Soud rozhodl ve prospěch Černého v případě dluhu za díla, která výtvarník vytvořil pro výstavní komplex Autostadt v německém Wolfsburgu. Rozsudek ale zatím není pravomocný.
Spor mezi Černým a Švestkou se táhne už řadu let. Komplex Autostadt (Město aut) totiž vznikl už v roce 2000. Černého díla sem pro svůj pavilon zakoupila automobilka Škoda - právě přes Švestku, který ho dříve zastupoval ve své galerii.
Černý ale nedostal částku, na které se původně dohodli a zanesli do smlouvy, proto podal žalobu jak na Švestku, tak na mladoboleslavskou automobilku. Černý ale později část žaloby vztahující se ke Škodovce stáhl.
Byli to totiž právě svědci z automobilky, kteří u soudu vypovídali v jeho prospěch. Spolupráce s Černým byla podle nich prý bezproblémová a své dílo odevzdal řádně a včas.
Čachry s pohledávkami
A přesně tento fakt se pokoušel zpochybnit Švestkův právník Luis Velázquez. Ten operoval s tím, že v některých případech Černý údajně jednal "na vlastní pěst" přímo s automobilkou, byť mělo vše jít právě přes Švestku.
Pochybnosti také vyvolávaly šachy s pohledávkou. Velázquez poukazoval na to, že Švestka peníze dlužil Černého společnosti Dorian Gray. Z té ale sochař před osmi lety odešel. Nový jednatel Martin Chovan sice na Černého pohledávku převedl, smlouvy prý ale nebyly úplně jasné.
myslel jsem, že mám evropský smysl pro humorSochař David Černý, autor kontroverzní Entropy, diskutoval v on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz |
Soudkyně Knapová však dnes dospěla k názoru, že skutečný úmysl Chovana a Černého převést pohledávku byl v hlavním líčení dostatečně prokázán. Zároveň konstatovala, že sochař učinil vše pro to, aby smlouvu o dílo splnil řádně a včas.
Velázquez po vyhlášení rozsudku novinářům řekl, že doporučí svému klientovi, který má nyní zaplatit částku 38 858 eur (1 045 000 korun) plus úroky z prodlení a náklady celého řízení, aby se proti rozhodnutí odvolal k vrchnímu soudu.