Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smutný pohled na slepou uličku Vasila Stanka

  13:38aktualizováno  13:38
Vasil Stanko (1962) přísluší k silné skupině slovenských, v Česku posléze domestikovaných fotografů, kteří v 80. letech studovali na FAMU - spolu například s Tonem Stanem, Mirem Švolíkem či Peterem Župníkem; z Čechů je jeho generačním druhem kupříkladu Ivan Pinkava.

Z tvorby fotografa Vasila Stanka | foto: Vasil Stanko

Nyní Stanko instaloval v pražském Mánesu expozici Příběhy pozpátku, průřez léty 1997-2007. Při té příležitosti vydává stejnojmennou publikaci, která má své vlastní kompoziční řešení, své vlastní klady a zápory. Proto se patří ponechat ji zde stranou a soustředit se na galerii.

Nevídané sestavy těl Stanko - stejně jako jmenovaní spolužáci - v sobě nese fundamentální tvůrčí otisk, jímž byl formován na FAMU. Nikdo z nich "školní" východiska dramaticky nepopřel, každý hledá cestu, jak bez stagnace zůstávat svůj.

Dvě desetiletí po absolutoriu je to stále úpornější boj, nemá-li se umělecky jen rozmnožovat dosažené. Zatímco Stano, Župník či Pinkava z něho vycházejí čestně a rozmnožují dílo o jednotlivé obrazy, Stanko expanzivně produkuje početné soubory a spěchá - aspoň dle instalace v Mánesu - do slepé uličky.

U jmenovaných fotografů soustavně převažuje zájem o inscenovanou tvorbu. Stanko mezi nimi byl a stále zřetelněji je nejdivadelnější, nejspektakulárnější.

Zatímco zprvu ke svým kreacím potřeboval dva tři lidské modely, dnes obsluhuje celé soubory nahých, dobře stavěných mužů i žen, které v divadelně vyhlížejících prostředích, mezi rekvizitami, jako jsou traviny, kořeny, sítě, tyče apod., vybízí k výtvarně sestaveným aranžím.

Stanko komponuje živé obrazy, choreografie, při nichž se těla vypínají do nevídaných poloh a sestav, u nichž dojem někdy zmnožuje soustava zrcadel, takže výsledkem je geometrická animalita, labyrintický spletenec trupů, údů, organických látek i "anorganicky" tuhých předmětů. Abstrakce upletená z konkrétního, tělesností prosáklá vysoká výtvarnost.

Ano, to vidíme, a korektně by to šlo ještě dlouho popisovat. Ale jakou nám ty technicky precizní snímky poskytují estetickou slast? Co v nás obnažují a oslovují? Nakolik do nás, přesněji do mě, abych mluvil za sebe, pronikají? Upřímně: nijak.

Stereotypní instalace v Mánesu jen kumuluje sobě navzájem podobné fotografie. Početní hojnost zastiňuje nedostatek základních nápadů a posunů. Vršení variací je důsledkem absentující selekce. Choreografiím někdy nelze upřít vynalézavost, ale z předimenzovaného celku nakonec trčí gymnastika.

Barevná škála, na niž autor přešel v souboru Divadlo pozpátku (2002/03), a stereoskopická technologie v Milencích roku 2 (2007), umožňující po nasazení speciálních brýlí spatřit obrazy trojrozměrně, nejsou výrazem tvůrčího vývoje, nýbrž stagnace, inklinace k formalismu a technicismu bez ducha.

Pětice Pánská jízda (2005) je nainstalovaná tak, že odrazy z oken za divákovými zády anulují její prohlídku. Popisky k souborům jsou zdlouhavé, a protože se nevztahují přímo a pouze k tomu, co visí v galerii, prohlídku paradoxně znepřehledňují. Mánes je dneska pošramocenou značkou, galerií bez názoru, a Stanko se bohužel stal položkou, jež to stvrzuje.

VASIL STANKO - Příběhy pozpátku
Výstavní síň Mánes, Masarykovo nábřeží 250, Praha 1. Kurátor Jiří Machalický, texty Anna Fárová, Jiří Machalický. Výstava trvá do 30. června 2008.
Hodnocení: 40 %

Autor:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

Na Slovensku žádají konec výstavy Ringo Čecha. Není to umění, argumentují

František Ringo Čech v ostravské galerii Chagall.

Zaměstnanci Liptovské galerie P. M. Bohúňa se distancovali od výstavy Františka Ringo Čecha, která je zde k vidění od...

OBRAZEM: Začal Týden umění. Láká na Warhola, Zrzavého i paneláky

Jan Zrzavý, Benátky I, 1928

Už i Praha má svůj Týden umění. Jeho první ročník začal v pondělí a návštěvníkům otevírá přes třicet galerií včetně...

OBRAZEM: Jak viděl Jiří Kolář srpen 1968, odhaluje Národní galerie

Národní galerie v Praze uspořádala rozsáhlou výstavu děl  Jiřího Koláře. Na...

Národní galerie představuje u příležitosti 50. výročí sovětské okupace Československa v srpnu 1968 rozsáhlou výstavu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz