RECENZE: Sinéad O'Connor je sice šéfka, někdy však křehká a bezbranná
Sinéad O’Connorová na archivní promo fotografii | foto: Donal Moloney
Sinéad O'Connor (obal alba)
Novinka je desátým řadovým albem Sinéad O'Connor a opět o kousek rozšiřuje pohled na zpěvačku, která si za svoji kariéru dokázala udělat stejně příznivců jako nepřátel. Ani její pozdní tvorba není tak jednoznačná, jak byla na začátku, kdy snad každý bezvýhradně nadšeně hovořil o jejích prvních albech The Lion And The Cobra či I Do Not Want What I Haven't Got a kdy rozhlasový i televizní éter válcoval její Princem napsaný hit Nothing Compares 2 U.
Připomeňme si, že v posledních letech se veřejně mluvilo nejen ojejím komplikovaném soukromém životě, ale i o vážných psychických problémech, které ji dovedly v roce 2012 k hospitalizaci na psychiatrické klinice. Nezdravý stav se ostatně v jednu dobu projevil i na její vizáži.
I'm Not Bossy, I'm The BossNettwerk 2014 |
Nic z toho samozřejmě není pro hudbu v prvním plánu důležité, ale nepochybně ji to ovlivňuje. Pokud se to přímo netýká rušení koncertů, jako byl ten, jímž měla zpěvačka korunovat pražský festival Music In The Park v roce 2006, nebo značné nevyrovnanosti nahrávek po roce 2000, pak zcela jistě velmi vlažných vystoupení například na Colours of Ostrava v roce 2008.
Změna názvu
Poslech alba I'm Not Bossy, I'm The Boss dává ovšem naději, že se stav Sinéad O'Connor zřejmě zkonsolidoval. Jistěže umělkyně, která je nejvýraznějším ztělesněním popové kontroverze 90. let, asi nikdy nebude točit obyčejná alba a ani okolnosti jejich vzniku nebudou tuctové.
V případě novinky vše začíná už u názvu. Ten původní, The Vishnu Room (Sinéad O'Connor, jinak samozřejmě jako všichni Irové katolička, teď koketuje s hinduismem), na poslední chvíli zaměnila za stávající. I'm Not Bossy, I'm The Boss (česky Nejsem panovačná, jsem šéfka) je heslo kampaně, které má upozornit na genderové rozdíly, jež provázejí lidi už odmalička a podle tvůrců kampaně i zpěvačky samé jsou nepřátelské k ženám.
Náplň alba nicméně nelze označit za prvoplánově feministickou. Najdeme tu písně milostné, v nejlepším slova smyslu duchovně zaměřené, a samozřejmě i – řekněme – společensky orientované. V tom se Sinéad O'Connor příliš nemění a fanoušci ji mají rádi právě takovou.
Nebudeme příliš přehánět, když řekneme, že album I'm Not Bossy, I'm The Boss v mnohém navazuje na to nejlepší z její tvorby. Je mimořádně hudebně i výrazově členité. Pohybuje se od křehkých poloh, jakou je závěrečná balada Streetcars, ve které zpěvačka ukazuje svůj hlas v až bezbranném výrazu za jakoby váhavých zvuků nahalených kláves, po skutečně ostré rockové kusy. Do něj se například po až folkovém úvodu "zvrhne" jedna z nejlepších písní alba Harbour.
Dospělý pop
Standardním výrazovým prostředkem po hudební stránce však zůstává pro Sinéad O'Connor to, co bychom mohli směle nazvat dospělým popem. Do něj je laděna už vstupní písnička alba How About I Be Me, kterou bychom mohli s čistým svědomím komukoli neznalému pustit jako modelovou ukázku standardní zpěvaččiny tvorby.
Obal singlu Take Me To Church
A v jeho duchu se odvíjí i první singl desky Take Me To Church, nápaditá píseň s vyloženě chytlavou stavbou i melodií, která má navíc duchovní, respektive duchovně hledačský rozměr v textu. Otázka zní, zda to písni v anglicky mluvících zemích neuškodí při vysílání v konzervativních rádiích.
Ale pak jsou tu písně, které z celkového ladění vybočují. Kromě zmíněné balady Streetcars, která je krásnou tečkou za dvanáctipísňovým albem, je to zejména roztančená James Brown, jíž Sinéad O'Connor skládá poklonu již zemřelému králi funku a soulu. Na ostře rytmizovaný saxofon jí k tomu v pozici zvláštního hosta hraje i z koncertů v Česku známá hvězda afrobeatu Seun Kuti.
Naopak křehký a až meditativní výraz a minimalistické aranžmá, v němž vynikne procítěný zpěv, má pro zpěvačku velmi osobní píseň The Vishnu Room, jež měla být původně dokonce titulním songem celého alba.
A je-li řeč o pěveckém prožitku, ten je samozřejmě alfou a omegou celé desky (ostatně i ostatní tvorby Sinéad O'Connor). V rockové The Voice Of My Doctor a tanečně odlehčené a přitom niterné melodické Good Reasons najdeme jeho hraniční podoby: na jedné straně punkový křik, na druhé šepot.
Albem roku se asi I'm Not Bossy, I'm The Boss nestane. Své autorce však dělá rozhodně čest.
Tipy z televizního programu
Recenze: Inferno 55 %, Monstra vs. Vetřelci 60 %, Všechno, všude, najednou 55 %, Kurýr: Restart 40 %, Nevědomí 65 %, Odstřelovač 50 %, Rezistence 40 %, Kingsman: Zlatý kruh 65 %, Muž ve stínu 60 %, Bílý bílý den 60 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny, Iveta
Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let
Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil...
Zbrojířka filmu Rust půjde do vězení za zabití na 1,5 roku. Viník je Baldwin, míní
Sedmadvacetiletá Hannah Gutierrezová-Reedová, která dohlížela na bezpečnost zbraní při natáčení...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album
Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...
KVÍZ: Jak dobře se orientujete ve filmech a rolích Rudolfa Hrušínského?
Stačil mu jeden pohled a vyjádřil všechno, co si jeho postava v danou chvíli myslí. Rudolf...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Plačící Palestinka objímající svou mrtvou neteř je snímkem roku
Fotografií roku se podle prestižní soutěže World Press Photo stal snímek zachycující Palestinku...
Byli jsme parta naprostých žabařů, říkají hvězdy Červeného trpaslíka
Premium Hosty letošního ročníku svátku komiksů, sci-fi, fantasy a vůbec popkultury Comic-Con byli i britští...
RECENZE: Trpký osud jednoho města. Třetí Šikmý kostel je opět fascinující
Premium Plnými sty procenty ohodnotila naše recenzentka Alena Slezáková očekávaný závěrečný díl trilogie...
RECENZE: Čínská Popelka zachraňuje draky. Kupodivu docela vkusně
Jistěže animovaná pohádka Jak zachránit draka míří především k dětem, které nad jejím původem...
Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album
Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...