Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Skupina King Crimson povýšila rock na umění

aktualizováno 
Praha - 18.6. 1996 - Vystoupení King Crimson bylo náročné i fascinující. Šestičlenná sestava skupiny King Crimson, která vystoupila v pondělí v pražském Kongresovém centru, přesvědčivě dokázala, že rocková hudba může být uměním, aniž by rezignovala na zábavnost či se zcela ponořila do nesrozumitelnosti. Muzika skupiny, která nemá bluesovou základnu a jež vyplňuje ohromný prostor mezi rockem i soudobou vážnou hudbou, byla neustále živá, plná vnitřního pohybu.

Vystoupení King Crimson bylo náročné i fascinující. Šestičlenná sestava skupiny King Crimson, která vystoupila v pondělí v pražském Kongresovém centru, přesvědčivě dokázala, že rocková hudba může být uměním, aniž by rezignovala na zábavnost či se zcela ponořila do nesrozumitelnosti. Muzika skupiny, která nemá bluesovou základnu a jež vyplňuje ohromný prostor mezi rockem i soudobou vážnou hudbou, byla neustále živá, plná vnitřního pohybu. V první linii stál zpěvák a kytarista Adrian Belew, po jeho levici a pravici oba baskytaristi holohlavý Tony Levine a Trey Gunn. Za jejich zády, uprostřed dvou bicích souprav Billa Bruforda a Pata Mastelotta, seděl vládce hudby King Crimson, kytarista Robert Fripp. Zatímco jeho nové intrumentálky, které složil pro album Thrak, stíraly hranice mezi hudbou a říší zvuků, Belewovy poslední kompozice (třeba beatlesovská Dinosaur) se hodně přibližovaly tradičnějším, uvolněnějším písničkám. Kapela rovněž citovala z klíčového alba osmdesátých let - Discipline. Ráz hudby určovaly razantní rytmické struktury, při nichž se uplatnili oba bubeníci, opakující se kytarové motivy či náladové zlomy, během kterých se skladba jako by skřípavě zbortila a z trosek povstalo pozměněné téma nebo zazářil zklidňující čistý tón. Také improvizační pasáže měly ohromné vnitřní pnutí, které udržovalo posluchačovu pozornost v napjatém očekávání, co nového se ještě stane. Bylo to možné díky tomu, že King Crimson zpravidla neopouštěli rozměry dramaticky vystavěných kompozic, do kterých vložili muzikantské i žánrové kontrasty: například ostře řezané běhy kytar spolu s melodickými vyhrávkami, barvitou zvukohru i klasické písničkářství. Vedle Frippovy fantazie a hráčské invence všech členů skupiny tu jako hnací síla působila schopnost skladbu vnitřně zorganizovat, posléze rozvolnit a - přeorganizovat. Řízený hudební chaos King Crimson byl fascinující stejně jako písňové vzpomínky - třeba na úvodní hardrockovou skladbu alba In The Court Of The Crimson King. Nebylo v tom nic přehnaně patetického, když publikum uznale povstalo z křesel, aby se mezi přídavky a na závěr výtečného koncertu rozloučilo s čarodějnou šesticí Karmínového krále.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

The Gloaming
Struny podzimu vedou od jazzu přes hip hop až po Shakespeara

Na rok se odmlčel, ale teď se vrací v částečně pozměněné podobě a s řadou novinek. Festival Struny podzimu zahájí v pátek večer v pražském Foru Karlín...  celý článek

Kapela Tichá dohoda
RECENZE: Hlasitá revoluce je prostě Tichá dohoda ze starých dob

Tichá dohoda po letech vydává desku s novou zpěvačkou a starým zvukem. Album nazvané Hlasitá revoluce je svěží závan doby, kdy světu vládly kytary.  celý článek

Boris Carloff
VIDEO: Boris Carloff obaluje melancholii vokály a syntezátory

Hudebník a producent Boris Carloff vydává album The Solipsist, o němž tvrdí, že je jeho nejelektroničtější a zároveň nejpísničkovější. Zároveň vypouští klip ke...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.