Sir a garderobiér si mohli říci více

  • 3
Světoznámá (také zfilmovaná) hra Garderobiér anglického romanopisce a dramatika Ronalda Harwooda je příběhem lásky k divadlu. Zatímco však postava titánského shakespearovského herce, titulovaného Sire, miluje na divadle především sama sebe, příběh jeho osobního garderobiéra Normana je komplikovanější. Normanovi splývá jeho věrná služba divadlu s osobností Sira, k němuž má ovšem trýznivější vztah než jen čistě oddaný.

Garderobiéra nyní nastudoval režisér Martin Huba se souborem pražského Divadla v Dlouhé a sám sebe obsadil do role Sira. V titulní úloze se představil Miroslav Táborský.

Režisér i jeho herec zřejmě měli dost pádných důvodů, proč se rozhodli v interpretaci Normana potlačit prvek latentní homosexuality až na samu mez rozpoznatelnosti. Jenomže chybějící stavební díl příběhu ničím výraznějším nenahradili. Bez Normanovy spalující touhy být aspoň jednou „pozván Sirem na večeři“ pozbývá postava potřebného vnitřního napětí. Hlavní figurou inscenace se tak stává sice impozantní, leč mnohem statičtější postava Sira.

Tento posun však není jasný od počátku, naopak: herecké výkony svou virtuozitou slibují vzrušující podívanou. Hubova jakoby rozmontovaná tělesná schránka, rozhozená v detailech manýristických gest po herecké šatně, se teprve zadýchaně naříkavým úsilím Táborského slepuje dohromady a dopracovává se k poznání, v jakouže shakespearovskou postavu se má ten večer převtělit.

Sugestivní scéna, pracující s přízračným pohupováním řady zavěšených kostýmů, navozuje dojem learovské tragédie. Její úryvky, které v průhledu zákulisím můžeme spatřit, však potvrzují tušený dojem, že Sirovo obluzení vlastní

GARDEROBIÉR
Ronald Harwood
Divadlo v Dlouhé Praha
(hraje se v Divadle Na zábradlí)

režie Martin Huba
scéna Josef Ciller
hudba Petr Malásek
kostýmy Milan Čorba
hrají Miroslav Táborský
Ilona Svobodová
Jaroslava Pokorná
Martin Huba
Klára Sedláčková
Jiří Wohanka
Peter Varga a další
premiéra 23. listopadu 2002
jedinečností pokračuje i na scéně.

V této chvíli jsou také nejsilnější asociace na velikášskou postavu Bernhardova Divadelníka, kterého Martin Huba v minulých sezonách hrál na scéně Divadla Na zábradlí, kde si Garderobiér „z Dlouhé“ nyní odbyl svou premiéru. Ostatně právě Na zábradlí byl Garderobiér v 80. letech uváděn - s Boříkem Procházkou a Pavlem Zedníčkem v hlavních rolích.

ZDE najdete rozhovor s Miroslavem Táborským.


V druhé části se tempo Hubovy inscenace jakoby zpomaluje, třebaže do děje zasahují další postavy z kočovné herecké trupy. Zemdleně vyhořelá Lady, Sirova manželka v podání Ilony Svobodové, rezignovaně oddaná Madge Jaroslavy Pokorné, obdivně vzhlížející Irena Kláry Sedláčkové. V

šechny tyto ženské postavy byly sice na Sirovi ať už existenčně nebo citově závislé, dneska už jsou jejich emoce vychladlé. Principálova závěrečná smrt proto hluboce zasáhne jen toho, jehož cit nebyl nikdy opětován. Škoda, že se inscenace ke svému finále neubírala zřetelnějšími cestami.

Miroslav Táborský v inscenaci Garderobiér pražského Divadla v Dlouhé.

Miroslav Táborský a Martin Huba v inscenaci Garderobiér pražského Divadla v Dlouhé.

Miroslav Táborský a Martin Huba v inscenaci Garderobiér pražského Divadla v Dlouhé.

Miroslav Táborský a Martin Huba v inscenaci Garderobiér pražského Divadla v Dlouhé.