Nils Petter Molvaer

Nils Petter Molvaer | foto: Respect

Stahování hudby je naprosto arogantní, říká trumpetista Molvaer

  • 32
Norský trumpetista a skladatel Nils Petter Molvaer spojuje prvotřídní jazz s ambientem, trip-hopem a drum´n´bassem. Do pražského Paláce Akropolis přijíždí v pátek 13. listopadu s dlouho očekávaným novým projektem Hamada.

Molvaer vytváří most mezi improvizovanými zvukovými krajinami jazzové produkce ECM a pulsujícím světem současné elektronické hudby. Nahrával nejen s předními skandinávskými hudebníky, ale i slavnými americkými jazzmany Elvinem Jonesem, Gary Peacockem či Georgem Russellem.

Trumpetista vystudoval konzervatoř, poté se stal členem skupiny Masqualero, pojmenované podle skladby Waynea Shortera, kterou původně natočil Miles Davis. S Masqualero natočil několik alb pro renomovanou jazzovou značku ECM.

Jeho první sólové album Khmer, unikátní fuze jazzu, elektronických krajin i rytmických smyček vzbudilo obrovskou vlnu zájmu veřejnosti i médií. Získalo norskou Grammy, cenu Německé gramofonové kritiky, a znamenalo i průlom v produkci ECM, která poprvé ve své historii vydala nahrávky z alba na singlech a poté i remixy, vyprodukované lidmi jako např. The Herbaliser, Mental Overdrive a Rockers Hi-Fi.

Poznávacím znakem Nilse Pettera Molvaera je zvuk trubky, inspirovaný nahrávkami Milese Davise z 70. a 80 let. Druhé album Solid Ether bylo rozvinutím a prohloubením konceptu debutu, ale protože Molvaer nebyl spokojen s tím, jak si s jeho remixy poradila ECM, přestoupil k vydavatelství Universal a skladby z alba Solid Ether nabídl k remixu umělcům jak Funkstörung, Bill Laswell, Joakim Lone a Cinematic Orchestra. Výsledek vydal na albu Recoloured.

Přes řádku dalších vesměs úspěšných alb, ale i čtyřletou nahrávací pauzu, se trumpetista propracoval k aktuálnímu albu Hamada. Představuje jistý kontrast: někdo je označuje jako nejtemnější v Molvaerově historii, jiný naopak mluví o hudbě jasné a zářivé.

"Někdy je agresivní, dokonce brutální. Ale já o hudbě nikdy nemyslím jako o temné a jasné, či v jiných podobných odstínech. Důležité je si uvědomit, že mezi agresivitou a temnotou není žádné spojení. Agresivita může být bílá a oslepující. Jako vždy, to záleží na dispozicích posluchače," říká samotný protagonista.

Od renomované jazzové značky ECM mimochodem odešel Molvaer i proto, že chtěl zůstat výhradním vlastníkem svých autorských práv, a na hudební copyright má zcela odlišný názor než například nedávno odsouzení Švédové z webového serveru The Pirate Bay.

Letošní proces ve Švédsku i Norsku inspiroval vznik pro-pirátského politického hnutí. Molvaer se zlobí: "Pro mě je zcela nepřijatelné, že téhle kauzy využívají oportunistické politické strany. Stahovat hudbu zadarmo je naprosto arogantní. Co jsou ti lidé zač, že si myslí že moje hudba je zadarmo?"