Záběr ze hry Sežeňte Mozarta!

Záběr ze hry Sežeňte Mozarta! | foto: Studio Ypsilon

RECENZE: Jiří Korn křepčí kolem flétny, která je opravdu kouzelná

  • 4
Hudební kratochvíle kolem flétny, která je kouzelná. To je alternativní název zbrusu nové melodické inscenace Studia Ypsilon Sežeňte Mozarta!, ve které vedle dalších září Jiří Korn. Pro legendární pražskou scénu ji připravil režisér a scenárista Jan Schmid a po čtyřiadvaceti letech v ní navazuje na slavnou hru Mozart v Praze.

Stejně jako v roce 1991 i zde Mozarta představuje Jan Jiráň. Text hry vychází ze Schikanederova a Gieseckeho libreta Mozartovy Kouzelné flétny. Schmid hravou formou odhaluje, jak to tehdy s napsáním opery bylo. Během příprav prve zmíněné hry z devadesátých let totiž objevil některé neznámé souvislosti okolo vzniku Mozartova posledního operního kusu.

V nové hře se tedy diváci přesunou do roku 1791 do tehdejšího Divadla na Vídeňce, kde měla opera slavného skladatele premiéru. Stejně jako v Mozartovi v Praze i zde se odehrává divadlo na divadle nebo lépe opera v opeře. Na pódiu se míhají skutečné historické osobnosti mísící se s postavami Kouzelné flétny.

Zpěvák Jiří Korn, pro kterého je to v Ypsilonce premiéra, tak hraje jednak roli hlavního libretisty Kouzelné flétny a ředitele divadla Emanuela Schikanedera, jednak zároveň vystupuje jako opeřený Papageno. Podobnou dvouroli má herečka Renata Rychlá, ztvárňuje Mozartovu Konstance i (spolu s Paulínou Labudovou a Kamilou Kikinčukovou) operní postavu jedné z trojice královniných dívek. Právě ty svým nekonečným křepčením hru nejvíce oživují a vnášejí do ní slibovaný nadhled.

Sežeňte Mozarta!

80 %

Studio Ypsilon

premiéra 18. ledna 2015

režie: Jan Schmid

hrají: Petr Vršek, Jiří Korn, Jan Jiráň, Michaela Šrůmová, Roman Janál, Jana Synková, Oldřich Navrátil, Lenka Šebek Loubalová, Paulína Labudová, Kamila Kikinčuková, Renata Rychlá, Mikuláš Čížek, Pavel Nový, Martin Janouš, Miroslav Kořínek, Dominik Renč

Schmid totiž předeslal, že Ypsilonce jde především o nadsázku. Kombinací skutečně zpívaných partů a hravého přístupu k operní klasice proto vytvořil lehké dílo, které i přes zjevnou délku diváka vtáhne. I když místy není úplně jasné, co se odehrává na pódiu a co se odehrává „na pódiu na pódiu“, vznikla svěží a rozverná hra, která nadchne nejen entuziastickými výkony herců, ale i skvěle zvládnutou hudbou a zpěvem.

Mezi nejsilnější části patří samozřejmě duet Papagena s Papagenou. Adaptace hudby, která zazní v podání houslí, flétny i piana na jevišti živě, se ujal dirigent Miroslav Kořínek.

Ze známých tváří se v menších rolích ve hře objeví ještě Oldřich Navrátil jako libretista Karl Ludwig Giesecke a Pavel Nový v několika úlohách kněží a otroků. Důležitou úlohu Tamina pak ztvárnil Petr Vršek a Královnu noci Jana Synková.