Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Muzea a galerie by mohly děti zlákat hrou na mravence. Chybí ale zájem

  15:54aktualizováno  15:54
Návštěva galerií či muzeí je pro děti často ztělesněním nudy. Změnit se to snaží Tereza Dobiášová, která stojí za úspěšným projektem Sladovna v Písku. Zavedla tam princip galerie hrou, který do jižních Čech nalákal návštěvníky z celé republiky. Nyní ze Sladovny odchází a ráda by nabídla zajímavou galerijní a muzejní zábavu i pražským dětem.

Z představení Děti Lví srdce | foto: Sladovna

„Pro děti je nejpřirozenější formou poznávání hra. Říkal to už Komenský a říkali to i lidé před ním,“ mluví Dobiášová o principu projektu, který reprezentuje třeba představení Děti Lví srdce. „V Čechách je silná tradice klasických muzeí, pro které je nejdůležitější uchovávat sbírky. Myslí jen na ně a málo na publikum,“ vysvětluje, proč podle ní není zájem českých výstavních institucí o dětského návštěvníka dostačující.

Fotogalerie

Ačkoliv se situace zlepšuje, děje se tak pomaleji, než by si Dobiášová představovala. Zárodky zajímavých projektů vidí v dětských programech Národní galerie, Centra pro současné umění DOX nebo Národního muzea. Inspiraci Dobiášová hledá u západních sousedů, kde dětská muzea vznikla už před dvaceti nebo třiceti lety.

Tvrdí, že pokud by podobná instituce pro malého návštěvníka vznikla i v Praze, šla by pak dalším krajským muzeím a galeriím příkladem. Přiznává však, že sehnat finanční příspěvky či dotace je pro tyto účely velmi náročné. Problematická je i personální oblast, kdy není dostatek pracovníků, kteří by se podobným programům věnovali.

Jako příklad úspěšné interaktivní výstavy, která zároveň není pouze pro děti, zmiňuje Neviditelnou výstavu. Ta umožňuje návštěvníkům vyzkoušet si život slepce. Stojí za ní Němec Andreas Heinecke, kterému se tak povedlo po celém světě zaměstnat stovky slepců-průvodců. Impulzem k založení projektu byla jeho zvídavost. Chtěl si vyzkoušet, jak rozdílně je možné vnímat svět.

Děti se mohou stát mravenci

Čistě umělecký příklad vidí v projektu Mraveniště, který uvedla v písecké Sladovně v rámci programu Galerie hrou. „Mladého umělce Vladimíra Větrovského, který dělá velké sochy a plátna, zajímal model mraveniště,“ líčí. „A tak jsme vytvořili instalaci, v níž se děti stávají mravenci. Vladimír Větrovský pro to používá název fyzická socha,“ vysvětluje.

Ačkoliv prozatím Dobiášová žádnou konkrétní nabídku ani projekt nemá, ráda by přenesla interaktivní muzejní výstavy do Prahy. Brzy by mohly slavit stejný úspěch, jaký zažily interaktivní dětské výstavy zaměřené třeba na techniku nebo vědu. „To budu ale ještě muset přemluvit pár politiků,“ podotýká.

Autor:



Nejčtenější

Vyslýchali mě jako fašistku, říká autorka scénáře o střetu s muslimy

Z filmu Pírko

Za scénář filmu Jako v ráji dostala Lucia Klein Svoboda jednu z vítězných cen loňské soutěže Filmové nadace. Má už i...

RECENZE: Věčně tvá nevěrná následuje normu, že co český film, to ostuda

Z filmu Věčně tvá nevěrná

Novinka kin s názvem Věčně tvá nevěrná dokonale naplňuje zvyklost, že tuzemské romantické komedie jsou špatné, dojemně...



RECENZE: Krimi selhává. Inspektor Max od kolotočů pouze připomíná jiné

Ze seriálu Inspektor Max

Zločin v operetce. Tak se po několika dílech jeví koprodukční seriál Inspektor Max, který po slovenské lednové premiéře...

Nejde o cenzuru, líčí šéf rady, proč odmítli film o střetu s muslimy

Ceny Filmové nadace převzali (zleva) Radek Bajgar, Lucia Klein Svoboda, Lucie...

Přemysl Martínek z Rady Státního fondu kinematografie, kde Lucia Klein Svoboda neuspěla s žádostí o podporu svého filmu...

A ještě jedna věc. Columbo, křestním jménem poručík, slaví padesátku

Peter Falk v seriálu Columbo

Seriál sice začal až v roce 1971, nicméně před padesáti lety, 20. února 1968 v pilotní epizodě Vražda na předpis, se...

Další z rubriky

GLOSA: Fluidní identita subjektů? Na to se jistě budou stát fronty

Kateřina Olivová, finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého 2018

Cena Jindřicha Chalupeckého dává prostor mladým umělcům, ukazuje směr současné tvorby a samozřejmě trochu provokuje....

Uprchlíky v Národní galerii střídají ženy. Sezonu ovlivnila i kampaň #MeToo

Katharina Grosse: Zázračný obraz, Národní galerie, 15. února 2018

Před rokem nainstaloval Aj Wej-wej do prostor Velké dvorany pražského Veletržního paláce obří nafukovací člun s...

OBRAZEM: Panelová sídliště se představují jako umění i zrůdnost režimu

Snímek sídliště Ďáblice v Praze, 1. polovina 70. let

Na sídlištích žije podstatná část české populace, téměř tři miliony lidí. Osudy jednotlivých obydlí na 73 místech v...

Najdete na iDNES.cz