Z filmu Ať žije svoboda

Z filmu Ať žije svoboda | foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

Soutěž podle Mirky Spáčilové: v polovině se rýsují herecké ceny

  • 0
V hlavní soutěži letošního ročníku karlovarského festivalu je čtrnáct filmů. Přečtěte si, co o polovině titulů píše Mirka Spáčilová.
Z filmu Prameny života

Prameny života: 70 %
Epická sága z německých dějin, filmařsky zdatnější variace seriálu Vyprávěj, zahájila překvapivě vyrovnanou soutěž karlovarského festivalu. Sebevědomě. Pravda, trvá tři hodiny, sleduje tři generace a místy se podobá televiznímu románu, ale vyhroceně osobní tón poválečných buřičů v manželské kleci ji staví výš. Sádroví trpaslíci coby svědci prvního milování pak přidávají punc originality.

Anna Geislerová a Stanislav Majer ve filmu Líbánky (2013)

Líbánky: 50 %
Bohužel zatím nejslabší článek mezinárodního klání. Přitom má skvělý začátek, kameru a střih na Oscara, zvláštní dar Jana Hřebejka pro režii rodinných stolů také nezklame. Aňa Geislerová v roli nevěsty zaskočené záhadným hostem na vlastní svatbě vyloženě září. Jenže scénář Petra Jarchovského pak sáhne ke kostrbaté schválnosti s kazatelskou moralitou. A je po naději.

Z filmu Místo v nebi

Místo v nebi: 65 %
Opět rodinná sága, ovšem ze světa, kde se střetávají otcové a synové, víra a bezvěrectví vedoucí až k prodeji vlastního místa na nebesích. Obrazově i herecky jedinečná záležitost, i když v odstínech izraelských zvyklostí v běhu času místy těžko uchopitelná. Charismatický Michael Mark Aloni v hlavní roli aspiruje na cenu, přináší navíc závan velkého světa, hrál i ve filmu Temný rytíř povstal.

Z filmu Září

Září: 65 %
Nevšední studie osamělosti přichází z Řecka a její hrdinka Kora Karvouni si pro změnu říká o trofej pro nejlepší herečku. Velmi civilní, tichý, soustředěný, úsporný a intimní příběh líčí prázdnotu mladé ženy, jejíž jedinou blízkou bytost představuje pes a která svou snahou vetřít se jim do rodiny sousedy více odpuzuje než dojímá.

Z filmu 11.6

11.6: 65 %
Francouzská krimi podle skutečného případu sice začíná dobrovolným přiznáním pachatele loupeže století, čímž se připravuje o tajemství, ale zpětné líčení nepostrádá náladu, motivace, sny a touhy muže, který v komunitě řidičů bezpečnostní služby představuje přirozenou autoritu "posledního pravého chlapa". Stylizaci z dob, kdy francouzská krimi vládla světu, trochu naleptává sociální linie.

Z filmu Ať žije svoboda

Ať žije svoboda: 70 %
Lelíček ve službách Sherlocka Holmese na půdě současné italské politiky, čerstvý miláček karlovarského publika, neboť do soutěže vnáší konečně úsměv. Poslanec, jenž zavedl svou stranu do úzkých, si vybere oddechový čas a místo něj se do světel reflektorů postaví jeho bratr - dvojče: vtipný, energický, sympatický, ovšem nedávno propuštěný z blázince. Úlevná zábava obzvláště za nynější vládní krize v Česku účinkuje jako protilék.

Z filmu Papusza

Papusza: 65 %
Protipól k hravé satiře vytvářejí černobílé obrazy polského portrétu romské básnířky, kterou si ministr nechá ke slavnostní poctě povolat přímo z vězení, kde se octla za krádež slepic - nikoli poprvé. Filmařsky vytříbený životopis u nás prakticky neznámé osobnosti natočil stejný manželský tandem, který už ve Varech jednou zvítězil s jiným uměleckým portrétem Můj Nikifor.