Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smrt cédéček v Česku je na dohled

  12:31aktualizováno  12:31
Pohled do prodejní české hitparády nabízí šokující zjištění: hudbu na CD si dnes až na skromné výjimky kupují jen padesátníci a mámy v hypermarketech.
Cédéčka - ilustrační foto

Cédéčka - ilustrační foto - Cédéčka - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Je to dost smutná podívaná. Polovinu měsíce září byla nejprodávanější deskou v Čechách čtrnáctá řadovka metalových veteránů Iron Maiden.

Na konci měsíce se sice do čela vyhoupla novinka kapely Wohnout, ale při pohledu na zbylých devět míst v TOP 10 progresivnější posluchače polívá studený pot. Je to tak: doby, kdy pozice v prodejní hitparádě odpovídala celospolečenskému dosahu umělce, jsou dávno pryč.

Vydavatelské firmy si sice podle vyjádření, které má Filter k dispozici, nevedou žádné statistiky o tom, kdo si jejich desky kupuje, analyzovat stávající situaci ale přesto není nijak obtížné. Tak zaprvé: z drtivé většiny se dnes kupují desky pro starší a pokročilé (Kryl, Dylan, Iron Maiden, Hana Zagorová dokonce hned dvakrát v TOP 10!). Ti mají dost peněz, aby za své oblíbené vykopávky mohli občas něco utratit a také málokdo z této skupiny si tyká s internetem, aby přišel na jiné (nelegální) metody získání hudby.

Druhou skupinou jsou tzv. maminy na nákupech, které si mezi houskami vyberou i nějakou neškodnou hudební kulisu (Kolář, Lucka Vondráčková, Verona a pro manžela Landu). Je to možná překvapivé, ale je to tak. „Největší podíl prodejů mají v tuto chvíli hypermarkety, až po nich následuje Bontonland, další obchody a na posledním místě jsou internetové obchody,“ potvrzuje Romana Pašková, ředitelka marketingu v Sony BMG.

Zachraňují mobil-maniaci
Když si cédéčka kupují v podstatě pouze taťkové a mamky, není divu, že jejich prodeje stagnují. Jejich ratolesti, které běžně sjíždějí downloady na internetu, zaplaťpánbůh mají alespoň nějakou legální zábavu, která hudební průmysl částečně zachraňuje.

„Oproti minulému roku vzrostly takzvané digitání prodeje – to znamená hlavně stahování vyzváněcích melodií do mobilních telefonů – o astronomických 402 procent,“ říká Petra Žikovská, ředitelka české pobočky Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI).

Ze zprávy IFPI vyplývá, že počet telefonem stáhnutých melodií (lehce nad milión) se za letošní půlrok blíží počtu prodejů všech hudebních nosičů dohromady. Cédéček, dévédéček a VHS se u nás za stejné období dohromady prodalo lehce nad milión dvě stě tisíc.

Pro představu, ve Velké Británii už mobily nad cédéčky zvítězily a u nás to brzy přijde také. „Pro příští rok počítáme s takovým nárůstem digitální distribuce, která by měla vyrovnat propad prodeje nosičů,“ říká ředitel Universal Music Tomáš Filip.

Blíží se spása? Legální stahování...
Labely samozřejmě přemýšlejí nad tím, jak prodej hudby podpořit (třeba Sony BMG hodlají některé zahraniční novinky prodávat s plnohodnotným bookletem jen za 379 Kč), ale všeobecně se tu žehrá nad chybějícím serverem typu iTunes, z nějž by se dala hudba stahovat za menší poplatek legálně.

Filter zjistil, že takový server by tu měl začít fungovat už do konce roku. Bude se jmenovat i-legalne.cz a jeho tvůrci už mají smlouvy se všemi místními labely. „V první etapě bude naše nabídka obsahovat přes čtyři sta tisíc hudebních skladeb od všech nejvýznamnějších vydavatelů, jejich cena se bude pohybovat od 14,90 Kč do 34,90 Kč, na celá alba budou pochopitelně výrazné slevy,“ říká Petr Peřina, který spolu s týmem stránky i-legalne.cz připravuje ve dne v noci a prozrazení dalších podrobností chce nechat na listopad.

Uvidíme, jestli počítačové „smažky“ budou chtít za hudbu platit, ale proč ne, iTunes už po světě prodaly přes miliardu tracků. V IFPI to vidí nadějně: „Právě zpoplatněný download skladeb by měl do budoucna oživit hudební průmysl a umožnit jeho opětovný ekonomický růst.“

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obal alba Fast Food Orchestra (Filter, říjen 2009)
Do říjnového Filteru se vešli Kabáti, Oasis, Muse i učitelka zpěvu

Reportáž z koncertu skupiny Kabát na Vypichu. Přehled dvaceti lidí, kteří si myslí, že umí taky zpívat a není to pravda. A nové album kapely Fast Food...  celý článek

Filter - prosinec 2009
Prolistujte si historicky poslední číslo časopisu Filter

Hudební časopis Filter končí. Poslední číslo, v němž se redakce ohlíží za rokem 2009 i svým fungováním, si můžete stáhnout.  celý článek

Filter - Breakbeat
Obálku zářijového Filteru „zdobí“ Vypsaná fiXa a výběr breakbeatu

První podzimní číslo Filteru je narvané k prasknutí. Kromě rozhovoru s Vypsanou fiXou shrnuje nejlepší festivalové momenty, v recenzích připomíná největší...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.