Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: V čem je Margita světový? Možná uvidíme, až mu bude sedmdesát

  19:55aktualizováno  19:55
Kdo zažil Štefana Margitu v zahraničních divadelních inscenacích, mohl si udělat obrázek o tom, co umí. Nedělní „gratulační“ koncert k jeho šedesátinám v Národním divadle z toho však nabídl jen zlomek.

Štefan Margita oslavil v Národním divadle šedesátiny | foto: Jana Smejkalová

V posledních letech je Margita ve světě obsazován hlavně do role boha Loga ve Wagnerově Zlatu Rýna. A ohlasy jsou tak jednotné a nadšené, že by člověk čekal, že Národní divadlo (nebo jiný pořadatel) nasadí všechny páky, dostane do Prahy Margitovy wagnerovské kolegy a Zlato Rýna tu provede koncertně nebo poloscénicky. Bylo by to jistě náročné organizačně i finančně, ale při popularitě, jíž se Margita u nás těší, se nechce věřit, že by se to nedalo zvládnout.

Štefan Margita - Gala 60

Štefan Margita a hosté

Orchestr Národního divadla, dirigent Robert Jindra

Národní divadlo, 13. listopadu 2016

Hodnocení­: 65%

Na koncertě tak Margita zazpíval pouze monolog Loga z druhého dějství, ale i tak naznačil, že to je nejspíš „jeho“ role i čistě pěvecky. Margita se svým limitovaným, užším a kovovým hlasem, schopným ale energické deklamace, omezil repertoár vlastně jen na pár rolí mimo tenorový mainstream. S těmi se ovšem dostal do elitní operní společnosti. To je úvaha, která mu dělá čest. Pak je nicméně obtížné sestavit program galakoncertu. A když Margita zpívá klasické italské „vypalovačky“ jako je nářek Federica z Cileovy Arlézanky nebo i Jeníka z Prodané nevěsty, tak spíš předvádí to, co jeho obor není. Nutno ale ocenit smysl pro sebeironii, s níž zazpíval a odtancoval árii It Ain’t Necessarily So z Gershwinovy opery Porgy a Bess.

Přijela hvězda z Nizozemska

Škoda, že na koncertě nevystoupilo víc oslavencových kolegů ze světových scén. Přijela jen nizozemská sopranistka Eva-Maria Westbroeková, která s Margitou v zahraničí vystupovala v janáčkovských produkcích. Nejprve zazpívala árii z Pucciniho Tosky Vissi d‘arte, ale mohutný, hutný, poněkud rozeklaný hlas se jí v této vlastně velmi intimní a ztišené chvilce nepodařilo zkáznit. Posluchač tak hádal, na jakém tónu se hlas ustálí... Lepší dojem zanechala v duetu s Margitou jako Santuzza z Mascagniho Sedláka kavalíra a poté i jako Jenůfa v závěrečném výstupu z Její pastorkyně - i když člověk by si ji možná spíš představil jako Jenůfčinu pěstounku Kostelničku.

Tu zpívala s Margitou Eva Urbanová, která zaskočila za onemocnělou Dagmar Peckovou. A i přes výhrady k Westbroekové se v přímém porovnání potvrdilo, co je to dostatečný zvuk v hrdle. Holanďanka zásobu má, Urbanová nikoli a zpěv nahrazuje přiškrceným křičením. A to by se nemělo dít ani v citově nejdrásavějších projevech Kostelničky a Wagnerovy Ortrudy.

Fotogalerie

Dalším propadem večera byl pokus sólisty Národního divadla Josefa Moravce přednést slavnou tenorovou árii Una furtiva lagrima z Donizettiho Nápoje lásky. Pod tak násilným tlakem se zpívat nedá, to pak výsledek připomíná tvrdý zvuk pily. Měkkost, volnost a cit pro dynamiku do koncertu naopak vnesla sopranistka Simona Houda Šaturová jako Donna Anna z Mozartova Dona Giovanniho, v duetu s Margitou.

Koncert, který dirigoval Robert Jindra, byl zasazen do dekorace inscenace Janáčkovy opery Z mrtvého domu režiséra Daniela Špinara. Surrealistická scéna připomínající salón s klavírem uprostřed „ladila“ s interpretovanými čísly někdy více, někdy méně. Každopádně připomněla asi jedinou skutečně originální inscenaci, jakou Národní divadlo v posledních letech vyprodukovalo. Margita v ní ostatně účinkoval a coby Luka Kuzmič předvedl, jak se dá z ne zrovna velké role udělat „majstrštyk“.

Obezřetnost ve výběru rolí se mu každopádně vyplatila. I když se jeho hlas nemusí líbit každému, zůstává faktem, že zatímco mnozí jiní odpadli, on v šedesáti zpívá stále stejně jako dřív. Takže až bude slavit sedmdesátiny, možná pražské publikum konečně uvidí, v čem je světový.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Scéna z inscenace Mozartovy Kouzelné flétny v Metropolitní opeře, uprostřed...
RECENZE: Je Kouzelná flétna rasistická a sexistická? V New Yorku to neřeší

Sezona kinopřenosů z Metropolitní opery pokračovala Mozartovou Kouzelnou flétnou. V New Yorku se hraje jako fantasmagorická podívaná „pro celou rodinu“. Je v...  celý článek

Nový šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov
Dojal mne zármutek hudebníků, říká nový šéf filharmonie Semjon Byčkov

Česká filharmonie má nového šéfdirigenta po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Stal se jím světoznámý rusko-americký umělec Semjon Byčkov, který dnes podepsal...  celý článek

Kapela Inekafe
VIDEO: Slovenští Inekafe se v klipu vydávají na neznámou planetu

Skupina Inekafe letos oslavuje 22 let existence. Při té příležitosti vydává kompilaci největších hitů, připravuje se na prosincové česko-slovenské turné a...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.