Snové mysterium totiž patří k nejvšednější výbavě inspirace básníků a současně odpovídá banální představě, že básník rovná se snílek.
A zůstává vlastně na čtenáři, jak si záznamy snů dešifruje: zda si v nich rozjitřeně "ujede" do krajiny autorovy poezie, anebo zápisky zavrhne jako výraz vyhřezlého ega.
Psát sny se zkrátka příliš nevyplácí, neboť se to zároveň musí i nesmí umět. Jen pozorně, a přitom nesebepředvádivě zaznamenané sny dosahují základní důvěryhodnosti, k níž se může čtenář a svého druhu literátův voyeur bez rozpaků vztahovat.
Hejdův svazek Sny... zahrnuje tematické, "snové" básně z již vydaných autorových knih, i dosud nezveřejněné texty-sny. Pro čtenáře nezatíženého znalostí Hejdovy poezie mohou být Sny... klíčem k prazákladním zdrojům básníkovy tvorby.
Pro čtenáře zasvěcenějšího zase mohou být zpečetěním umělcova výsostně soustředěného, melancholicky mollového psaní (Hejda jako by vytvářel stále tu samou melodii nikdy nekončícího valčíku; ostatně jeho básnický rukopis se na hraně mezi bdělým a snovým prožitkem pohybuje vlastně už od debutu z roku 1964 Všechna slast).
Zabydlení prostoru
Zbyněk Hejda své prožitky snů jednou odděluje od bdělosti za účasti groteskní tragiky (Blízkosti smrti III), podruhé sny ztrácejí ostrost až k palčivému znejistění (V Horní vsi).
Obě jmenované básně jsou však "jen" formálně vybroušeným odleskem kongeniálních prozaických zápisů – v těchto osekaných, věcných, přitom zadrhávajících textech Hejda vystihl vůlí neřízenou moc "posunutého", rozostřeného vnímání.
Sny... jsou zároveň propadáním se do vrstev Hejdova básnického podvědomí, avšak bez prvoplánových sebe-interpretací. Na to je tento muž příliš básníkem, aby věděl, že je nutné zachytit děj a teprve pak si, jakoby mimochodem, počkat na rozuzlení, přijde-li vůbec nějaké.
Bez řečí zabydlet ten existenciálně pudový, horečnatý prostor; zabydlet jej s vědomím, že právě v něm se nachází ten třetí, dost možná nejniternější domov.
Hejdovy Sny... jsou výrazné i grafickou úpravou Viktora Karlíka, jenž je zároveň autorem ilustrujících linorytů a také komentáře k ilustracím.
Pro Karlíka již dávno typické, minimalisticky variované písmo k charakteru Hejdových textů rozhodně patří.
Leč výtvarníkův podrobný výklad písmen Hejdova jména a názvu knihy již zavání amatérskou freudovinou a nepřísluší k této knize tlumené melancholie, potměšilého humoru a roztodivných příběhů, které zdánlivě neříkají nic, ač mluví o všem podstatném.
Zbyněk Hejda: Sny...
Ilustrace Viktor Karlík, text na obálce Michael Špirit.
Revolver Revue, Praha 2007, 112 stran, náklad neuveden, doporučená cena 199 korun.