Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovenské Odcházení není výjimečná inscenace, až na Labudova Riegra

  0:01aktualizováno  0:01
Když bylo jasné, že Odcházení neuvede Národní divadlo, Václav Havel chvíli koketoval s myšlenkou, že svěří světovou premiéru Slovákům. Neříká se to lehce, ale je dobře, že to neudělal. Odcházení ve Slovenském národním divadle v režii Petra Mikulíka není špatná inscenace, ale ani výjimečná.

Představitel titulní role Marián Labuda a Václav Havel při premiéře slovenského Odcházení - 22. listopadu 2008, Slovenské národní divadlo v Bratislavě | foto: ČTK

Z inscenace OdcházeníVáclava Havla čekalo na Slovensku vřelé přijetí a premiéra jeho Odcházení měla slavnostnější ráz než třeba v Londýně. Publikum autora při vstupu do sálu přivítalo potleskem vstoje – ovace následovaly i po konci představení. Stejně jako poprvé však patřily především autorovi, který se klaněl s herci. Odcházení se poprvé hrálo na velkém jevišti, v rok otevřené gigantické mramorové budově Slovenského národního divadla.

Hře však rozlehlost scény neprospěla. Autorka výpravy Alexandra Grusková obemkla jeviště kovovou zdí, připomínající prostředí pitevny. Nad zdí řada bezpečnostních kamer, uprostřed scény zelený koberec trávníku s rozcestníkem, zahradním nábytkem a popadaným listím.

Postavy tajemství zbavené

Malý zelený čtverec na středu je pokusem vytvořit pro hru trochu intimnější prostředí, jaké potřebuje, ale herci se hodně naklusají, než "na scénu" ze tří vchodů umístěných v kovové zdi doběhnou. Scénografické řešení obere hru také o leckterý vtip (třeba v momentě, kdy má přes jeviště třikrát přeběhnout Riegrův poslední věrný přítel, tajemník Hanuš s komínem knih v náručí).

V ProstorU

Kateřina Kočičková

Odcházení se poprvé hrálo na velkém jevišti. Havlově hře však rozlehlost scény neprospěla.

Existenciální motivy v textu rozehrál nejvíc režisér pražské verze David Radok, zdůrazňuje je i Mikulík. Bohužel tak říkajíc na první dobrou: zejména zadumanou, náladotvornou hudbou, doprovázející momenty jakéhosi "zatrnutí" (například na repliku "ta vila je přece vládní").

Z inscenace OdcházeníDalší Mikulíkovou chybou je, že většinu postav zbavil tajemství. Snad jen vztah Ireny s "pobočnicí" Monikou, vyhlížející jako hluboká oddanost kombinovaná s nenávistí, provokuje k úvahám, co si ty dvě o sobě navzájem ve skutečnosti myslí. Irena je jinak představena jako slepice, dychtivě obskakující Riegra. Těžko zrovna jí uvěřit, že Riegra opouští, protože "nemá páteř".

Riegrova obdivovatelka Bea vyhlíží jako jasně čitelná kariéristická mrcha s trochu lacinými způsoby. Riegrova nástupce Vlastíka Kleina Jozef Vajda hraje jako gaunera se samozřejmým žoviálním úsměvem, širokou gestikulací a rychlou drmolivou mluvou "spíkra" soukromého rádia.

Z inscenace Odcházení

Naštěstí z okruhu těchto přehledně definovaných postav vystupuje bývalý kancléř Vilém (ve slovenském překladu Milana Lasici Viliam) Rieger v podání Mariána Labudy. Kulatý a dobrotivý jako báťuška car, bohorovně a pomalu rozkládající, ale stejně tak nepředvídatelně vybuchující vzteky, samolibý a ješitný muž. V politických proslovech se snadno nechává strhnout, inklinuje k sentimentu a patosu.

Světové Odcházení

Krob udělal z královehradeckého Odcházení hořkou tragikomedii
z inscenace OdcházeníUž samotná hra Václava Havla Odcházení byla úspěchem minulé sezony stejně jako první pražské uvedení v režii Davida Radoka. Velkým aspirantem na událost sezony nynější je i druhé české nastudování v hradeckém Klicperově divadle, které připravil Andrej Krob.

Britské Odcházení ztrácí závažnost
Z londýnské verze Havlovy hry OdcházeníBritské Odcházení akcentuje spíše rysy groteskní než existenciální a s chutí se chopí každé příležitosti pro gag, již hra nabízí.

Ve chvílích samoty unavený, nepraktický a v hloubi duše nejspíš nevyléčitelně smutný člověk, který nedokáže ani rozložit zahradní křesílko. Learovskou scénu ještě deklamuje vznešeně jako herec na jevišti úlohu a padajícím deštěm se nenechá příliš zmáčet. Nakonec stejně končí jako august – s kapesníkem na hlavě a spadlými kalhotami.

Co však, zdá se, funguje univerzálně, je zapojení Václava Havla, který opět načetl autorský komentář, v závěru dokonce ve slovenštině. V těchto chvílích se publikum bavilo nejsrdečněji.

VÁCLAV HAVEL - Odcházení
Slovenské Národní divadlo Bratislava. Režie P. Mikulík, hrají M. Labuda, Z. Kocúriková, J. Vajda, I. Kuxová. Délka 135 minut.
Hodnocení: 60 %



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Koně v cirkusu. Už se ozvali ochránci, drezúra to ale není, zní z Letné

Záběr z představení Bestias, která na Letní Letnou veze soubor Baro d´Evel Cirk...

Na nezvyklé zapojení zvířat láká jedna ze zahraničních hvězd letošního ročníku novocirkusového festivalu Letní Letná. V...

VIDEO: Letní Letnou zahájí milostný dopis, podívejte se na zkoušku

Zkouška zahájení 15. ročníku festivalu Letní Letná

V pražských Letenských sadech večer začíná 15. ročník festivalu nového cirkusu a pantomimy Letní Letná. Více než 30...

Cirkus 20. století veze Rudé brigády, srpen 68 i rozhlasovou Válku světů

Záběr z představení 8, které Divadlo Continuo hraje na poli u Švestkového dvora.

Ač plánovanou premiéru spláchla a odnesla bouře, zve až do středy jihočeské Divadlo Continuo na svůj Švestkový dvůr, v...

Najdete na iDNES.cz