RECENZE: Španělská královna, to je prostě jen Penélope Cruzová

16:52aktualizováno  16:52
Když coby slavná herečka, představující v nové roli Isabelu Kastilskou, zpívá před kamerami Granadu, okouzluje celý štáb až k slzám. Penélope Cruzová prostě je panovnicí ohnivé krásy, ve filmu Španělská královna by ji sotvakdo mohl nahradit.

Z filmu Španělská královna | foto: Fenix Distribution

Ale stačí to, jestliže jde o návrat na půdu vydařenějšího díla?

V roce 1999 ovládl španělské ceny Goya snímek Dívka tvých snů, za nějž vedle Penélope Cruzové v roli hvězdy obletované Goebbelsem bodoval i Miroslav Táborský coby tlumočník. K hrdince a jejímu prostředí se nyní režisér Fernando Trueba vrátil. V Dívce tvých snů se španělský filmový štáb octl v Berlíně roku 1938, nyní se už po válce znovu schází v madridských ateliérech, kde v americké produkci se slavnou rodačkou v hlavní roli právě točí historický kostýmní velkofilm Španělská královna.

Hrdinka už vyrostla ve hvězdu Hollywoodu a režisér, s nímž kdysi měla poměr, sice přežil Mauthausen, ale doma mu hned hrozí jiný, frankistický lágr. Kolegové ho potřebují, protože americký veterán v režisérském křesle usíná, než stačí říci Akce, navíc jsou mu zavázáni za minulé časy – ale bojí se. „Jsme jenom komedianti“ visí ve vzduchu, ať právě straší Hitler nebo Franco.

Stejné téma, stejné prostředí, mnozí stejní herci; přesto Španělská královna zdaleka nedosahuje účinku Dívky tvých snů. S čestnou výjimkou „filmu ve filmu“, tedy vytrvale zábavného zákulisí plného falešných úsměvů, vzrušených klepů, žárlivé řevnivosti, milostných pletek, celého barvitého haraburdí továrny na sny, kde se mezi kašírovanou velkolepostí dekorací producíruje spousta neohrabaných příslušníků řádu umělecké šmíry.

Tady se potkává proletářská pospolitost kantýny dolující z úspěšné krajanky, jestli spala s Carym Grantem nebo s Gretou Garbo, s kýčovitostí „vodopádů“ zurčících z potrubí k romantické Granadě. Tady panuje mile kolovrátková výměna informací, kdo v branži je na muže, kdo na ženy a kdo na peníze, tady zkrátka pro Truebu pracuje spolehlivá nálada Americké noci.

Španělská královna

Španělsko, 2016, 128 min

Režie: Fernando Trueba

Hrají: Penélope Cruzová, Cary Elwes, Mandy Patinkin, J.A. Bayona, Santiago Segura, Aida Folchová, Jorge Sanz, Javier Cámara, Loles León, Antonio Resines, Chino Darín, Carlos Areces, Diana Peñ;alverová, Ana Belénová, Neus Asensi, Gemma Cuervo, Arturo Ripstein, Julián Villagrán, Guillermo Toledo, Anabel Alonso, Rosa Maria Sardà

Hodnocení­: 50%

Přiléhavou tóninou dýchají rovněž úryvky fiktivních filmových hitů s mezinárodní divou či reportáže o její kariéře dovedně vkomponované do historických kinožurnálů. Křiklavý barvotisk kořeněný jihoevropským temperamentem se sice Truebovi daří více či méně vzkřísit, ale nedokáže jej už propojit s vážnou dějovou linií tak přirozeně jako v Dívce mých snů.

Španělská královna tedy nestojí nad žánry, nýbrž je trochu mechanicky a trochu melancholicky střídá. Kolísá mezi naivismem a naivitou, občas hraje tíživé melodrama, občas fraškovitou taškařici – třeba při operetně laděném homosexuálním nájezdu amerického herce na jeho španělský protějšek. Snaha zopakovat úspěšný recept z filmu až příliš čiší – a s tím nic nezmůže ani Penélope Cruzová v dětinském převleku za režisérovu dceru.

Penelope Cruzová si zahrála také v rekamě (8/2012):

Norský filmový režisér Erik Skjoldbjaerg
Bylo naivní od Rusů nečekat kritiku, říká režisér seriálu Okupace