Garderobiéra nyní nastudoval režisér Martin Huba se souborem pražského Divadla v Dlouhé a sám sebe obsadil do role Sira. V titulní úloze se představil Miroslav Táborský.
Režisér i jeho herec zřejmě měli dost pádných důvodů, proč se rozhodli v interpretaci Normana potlačit prvek latentní homosexuality až na samu mez rozpoznatelnosti. Jenomže chybějící stavební díl příběhu ničím výraznějším nenahradili. Bez Normanovy spalující touhy být aspoň jednou „pozván Sirem na večeři“ pozbývá postava potřebného vnitřního napětí. Hlavní figurou inscenace se tak stává sice impozantní, leč mnohem statičtější postava Sira.
Tento posun však není jasný od počátku, naopak: herecké výkony svou virtuozitou slibují vzrušující podívanou. Hubova jakoby rozmontovaná tělesná schránka, rozhozená v detailech manýristických gest po herecké šatně, se teprve zadýchaně naříkavým úsilím Táborského slepuje dohromady a dopracovává se k poznání, v jakouže shakespearovskou postavu se má ten večer převtělit.
Sugestivní scéna, pracující s přízračným pohupováním řady zavěšených kostýmů, navozuje dojem learovské tragédie. Její úryvky, které v průhledu zákulisím můžeme spatřit, však potvrzují tušený dojem, že Sirovo obluzení vlastní
GARDEROBIÉR | |
režie | Martin Huba |
scéna | Josef Ciller |
hudba | Petr Malásek |
kostýmy | Milan Čorba |
hrají | Miroslav Táborský Ilona Svobodová Jaroslava Pokorná Martin Huba Klára Sedláčková Jiří Wohanka Peter Varga a další |
premiéra | 23. listopadu 2002 |
V této chvíli jsou také nejsilnější asociace na velikášskou postavu Bernhardova Divadelníka, kterého Martin Huba v minulých sezonách hrál na scéně Divadla Na zábradlí, kde si Garderobiér „z Dlouhé“ nyní odbyl svou premiéru. Ostatně právě Na zábradlí byl Garderobiér v 80. letech uváděn - s Boříkem Procházkou a Pavlem Zedníčkem v hlavních rolích.
ZDE najdete rozhovor s Miroslavem Táborským. |
V druhé části se tempo Hubovy inscenace jakoby zpomaluje, třebaže do děje zasahují další postavy z kočovné herecké trupy. Zemdleně vyhořelá Lady, Sirova manželka v podání Ilony Svobodové, rezignovaně oddaná Madge Jaroslavy Pokorné, obdivně vzhlížející Irena Kláry Sedláčkové. V
šechny tyto ženské postavy byly sice na Sirovi ať už existenčně nebo citově závislé, dneska už jsou jejich emoce vychladlé. Principálova závěrečná smrt proto hluboce zasáhne jen toho, jehož cit nebyl nikdy opětován. Škoda, že se inscenace ke svému finále neubírala zřetelnějšími cestami.
Miroslav Táborský v inscenaci Garderobiér pražského Divadla v Dlouhé. |
Miroslav Táborský a Martin Huba v inscenaci Garderobiér pražského Divadla v Dlouhé. |
Miroslav Táborský a Martin Huba v inscenaci Garderobiér pražského Divadla v Dlouhé. |
Miroslav Táborský a Martin Huba v inscenaci Garderobiér pražského Divadla v Dlouhé. |