Špatná výstava plná skvělých obrazů

Výstava Rakouské malířství 19. století v moravských sbírkách je součástí širokého badatelského úkolu, který zkoumá sbírkové fondy muzeí, galerií a zámků na území Moravy. Pro návštěvníka Moravské galerie v Brně to bohužel znamená hlavně to, že výstava působí zmateně a nekoncepčně. Jako by jejím jediným smyslem bylo pouze soustředit na jednom místě obrazy z různých sbírek. Z badatelského hlediska jde snad o smysluplný počin, z pohledu diváka je to však trochu málo.

Kdo čeká, že se dozví něco o jednotlivých umělcích, objednavatelích a sběratelích jejich děl či o vztahu rakouského a moravského, potažmo českého umění, bude zklamán. Nejen, že se výstava ničím z toho nezabývá, ale její autoři se dokonce ani nepokusili blíže vymezit, co pod pojmem rakouské malířství 19. století vlastně myslí. Že by si téma výstavy přece jen zasloužilo bližší vysvětlení, výmluvně dosvědčuje hned obraz umístěný na čestném místě proti vchodu do expozice - portrét hraběnky Elvíry z Vrbna, který v roce 1910 namaloval Heinrich Rauchinger, malíř pocházející z Krakova.

První čtyři sály navozují dojem, že kolekce je řazena tematicky podle malířských žánrů: historická malba, krajinomalba, žánrové výjevy, portréty. Úroveň úvodních textů k jednotlivým oddílům je nízká. Co například v případě „rakouského“ malířství znamená formulace „obrazy z národních dějin mají přispět k posílení národního sebevědomí a k rozvoji individuální národní kultury“? Máme tomu rozumět tak, že v mnohonárodnostní habsburské monarchii existoval také jakýsi rakouský národ? Řád expozice se navíc v druhé půli mění v chaotické střídání námětů, autorů a stylů.

Nedotaženost je o to smutnější, že expozice nabízí k vidění řadu kvalitních obrazů. Nechybějí takové osobnosti jako Ferdinand Georg Waldmüller, malíř realistických výjevů z vesnického života, Hans Makart, profesor historického malířství na vídeňské akademii, přední vídeňský portrétista Friedrich von Amerling či krajináři Anton Altmann a Eugen Jettel. Mimořádnými díly jsou také dětské portréty Eduarda Charlemonta, květinová zátiší malířky Olgy Wisinger-Florianové či rozměrný obraz Lidé v dešti od Roberta Russe.

Sečteno a podtrženo: výstava Rakouské malířství 19. století v moravských sbírkách je promarněnou šancí. Z řady kvalitních děl se nepodařilo složit přehledný celek. O rakouském malířství, ať již přívlastek rakouské znamená cokoliv, se nedozvíme skoro nic.

Rakouské malířství 19. století v moravských sbírkách. Moravská galerie, Místodržitelský palác, Moravské nám. Ia. Výstava trvá do 31. března 2002.

Carl von Sales: Podobizna dámy s diadémem.

Franz X. Petter: Zátiší s květinami a kanárem.