Skladatel Matoušek oslaví padesátiny koncertem

- Pokud by chtěl skladatel a všestranný muzikant Vlastislav Matoušek oslavit své životní jubileum opravdu vyčerpávající vlastní vizitkou, musela by při tom znít stará i soudobá vážná hudba, japonský i český folklor, alternativní rock a nová akustická hudba. Nakonec Matoušek sestavil nedělní koncert v pražském Lichtenštejnském paláci jen ze své "vážné" tvorby a nazval jej Padesát let po.
Je to narážka na skladbu Pět minut před, která by měla návštěvníky koncertu vítat ještě před zahájením a v níž Matoušek využil technologie samplování. Už tenhle fakt signalizuje náklonnost k přesahům v celé vlastní tvorbě a ve vztahu k hudbě vůbec. Matoušek, který začínal v akustické kapele Relaxace a v legendě progresivního rocku Máma Bubo, celý život vyvažuje jednu hudbu druhou. Do svých vážnohudebních skladeb implantuje elektroniku a lidové nástroje. Na dvou albech možná dodnes nedoceněné skupiny Před vaším letopočtem znějí Matouškovy skladby v archaických stupnicích. Album Jana Buriana Černý z nebe instrumentoval Matoušek s pronikavými nápady člověka, jemuž je veškerá pop-music cizí. Dnes je členem jak vokálního souboru pro starou hudbu Duodena Cantitans, tak etnorockových Yamabu. Všude hraje, zpívá a komponuje bez kompromisů a ohledů vůči předpokládanému, se zvláštní směsí vášnivosti a pokory.
Studium japonské tradiční hudby v Tokiu a Ósace vyústilo u Matouška v pevný vztah k Sui-Zenu - praxi na rozhraní hudební a spirituální aktivity. Bambusovou flétnu šakuhači dnes Matoušek neodkládá snad ani ve spánku a po vzoru mnichů nicoty z řádu komusó mívá při hře nasazený tengaj - hluboký klobouk z trávy, který zakrývá hráčovu tvář. Je zcela v intencích celkové Matouškovy existence, že po návratu z Japonska začal studovat východočeský folklor: dnes mimo jiné výtečně ovládá historické dudy moldánky.
Těžko říci, které z jedenácti skladeb zaznějí na koncertě v premiéře. Kaligrafie, skladba pro hlas a bambus, bude poprvé uvedena kompletní, Matouškovu Aleatoriku zase hrála klavíristka Patricia Goodsonová zatím jen v lotyšské Rize. Smyčcový kvartet Samadhi dopsal Matoušek teprve před pár dny, skladba (vepsaná v grafické partituře o tvaru ležaté osmičky - nekonečna) však bude hrána souběžně se starším kvartetem Sansara: oba kusy mohou existovat jak samostatně, tak ve společném provedení. Kánon Or do Mobii byl původně součástí skladby, kterou Matoušek psal pro Pražské jaro, nyní jej převedl do verze pro dvanáct hlasů. "Jakmile někde cítím univerzální princip, rád s tou skladbou pracuji dál," říká. Doprovodit pohybem cyklus Anakoluty přijela do Prahy francouzská choreografka Anne-Lise Valla-Penttila, která vystoupí i k závěrečné Knize pěti kruhů.