Pavel Šporcl a jeho modré housle

Pavel Šporcl a jeho modré housle | foto: ČTK

Šporcl má modré housle, ukáže je na turné

Houslista Pavel Šporcl má nový kompaktní disk. A také nové housle, které na první pohled upoutají modrou barvou. Nejde však o žádný laciný trik.

„Jsou to mistrovské housle se vším všudy,“ upozorňuje Šporcl. Vyrobil je Jan Špidlen, člen světově proslulé české houslařské rodiny. Podle Šporcla, který rád přichází s nekonvenčními nápady, prý housle navíc v sobě skrývají různá vylepšení, sloužící k lepšímu zvuku a stabilitě nástroje.

Šporcl svůj nový nástroj představí publiku na nadcházejícím měsíčním turné po českých městech, které s klavíristou Petrem Jiříkovským zahájí 1. listopadu v Ostravě. V Praze bude koncertovat 20. listopadu v Dvořákově síni Rudolfina. Pouze v Hradci Králové a Pardubicích diváci modře lakované housle neuvidí, protože v té době je houslař Špidlen bude prezentovat na výstavě ve Spojených státech.

Kromě houslí uvede Šporcl na turné především své nové supraphonské album, které obsahuje skladby Antonína Dvořáka a Josefa Suka. „Dvořákovy komorní skladby byly už na našem předchozím albu, takže teď jsme vlastně dokončili skladatelovo souborné houslové dílo,“ zdůrazňuje Šporcl.

Lyrickému charakteru hudby prý bude odpovídat i atmosféra jednotlivých koncertů. „Na rozdíl od paganiniovského turné bude tohle intimní. Nebudeme používat žádná efektní světla, nanejvýš jen decentní nasvícení. Chceme představit Dvořáka jako citlivého člověka,“ prohlásil Šporcl.

Spolu se Sonátou F dur a Nokturnem H dur a Sukovými Čtyřmi skladbami pro housle a klavír je na CD i transkripce tří Dvořákových Slovanských tanců z pera rakouského virtuosa Fritze Kreislera.

„Dvořák některé ze Slovanských tanců sám upravil pro housle, Kreislerova úprava je ale méně známá,“ vysvětluje Šporcl. Kreisler s originálem zacházel poměrně volně a soustředil se hlavně na předvedení interpretovy bravurní techniky. „Je to typicky vídeňské,“ poznamenává Šporcl.

,