Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Berlíně opět hraje slavné divadlo, v němž zpívala i Destinnová

  17:55aktualizováno  17:55
Instituce spojená s berlínskou třídou Pod lipami teď po mnohaleté rekonstrukci zahájila běžný operní provoz. Zvolila k tomu barokní operu od Claudia Monteverdiho. Ve slavném divadle kdysi zpívala Ema Destinnová, Soňa Červená a někteří další čeští pěvci.

Max Emanuel Cencić jako Nero a Anna Prohaska jako Poppea v Monteverdiho opeře Korunovace Poppey | foto: Bernd Uhlig

Historie tohoto divadla sahá do čtyřicátých let 18. století, kdy budovu nechal postavit pruský král Friedrich II. Veliký, sám milovník umění a virtuos na flétnu. Ve své době to bylo největší evropské divadlo, které v průběhu dějin sice měnilo názvy, vždy si však drželo špičkovou uměleckou pověst. Tak jako jiné berlínské památky i operu potkal tragický osud na konci druhé světové války. Dostala zásah při bombardování v únoru 1945 a byla vážně poškozena. V 50. letech ale opět povstala z trosek.

V době železné opony byla Staatsoper unter den Linden první scénou NDR a platila i za nejvýznamnější „západní“ scénu bývalého východního bloku. Kromě Soni Červené tu vystupovali například Ludmila Dvořáková nebo Antonín Švorc. Později, po pádu železné opony i Dagmar Pecková a Magdalena Kožená. Sjednocení Německa otevřelo před divadlem nové perspektivy. Měla je podpořit i rozsáhlá rekonstrukce, která začala roku 2009 a původně byla naplánovaná na tři roky. Jenže stavební práce se z nejrůznějších důvodů protahovaly a rozpočet narůstal. Vše doprovázely ostré diskuse, kritika předražené akce narůstala. Rekonstrukce, během níž soubor hrál v Schillerově divadle, nakonec trvala až do letoška a náklady vzrostly z plánovaných 235 na 400 milionů eur.

Začátkem října byla budova slavnostně otevřena, ale pak se opět uzavřela kvůli závěrečným úpravám. Operní provoz začal až teď. Vedení divadla nasadilo téměř současně dva kusy – Humperdinckovu Perníkovou chaloupku a operu italského barokního skladatele Claudia Monteverdiho Korunovace Poppey.

Světle růžová fasáda divadla září do daleka, ale na první pohled ještě stále není vše hotovo. Vstupenky se například prodávají v mobilní buňce postavené vedle divadla. Také zadní vchod pro zaměstnance připomíná stále spíše vstup na staveniště. Uvnitř vše září a voní novotou, střízlivý šarm divadla působí přívětivě a vyzařuje z něj nenápadná elegance. Akustika je, zdá se, vynikající. Představení 10. prosince bylo i pro mnohé Berlíňany první příležitostí, kdy do „svého“ divadla po dlouhé době opět vstoupili. Nejen zahraniční návštěvníci, ale i domácí diváci se procházeli interiéry, rozhlíželi se, obdivovali, fotografovali. 

Mezi barokem a současností

Státní opera Pod lipami bude mít bezesporu čím dál větší umělecké ambice. Inscenace Korunovace Poppey jim v mnoha ohledech dostála. Toto dílo bylo určené pro karnevalové Benátky 17. století, v nichž v té době již hrála veřejná divadla, přístupná každému, kdo zaplatil. Zpracovává epizodu ze života římského císaře Nera, jenž zahořel vášní ke krásné ženě jménem Poppea a zapudil kvůli ní svou choť Ottavii. V současnosti se hraje poměrně často, letos v létě ji v Salcburku uvedl John Eliot Gardiner v polokoncertní podobě a s naší sopranistkou Hanou Blažíkovou v roli Poppey.

V Berlíně operu uvádějí scénicky, a je to dobře, protože tento kus, v němž je vážná dějová linka  odlehčována komickými výstupy vojáků, sluhů a chův, přímo volá po jevištním dění. Režisérka Eva-Maria Höckmayrová se vyvarovala prvoplánové aktualizace i barokního kýče. Na zešikmené, zlatavé ploše vytvořila bez dalších kulis a rekvizit inscenaci, v níž vše stojí a padá se vztahy mezi postavami, pohybujícími se někde mezi barokem s současností.

Všichni aktéři jsou po celou dobu přítomni na jevišti, snad proto, že v době karnevalu se vše odehrává před očima všech. I tělesné vášně, které se v inscenaci názorně předvádějí. Nepůsobí ovšem samoúčelně, vždyť smyslnost vyzařuje z Monteverdiho hudby. Tu mají v rukou dirigent Diego Fasolis a soubor Akademie für alte Musik Berlin, který hraje s velkou zvukovou kultivovaností a krásou. Jelikož Monteverdiho původní rukopis se nedochoval, existuje možnost, že do díla později zasahovali i jiní autoři. Každé hudební nastudování vyžaduje tedy muzikologickou přípravu a je tak trochu originálem. Fasolis ostatně podrobně vysvětluje v tištěném programu, proč využil i hudbu jiných dobových autorů, například Franceska Cavalliho.

Fotogalerie

Ze zpěváků jednoznačně dominuje chorvatský kontratenorista Max Emanuel Cencić v roli Nera. Pěvec, jenž před pár lety koncertoval i v Praze, má bohatý zvuk i výrazový rejstřík a také jevištní charisma - ať už je v paruce nebo holohlavý. Rakouská sopranistka Anna Prohaska, která je jako jediná na jevišti v soudobém – a hodně sporém – kostýmu, zaujme spíš herecky. Hraje skutečnou „potvoru“, protivnou, lehkomyslnou, toužící po královské koruně a neuvažující o důsledcích svých činů. Její hlas ale postrádá barvu, je fádní, v paměti neutkví. Z řady dalších postav vynikl zvláště britský tenorista Mark Milhofer ve vděčné ženské roli chůvy Arnalty, a také basista Franz Josef Selig jako Nerův učitel Seneca, císařem dohnaný k sebevraždě.

Opera končí krásným milostným duetem Nera a Poppey bez jakéhokoli stínu, ale režisérka si během něj neodpustila narážku na chmurnou budoucnost. Skutečnou Poppeu totiž Nero později ukopal k smrti. A tak Nero odchází dozadu, zřejmě pro změnu s milencem, a Poppea se začíná chvět nervozitou.

Berlín má tedy opět kromě Deutsche Oper a Komische Oper divadlo navazující na tradici dvorské opery. Sluší se dodat, že členem ansámblu je i basista Jan Martiník, který je tuto sezonu obsazen například do Dona Giovanniho, Bohémy, Kouzelné flétny nebo Falstaffa. V lednu provede za klavírního doprovodu Alexandra Starého v Apollonově sále Schubertův písňový cyklus Zimní cesta.




Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Pěkný ročník. Přesto karlovarský festival tančí nad propastí

Dojatý Jaromír Hanzlík přebírá ocenění za přínos českému filmu od Jiřího...

Závěr 53. karlovarského festivalu, který na ČT1 sledovalo 257 tisíc lidí, zářil od show bratrů Cabanů přes náš úspěch v...

Alkohol může být zrádný, popsal David Švehlík Za scénou

Švehlík byl ve Varech hostem natáčení dalšího dílu našeho pořadu Za scénou,...

Ve čtvrtek do českých kin zamíří snímek Úsměvy smutných mužů, který vznikl podle stejnojmenné knihy spisovatele Josefa...



Zemřel herec Václav Glazar, proslavil se v kostýmu jeptišky v Kameňáku

Z filmu Kameňák

Václav Glazar zemřel ve středu, bylo mu 65 let. Informaci přinesl režisér Zdeněk Troška, jehož série filmových Kameňáků...

Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...

Sen, Hamlet i Romeo a Julie. Kupte lístky na Shakespeara s exkluzivní slevou

Tereza Voříšková a Jan Sklenář jako Romeo a Julie na Letních shakespearovských...

Letní shakespearovské slavnosti jsou v plném proudu. Vedle letošní novinky Dobrý konec všechno spraví s Martinem...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Festivalu Masters of Rock kraloval pohodář Gene Simmons

Zpěvák a baskytarista kapely Kiss Gene Simmons 15. července 2018 na festivalu...

Poslední dva roky měli vyprodáno předem, letos to nakonec nevyšlo. Podle pořadatelů dorazilo na vizovický Masters of...

Pro Simmonse máme nejluxusnější hotel, říká pořadatel Masters

Legendární hardrocková kapela Kiss vystoupila 14.6. 2013 v pražské O2 aréně.

Festival Masters of Rock se uskuteční od 12. do 15. července v areálu vizovické likérky Rudolf Jelínek. Hlavní hvězdou...

VIDEO: Wohnout vydává Hloupou písníčku. Klip vznikal v zoo i na traktoru

Honza Homola v klipu Hloupá písnička

Kapela Wohnout vypouští další singl z připravovaného alba, které vyjde v listopadu a zatím má pracovní název Máme na...

Najdete na iDNES.cz