Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sir a garderobiér si mohli říci více

aktualizováno 
Světoznámá (také zfilmovaná) hra Garderobiér anglického romanopisce a dramatika Ronalda Harwooda je příběhem lásky k divadlu. Zatímco však postava titánského shakespearovského herce, titulovaného Sire, miluje na divadle především sama sebe, příběh jeho osobního garderobiéra Normana je komplikovanější. Normanovi splývá jeho věrná služba divadlu s osobností Sira, k němuž má ovšem trýznivější vztah než jen čistě oddaný.

Garderobiéra nyní nastudoval režisér Martin Huba se souborem pražského Divadla v Dlouhé a sám sebe obsadil do role Sira. V titulní úloze se představil Miroslav Táborský.

Režisér i jeho herec zřejmě měli dost pádných důvodů, proč se rozhodli v interpretaci Normana potlačit prvek latentní homosexuality až na samu mez rozpoznatelnosti. Jenomže chybějící stavební díl příběhu ničím výraznějším nenahradili. Bez Normanovy spalující touhy být aspoň jednou „pozván Sirem na večeři“ pozbývá postava potřebného vnitřního napětí. Hlavní figurou inscenace se tak stává sice impozantní, leč mnohem statičtější postava Sira.

Tento posun však není jasný od počátku, naopak: herecké výkony svou virtuozitou slibují vzrušující podívanou. Hubova jakoby rozmontovaná tělesná schránka, rozhozená v detailech manýristických gest po herecké šatně, se teprve zadýchaně naříkavým úsilím Táborského slepuje dohromady a dopracovává se k poznání, v jakouže shakespearovskou postavu se má ten večer převtělit.

Sugestivní scéna, pracující s přízračným pohupováním řady zavěšených kostýmů, navozuje dojem learovské tragédie. Její úryvky, které v průhledu zákulisím můžeme spatřit, však potvrzují tušený dojem, že Sirovo obluzení vlastní

GARDEROBIÉR
Ronald Harwood
Divadlo v Dlouhé Praha
(hraje se v Divadle Na zábradlí)

režie Martin Huba
scéna Josef Ciller
hudba Petr Malásek
kostýmy Milan Čorba
hrají Miroslav Táborský
Ilona Svobodová
Jaroslava Pokorná
Martin Huba
Klára Sedláčková
Jiří Wohanka
Peter Varga a další
premiéra 23. listopadu 2002
jedinečností pokračuje i na scéně.

V této chvíli jsou také nejsilnější asociace na velikášskou postavu Bernhardova Divadelníka, kterého Martin Huba v minulých sezonách hrál na scéně Divadla Na zábradlí, kde si Garderobiér „z Dlouhé“ nyní odbyl svou premiéru. Ostatně právě Na zábradlí byl Garderobiér v 80. letech uváděn - s Boříkem Procházkou a Pavlem Zedníčkem v hlavních rolích.

ZDE najdete rozhovor s Miroslavem Táborským.


V druhé části se tempo Hubovy inscenace jakoby zpomaluje, třebaže do děje zasahují další postavy z kočovné herecké trupy. Zemdleně vyhořelá Lady, Sirova manželka v podání Ilony Svobodové, rezignovaně oddaná Madge Jaroslavy Pokorné, obdivně vzhlížející Irena Kláry Sedláčkové. V

šechny tyto ženské postavy byly sice na Sirovi ať už existenčně nebo citově závislé, dneska už jsou jejich emoce vychladlé. Principálova závěrečná smrt proto hluboce zasáhne jen toho, jehož cit nebyl nikdy opětován. Škoda, že se inscenace ke svému finále neubírala zřetelnějšími cestami.

Miroslav Táborský v inscenaci Garderobiér pražského Divadla v Dlouhé.

Miroslav Táborský a Martin Huba v inscenaci Garderobiér pražského Divadla v Dlouhé.

Miroslav Táborský a Martin Huba v inscenaci Garderobiér pražského Divadla v Dlouhé.

Miroslav Táborský a Martin Huba v inscenaci Garderobiér pražského Divadla v Dlouhé.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Zounar během zkoušek nového nastudování Krysaře, ještě bez kostýmů
Zounar: Seriál Sousedé dehonestuje hereckou profesi, výsledek je otřesný

Když před několika lety Martin Zounar naskočil do muzikálu Děti ráje, mnohé fanoušky tím překvapil. Populární herec byl spíš než zpěvem známý coby šikovný...  celý článek

Odhalení poštovní známky k půl století s Cimrmanem
VIDEO: Základy filatelie se otřásly. Je tu druhá známka s Cimrmanem

K padesátému výročí uvedení první cimrmanovské hry Akt přichystal soubor okolo Zdeňka Svěráka společně s Českou poštou novou Cimrmanovu známku. Na vzniku se...  celý článek

Eva Salzmannová v jediné roli kusu Jasno lepo podstín zhyna
RECENZE: Eva Salzmannová hraje ulepeného pobudu v šusťákovce

Jasno lepo podstín zhyna. Po podivným názvem se skrývá velký výkon Evy Salzmannové, která se skvěle vypořádala s náročným monodramatem v pražské MeetFactory.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.