Slavný Le Corbusier visí v Brně

  • 1
Francouzský architekt švýcarského původu Le Corbusier (1887-1965) patří ke klíčovým osobnostem světové architektury dvacátého století. Jeho originální práce zůstanou viset v brněnském Místodržitelském paláci do konce ledna.

Současník geniálního Picassa, Legera či Matisse byl všeobecně nadaným umělcem.

"Jeho volná tvorba nyní dochází stále většího uznání," glosoval brněnskou výstavu sedmi desítek litografií a leptů kurátor Ivo Binder.

Le Corbusier je podle něj pozoruhodný i svým výrokem. "Neexistují žádní obyčejní sochaři, žádní obyčejní malíři, žádní obyčejní architekti, plastický jev plní sebe sama v celkové formě ve službě poezii."

Mimo světově proslulých nábytkových designů vytvořil Le Corbusier nezanedbatelný soubor obrazů, soch, kreseb, kvašů, koláží, grafik a dokonce tapisérií.

"Jeho koncepty prostoru, světla, objemu, forem, barev a dokonce i lidských proporcí a jejich interakce s architekturou byly často poprvé vyjádřeny v jeho kresbách, obrazech a grafikách." sdělil Binder. Výstavu nazvanou Práce na papíře Moravská galerie uspořádala ve spolupráci s kanadskou galerií Hochelber Fine Art z Montrealu.

Kolekce představuje nejvýznamnější část Le Corbusierova grafického díla, které vzniklo v letech 1945 - 1965, tedy v posledních dvaceti letech jeho velmi produktivního života.

Jedná se o devětašedesát litografií a leptů ze sbírky galerie Hochelber Fine Art. Tyto grafiky jsou v limitovaných edicích, číslovány a podepsány autorem samotným, a to přímo na litografické desce nebo individuálně.

"Mnohé z originálních grafik jsou dnes kvůli nízkému počtu vydání extrémně vzácné," upozornil Binder.

Většina vystavených prací byla provedena v litografické technice nebo ve známém grafickém ateliéru Fernanda Mourlota v Paříži a uveřejněna Heidi Weberovou z Muzea Le Cowwusiera v Curychu.

Během Corbusierova života jeho úspěch v architektuře, designu a teoretickém psaní zastínil výkony umělecké.

"Dnes, více než třicet let po jeho smrti, našly Le Corbusierovy obrazy, sochy, kvaše a grafiky své místo v mnoha důležitých muzeích po celém světě. Tyto grafické práce živě dosvědčují jeho mistrovské používání jednoduchých perokreseb a jeho teorii barev jako nejdůležitější faktor při tvorbě prostoru a objemu," doplnil Binder.