Slovenčík byl malíř postavený mezi generacemi

České muzeum výtvarných umění v Praze zahájilo výstavu zlínského malíře Svatopluka Slovenčíka. Jde o první rozsáhlejší přehlídku autorovy tvorby po jeho smrti v roce 1999. Pražská expozice je oproti zlínské premiéře poněkud úžeji zaměřena, nicméně i tak mapuje nejdůležitější profesní etapy Slovenčíkovy práce od 60. let po rok 1999. Výstava potrvá do 9. června.

Velký vliv na tvorbu Svatopluka Slovenčíka (1934 - 1999) mělo jeho postavení mezi dvěma generacemi. Akademii výtvarných umění absolvoval až ve třiceti čtyřech letech, což se také promítlo do charakteru jeho uměleckého života. Inspirací bylo Slovenčíkovi nejprve moderní umění reprezentované Bohumilem Kubištou a později Henri Matissem. Vliv na něj měl také Jiří John a prostředí funkcionalistického Zlína.

První významnější díla vznikla ještě během studií na pražské Akademii, kdy se Slovenčík nejvíce orientoval na kompozice částí interiérů a zátiší z ateliéru. V druhé polovině sedmdesátých let přidal divadelní tematiku a horizontální krajiny formované v hutných barevných pastách. Značná stylizace tato díla staví až na samé pomezí abstrakce.

V osmdesátých letech umělec zcela rezignoval na olejomalbu a věnoval se spíše experimentálně pojímaným kresbám, kolážím, kvašům a materiálovým asamblážím, které často reflektují řád zlínského urbanismu. Zvláštní místo v rámci autorova díla zaujímá cyklus monumentálních kvašových a tušových štětcových kreseb Pocta M. Merleau Pontymu. Jde o první ryze abstraktní práce, které jsou na výstavě prezentovány několika monochromy.

Chodba

V ateliéru

Zátiší s lahvemi

Prkno v prostoru

Ateliér I.

Velké malířské zátiší

Triptych s neony