Terje Rypdal patří k oporám kultovního evropského jazzového vydavatelství ECM. Natočil pro ně přes dvacet alb. Začínal nicméně coby rocker (mezi svými největšími vlivy uvádí Jimiho Hendrixe a raného Erika Claptona). Jeho první nahrávky byly podobně vizionářské jako alba Weather Report, Soft Machine či Pink Floyd.
Na univerzitě v Oslu studoval Terje Rypdal u amerického skladatele George Russella, s nímž později hrál. Už v této formaci se poprvé setkal s dalším fenoménem specifického severského jazzu, saxofonistou Janem Garbarkem.
S ním také posléze spolupracoval i na dalších projektech. Mezi další pravidelné Rypdalovy hudební partnery patří například bubeník Jack DeJohnette nebo světový kontrabasista českého původu Miroslav Vitouš.
Rypdal staví svůj styl na všestrannosti: z rockové minulosti si uchoval syrová i zpěvná kytarová sóla, která se prolínají s jazzovým typem improvizace, ale také s ambientními či symfonickými barvami.
Na Rypdalově posledním albu Crime Scene, natočeném se sedmnáctičlenným bigbandem, se podílel i další jeho dlouholetý partner, dánský trumpetista Palle Mikkelborg. Ten vystupoval s Dexterem Gordonem, Gilem Evansem, a podobně jako Rypdal s Janem Garbarkem.
Skutečně světové renomé si ovšem získal především suitou Aura, kterou zkomponoval pro jednoho z největších jazzmanů 20. století Milese Davise. Stejnojmenné album, které Mikkelborg produkoval, získalo v roce 1990 cenu Grammy.
Dvojice Rypdal - Mikkelborg je bez nadsázky jazzovou superskupinou, spojením dvou vyhraněných jazzových osobností, jejichž nástroje se navzájem unikátně doplňují.