Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Shakespeare jako vystřižený z dětského snu

  9:00aktualizováno  9:00
Do rámu pohádky a dětského snu uzavřel dramatik Botho Strauss svou úpravu Shakespearovy rané tragédie Titus Andronicus. Nazval ji Zhanobení.

Berliner Ensemble - z inscenace Zhanobení | foto: archiv

Inscenaci v rámci německého divadelního festivalu v pražském Divadle na Vinohradech uvedl Berliner Ensemble v režii Thomase Langhoffa.

Inscenace ctí základní konvence moderního divadla. Kostýmy jsou jak z módního salonu, scéna je stylizovaná. Nejprve se ocitáme v obchodním domě, kde matka zanechala syna a odešla nakupovat. Lukáš, jehož očima příběh sledujeme, si vybírá laserový meč a drama začíná.

Strauss zjednodušuje děj a zaměřuje se hlavně na titulní postavu. Titus Andronicus v podání Jürgena Holtze je excelentní studií arogantního válečníka a zaslepeného starce, který se neorientuje ve světě, v němž se – po čtyřiceti letech válčení – ocitl. Lpí na dávných rituálech a prázdné cti. Je ochoten bez lítosti zaprodat svou dceru a zabít syna, když se proti němu postaví. Do konce hry – na rozdíl od předlohy – svých činů nezalituje.

Saturnin, v úvodní scéně ustanovený nový panovník, je v podání Veita Schuberta infantilní fracek, kterému moc spadne do klína a on si s ní hraje. Anebo nechává hrát druhé. Především svou manželku, královnu Gótů Tamoru. Ta v podání Sylvie Rohrerové je navenek chladnou vládkyní, pro niž je život především tělesná žádostivost.

Uvnitř však cítíme silnou osobnost, jež se své emoce naučila ovládat a mstí se. Nejtragičtější postavou je Lavinie, dcera Titova (Christina Drechslerová). Ubližuje jí otec, mučí a przní ji Tamořini synové. Zoufalá Lavinie si neví rady, a tak nakonec – v jakémsi šílenství emocí a vášní – utíká k sexu jako jediné možné záchraně. A nenaplněna láskou, neukojena erotikou, končí sebevraždou.

Strauss přidal k Shakespearovi zcizovací momenty, kdy herci vystupují ze svých postav a komentují je, obhajují a vysvětlují jejich chování. Divák tak vedle samotného "krvelačného" hororu, jímž první Shakespearova tragédie v podstatě je, může sledovat i jeho dnešní reflexi.

A to nejen z pohledu dospělých, ale také z pohledu dítěte, pro které je násilí a smrt jen vzrušující hrou s podvědomím. Naštěstí... Konec, kdy matka přichází a Lukášovi "vypíná" jeho válečnický svět, přece jen dává naději.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muzikál madagaskar
VIDEO: Je to sauna, popisuje Nosková muzikál Madagaskar v kostýmu hrošice

Populární animovaná série Madagaskar se vrací v podobě muzikálu pro děti. V hlavních rolích příběhu, který vychází z prvního animovaného filmu, se objeví...  celý článek

Odhalení poštovní známky k půl století s Cimrmanem
VIDEO: Základy filatelie se otřásly. Je tu druhá známka s Cimrmanem

K padesátému výročí uvedení první cimrmanovské hry Akt přichystal soubor okolo Zdeňka Svěráka společně s Českou poštou novou Cimrmanovu známku. Na vzniku se...  celý článek

Michele Kalmandy jako Renato a Veronika Dzhioeva jako jeho manželka Amélie v...
RECENZE: Atentát na Maškarním plese. Autor zraněním podlehl

Série operních pohrom, kterou produkuje současné Národní divadlo, je vskutku ojedinělá. Zařadila se do ní i nová inscenace Verdiho Maškarního plesu. Vyznačuje...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.