Během čtyřiatřicetileté existence skupina natočila pouhých sedm alb a ve svém žánru dodnes představuje spíš kultovní lahůdku nežli mediální celebritu. Jejich páteční koncert na šumperském festivalu Blues Alive má dobrou šanci stát se zážitkem sezony: zatímco většina tuzemských pořadatelů sází na známá jména, která mají zenit dávno za sebou, Holmes Brothers dokážou překvapit i ve zralém věku. Za skupinu odpovídal Wendell Holmes.
Jste gospeloví zpěváci, kteří přeběhli k blues, anebo je tomu naopak?
My věříme v Ježíšovo kázání právě tak jako v jeho hudební podobu, tedy gospel. A stejně rádi zpíváme blues.
Vyrůstali jste na americkém Jihu. Jakou hudbu jste kolem sebe slyšeli?
Rodiče nás v dětství posílali na lekce klavíru, hrávali jsme v kostelech. Náš bratranec vlastnil noční klub, a pokud zrovna nesehnal lepší kapelu, vystupovali jsme u něj. Pocházíme z malé černošské komunity, ale protože místní rozhlasový vysílač měl strašně nízký výkon, často jej přehlušila jiná stanice, která vysílala country and western. A to nás také hodně ovlivnilo.
Tenkrát vládla v jižanských státech přísná rasová segregace. Jaké to bylo chodit do školy, která byla jen pro černé?
Všechno má své plus a minus. Ty školy měly výhodu, že učitelé věnovali dětem větší pozornost, než je zvykem v dnešních velkých školách. Naši rodiče vyrůstali během hospodářské krize, oba vystudovali univerzitu a představovali oporu místní komunity. Já byl ze všech sourozenců jediný, kdo nešel na vysokou. Ne že bych nemohl, nechtěl jsem. Jak vidíte, i ten segregovaný systém dokázal člověku poskytnout morální základ.
Před deseti lety jste natočili album pro Petera Gabriela a jeho značku Real World. Jak k tomu došlo?
Někdo z Gabrielových kolegů nás viděl ve Státech a my jsme byli první Američané, kdo pro jeho značku natáčel.
Kdo je podle vás po smrti John Lee Hookera tím posledním žijícím bluesovým klasikem?
B. B. King, Buddy Guy, Taj Mahál. Seznam je stále velmi dlouhý.
Vaše nejnovější album Speaking in Tongues produkovala slavná zpěvačka Joan Osborneová. Jaké kvality musí mít dobrý producent?
Já dělám hudbu už 40 let a nevím, jestli bych to dokázal. Potřebujete k tomu disciplínu a trpělivost, detailní znalost studiové techniky - a taky vědět, kdy přidat a kdy ubrat. Nejde jen o technické schopnosti, ale taky o hudební.
Holmes Brothers. |