Štefan Margita se jako Wagnerův Loge vloni představil v San Francisku.

Štefan Margita se jako Wagnerův Loge vloni představil v San Francisku. | foto: stefanmargita.com

Margita se vrátil do Metropolitní opery. Zazpívá zavěšený na laně

  • 0
Do programu newyorské scény se vrátila první část Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův, Zlato Rýna. V obsazení je i tenorista Štefan Margita, který převzal úlohu Loga.

Pro našeho tenoristu je to druhá role na proslulé americké scéně. Debutoval roku 2009 v inscenaci Janáčkovy opery Z mrtvého domu. Pak přišla nabídka na úlohu Loga, vychytralého rádce nejvyššího boha Wotana v boji o moc.

Margita ho už zpíval na jiných prestižních scénách. Před časem v San Francisku a letos v únoru v mnichovské Bavorské státní opeře. V obou případech sklidil mimořádně příznivé ohlasy.

Kde letos Margita účinkuje

duben – květen Metropolitní opera, New York R. Wagner: Zlato Rýna (Loge)

červenec - Bavorská státní opera, Mnichov R. Wagner: Zlato Rýna (Loge)

září – říjen Teatro Real, Madrid M. P. Musorgskij: Boris Godunov (Šujskij)

listopad - De Nederlandse Opera, Amsterdam R. Wagner: Zlato Rýna (Loge)

V New Yorku vstoupil do zánovní inscenace kanadského režiséra Roberta Lepage. Znají ji i čeští diváci, kteří chodí na přímé přenosy do kinosálů. Metropolitní opera totiž v uplynulých dvou sezonách postupně odvysílala všechny čtyři díly hned v první sérii.

Režie využívá vymožeností digitální techniky, nicméně reakce na vizuální ztvárnění byly protichůdné. Teď se tedy přímo do jeho nitra dostal i Margita. Zkoušelo se tři týdny, čekají ho čtyři představení. "Je to těžká produkce, hlavně pro Loga," přiznal pěvec po generální zkoušce.

"I když jsem dostal DVD se záznamem, tak jsem vůbec netušil, co mne čeká. Loge je po celý druhý obraz zavěšený na laně na šikmé ploše. Jsem tedy celý večer doslova závislý na technicích. Ti mají za jevištěm monitor, na němž mne sledují. Inspicient jim dává znamení, kdy mohou lano povolit, abych se mohl pohybovat. Pokud by totiž lano povolili dřív, tak letím dolů," vysvětluje.

Živý dojem z inscenace je podle něj odlišný od dojmu, který zprostředkovalo plátno. "Je to úplně jiné. V kině se efekt tohoto představení vytratil. Naživo je prostě naživo," dodává.

Dirigent snů

V inscenaci se setkal i s některými pěvci, kteří účinkovali už v předchozím sledu představení. Především s velšským basbarytonistou Brynem Terfelem, který je u nás známý též z pražských koncertů v Obecním domě. "Je to úžasný kolega a zpěvák, moc si rozumíme. Vlastně skoro celý večer jsme spolu na jevišti. On je kliďas, pokud se zrovna necítí, tak na zkouškách nezazpívá ani tón a šetří se," poznamenává Margita.

Hana Zagorová a Štefan Margita oslavili 120. narozeniny (září 2011).

Slova obdivu má také pro představitele Albericha, amerického basbarytonistu Erika Owense. "Má nádherný hlas a úžasnou techniku, dělá svou roli velice lehce, přitom je pěkně těžká," zdůrazňuje.

Pochvaluje si i spolupráci s italským dirigentem Fabiem Luisim. "Zpěváky citlivě sleduje, a pokud cítí, že jste ve formě, tak přizpůsobuje tempa, zkrátka skutečně doprovází váš hlas. To je sen každého zpěváka," podotýká. Vedení divadla prý všechno bedlivě sleduje. "Někdo je pořád na zkouškách, pozorují nás a sdělují připomínky," říká Margita, který by měl Loga v Metropolitní opeře zpívat i příští rok.

Mezi hvězdami v zákulisí potkal i dirigenta Jiřího Bělohlávka. Ten začíná zkoušet Janáčkovu Věc Makropulos. Premiéra je 27. dubna.