Sochy zastínil svatý Václav

Druhý ročník mezinárodního festivalu soch Sculpture Grande na Václavském náměstí pořádaný pražskou Gallery Art Factory potvrdil to, co se ukázalo již loni: galerie si vzala příliš velké sousto. Přivezené objekty na Václavském náměstí nefungují.

Projekt zaštiťují politici z pražského magistrátu i ministr kultury, jistě stál spoustu peněz a hodně organizačního úsilí.

Ale ve všech případech jde o skulptury vytvořené pro jiné účely (až na českého zástupce) a některé byly vystaveny jen v galeriích.

Specifičnost akce tkví právě v prezentaci umění ve veřejném prostoru. Mělo by být sdělné i překvapivé a jeho komunikace s diváky by měla být aktivní.

Toto kritérium splňuje pouze prostřený stůl se židlemi jediného českého autora Milana Knížáka, který má správnou "reklamní" nadvelikost. Tím koresponduje s výtahem vyplněným figurínami s módou Kenvelo, který stojí na Václavském náměstí jako skutečný komerční objekt.

Dalším a posledním dobrým dílem bylo "Grand Prix 92 Monaco Formula 1 Symfonie Michaela Schumachera" německého autora Indrikise Latsonse, které bylo aspoň trochu tajemné a neviditelné - prostě hrající zaparkované auto na náměstí, jenže to bohužel zmizelo.

Jako problematický se ukazuje právě výběr děl: umělci pocházejí z celé Evropy, trochu zjednodušeně však bylo vybráno šest Slováků z celkem 26 autorů. V globálně pojaté průměrnosti však neselhali žádní. Zastoupeno je poměrně dost figurativních soch z různých materiálů a několik objektíků "hravé" abstrakce - ale ty jako by pocházely odněkud ze 70. let minulého století.

V konkurenci se sochou sv. Václava nakonec všechno vypadá směšně, jak v provedení, tak v dimenzi - toto místo je zkrátka pro umělce výhra s následující potupnou prohrou.

Pokud mám jmenovat něco zvláště odpudivého a umělecky špatného, pak bronzovou ženskou figuru Katrin Möbius nebo pokus o sochu s názvem Fenix od Emila Venkova. Při průzkumu Václavského náměstí jsem narazila na objekt, který jsem mylně považovala za nejpovedenější: ukázalo se však, že jde o bezdomovce spícího na lavičce v umělém kožichu.

Stejně jako vloni tudíž platí, že projekt je medvědí službou celému současnému umění: kdo je neměl rád, má pro to další důvod.

Mezinárodní festival soch
Praha, Václavské náměstí, 24. května až 30. září 2004

Socha Milana Knížáka, festival současného umění Sculpture Grande, Václavské náměstí v Praze. (24. května 2004)