezinárodních festivalech. A to ne jen proto, že Století touhy vzniklo naprosto ojedinělým způsobem. Důležitý je vždy přece  výsledek.

Autor:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...



GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

GLOSA: Hutka poslal na Zemana smrtku. To už není protestsong, ale nevkus

Jaroslav Hutka (Open Air Music Festival Trutnov 2012)

„Miloš je zhroucený a oči v sloup, z cigaret zvedá se štiplavý čoud, zubatá už na Hrad chvátá,“ zpívá se v novince...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Další z rubriky

Cirkus 20. století veze Rudé brigády, srpen 68 i rozhlasovou Válku světů

Záběr z představení 8, které Divadlo Continuo hraje na poli u Švestkového dvora.

Ač plánovanou premiéru spláchla a odnesla bouře, zve až do středy jihočeské Divadlo Continuo na svůj Švestkový dvůr, v...

Vážností bychom Vlasy pohřbili. Čekejte hvězdy i holé zadky, láká režisér

Šimon Caban na zkouškách muzikálu Vlasy

Se zdravým nadhledem pracuje režisér Šimon Caban na muzikálu Vlasy pro pražské Divadlo Kalich. Nehrozí prý patos ani...

Děti okupantů? Turisté v kožichu? V Arše řeší vztah k dnešním „Rusákům“

Záběr z představení Rusáci?

Jak se mladí Rusové žijící v Česku vyrovnávají s naším historickým komplexem? Jak vnímají vlastní minulost? I tyto...

Najdete na iDNES.cz