Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: V čem je Margita světový? Možná uvidíme, až mu bude sedmdesát

  19:55aktualizováno  19:55
Kdo zažil Štefana Margitu v zahraničních divadelních inscenacích, mohl si udělat obrázek o tom, co umí. Nedělní „gratulační“ koncert k jeho šedesátinám v Národním divadle z toho však nabídl jen zlomek.

Štefan Margita oslavil v Národním divadle šedesátiny | foto: Jana Smejkalová

V posledních letech je Margita ve světě obsazován hlavně do role boha Loga ve Wagnerově Zlatu Rýna. A ohlasy jsou tak jednotné a nadšené, že by člověk čekal, že Národní divadlo (nebo jiný pořadatel) nasadí všechny páky, dostane do Prahy Margitovy wagnerovské kolegy a Zlato Rýna tu provede koncertně nebo poloscénicky. Bylo by to jistě náročné organizačně i finančně, ale při popularitě, jíž se Margita u nás těší, se nechce věřit, že by se to nedalo zvládnout.

Štefan Margita - Gala 60

Štefan Margita a hosté

Orchestr Národního divadla, dirigent Robert Jindra

Národní divadlo, 13. listopadu 2016

Hodnocení­: 65 %

Na koncertě tak Margita zazpíval pouze monolog Loga z druhého dějství, ale i tak naznačil, že to je nejspíš „jeho“ role i čistě pěvecky. Margita se svým limitovaným, užším a kovovým hlasem, schopným ale energické deklamace, omezil repertoár vlastně jen na pár rolí mimo tenorový mainstream. S těmi se ovšem dostal do elitní operní společnosti. To je úvaha, která mu dělá čest. Pak je nicméně obtížné sestavit program galakoncertu. A když Margita zpívá klasické italské „vypalovačky“ jako je nářek Federica z Cileovy Arlézanky nebo i Jeníka z Prodané nevěsty, tak spíš předvádí to, co jeho obor není. Nutno ale ocenit smysl pro sebeironii, s níž zazpíval a odtancoval árii It Ain’t Necessarily So z Gershwinovy opery Porgy a Bess.

Přijela hvězda z Nizozemska

Škoda, že na koncertě nevystoupilo víc oslavencových kolegů ze světových scén. Přijela jen nizozemská sopranistka Eva-Maria Westbroeková, která s Margitou v zahraničí vystupovala v janáčkovských produkcích. Nejprve zazpívala árii z Pucciniho Tosky Vissi d‘arte, ale mohutný, hutný, poněkud rozeklaný hlas se jí v této vlastně velmi intimní a ztišené chvilce nepodařilo zkáznit. Posluchač tak hádal, na jakém tónu se hlas ustálí... Lepší dojem zanechala v duetu s Margitou jako Santuzza z Mascagniho Sedláka kavalíra a poté i jako Jenůfa v závěrečném výstupu z Její pastorkyně - i když člověk by si ji možná spíš představil jako Jenůfčinu pěstounku Kostelničku.

Tu zpívala s Margitou Eva Urbanová, která zaskočila za onemocnělou Dagmar Peckovou. A i přes výhrady k Westbroekové se v přímém porovnání potvrdilo, co je to dostatečný zvuk v hrdle. Holanďanka zásobu má, Urbanová nikoli a zpěv nahrazuje přiškrceným křičením. A to by se nemělo dít ani v citově nejdrásavějších projevech Kostelničky a Wagnerovy Ortrudy.

Fotogalerie

Dalším propadem večera byl pokus sólisty Národního divadla Josefa Moravce přednést slavnou tenorovou árii Una furtiva lagrima z Donizettiho Nápoje lásky. Pod tak násilným tlakem se zpívat nedá, to pak výsledek připomíná tvrdý zvuk pily. Měkkost, volnost a cit pro dynamiku do koncertu naopak vnesla sopranistka Simona Houda Šaturová jako Donna Anna z Mozartova Dona Giovanniho, v duetu s Margitou.

Koncert, který dirigoval Robert Jindra, byl zasazen do dekorace inscenace Janáčkovy opery Z mrtvého domu režiséra Daniela Špinara. Surrealistická scéna připomínající salón s klavírem uprostřed „ladila“ s interpretovanými čísly někdy více, někdy méně. Každopádně připomněla asi jedinou skutečně originální inscenaci, jakou Národní divadlo v posledních letech vyprodukovalo. Margita v ní ostatně účinkoval a coby Luka Kuzmič předvedl, jak se dá z ne zrovna velké role udělat „majstrštyk“.

Obezřetnost ve výběru rolí se mu každopádně vyplatila. I když se jeho hlas nemusí líbit každému, zůstává faktem, že zatímco mnozí jiní odpadli, on v šedesáti zpívá stále stejně jako dřív. Takže až bude slavit sedmdesátiny, možná pražské publikum konečně uvidí, v čem je světový.




Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Raritní Bob Dylan odhaluje svou pouť od kytary ke kapele

Bob Dylan ve 2. polovině 60. let (z knihy Kdo je ten chlap?)

Vyloženě rané nahrávky z newyorských hospod i šokující vystoupení na festivalu v Newportu, kdy se písničkář vybavil i...

RECENZE: Newyorští Grizzly Bear máchli tlapou a struny čouhaly z pódia

Záběr z prvního pražského koncertu newyorské kapely Grizzly Bear (13. srpna...

Americká alternativní kapela Grizzly Bear dorazila v pondělí poprvé k nám. V pražském Roxy naživo předvedla tu méně...

Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.

Najdete na iDNES.cz