Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Setkání čtyř Janů nad obrazem se vydařilo

  6:23aktualizováno  6:23
Hvězdné obsazení nabízí nová inscenace pražského Divadla Na Jezerce. V Kumštu Yasminy Rezy, zdařilé konverzačce pro tři muže, účinkují totiž Jan Tříska, Jan Kačer a principál divadla Jan Hrušínský. Čtvrtým Janem do kvarteta je režisér Hřebejk.

Hra Kumšt - Jan Kačer a Jan Tříska | foto: Roman ČejkaMF DNES

Hra slavné francouzské autorky patří k hitům takzvaného solidního "bulváru", v Praze byla realizována už dříve a právě Hrušínský si v ní zahrál spolu se Zdeňkem Žákem a Otakarem Brouskem ml., věhlas získala i slovenská inscenace s trojhvězdím Kňažko–Labuda–Lasica.

Obraz neobraz
Jde o výborně napsaný text, který se od vstupní anekdotické situace dobere hlubší analýzy příčin, smyslu i eventuálního zániku mužského přátelství. Boris (Jan Kačer) si koupí obraz módního autora, na bílém plátně je však stěží rozeznatelná struktura nějakého výtvarného usilování, také v bílém.

Nervní Marek (Jan Tříska) se zhrozí toho, za jak vysokou částku jeho přítel obraz zakoupil, dílo před čerstvým majitelem zostudí a hned běží (ne bez škodolibosti) s touto senzační zprávou za dalším z kamarádského trojlístku, Ivanem (Jan Hrušínský).

Ten však nemá ve zvyku zaujímat vyhraněné postoje, je však brzy také Borisem  k "posouzení" výtvarného díla pozván. Situace odstartuje vyjevování dosud nevyslovených trhlin ve vzájemných vztazích, později však také snahu existenci  přátelského tria udržet.

Protagonisté se vyznačují každý poněkud jiným hereckým stylem, přesto se dobře doplňují a vytvářejí interesantní interpretační souzvuk. Temperamentní Tříska ovládá jevištní prostor nejsuverénněji, jeho Marek dokáže komicky horlit nad Borisovou investiční nerozumností, herec neváhá momenty údivu exponovat do hlasových poloh protivného skuhrání. Projasněnost jeho témbru propojená s perfektní dikcí vyniká pak ve druhé části, v níž "jde do tuhého" a on pronáší zhořkle moudrosti o smyslu přátelství.

Parádní číslo
Kačer modeluje Borise na první pohled minimalisticky, rozdurděnost jeho postavy bublá spíš pod povrchem, má však sílu a konzistenci a každé slovo, které uražený milovník moderního umění vyřkne, do kontextu hry přesně zapadá. Pobavený šarm z postavy pak čiší, když se Boris odhodlá k protiútoku a začne problematizovat vlastnosti Markovy partnerky.

Hrušínského Ivan se vyznačuje větší ležérností, také proto, že hraje vlastně kumpána poněkud mladšího. Ivan je méně vyhraněný, paradoxně unavenější (vždyť se také profesně věnuje nejméně zajímavému oboru, obchodování s papírem), postava má v sobě namíchánu půvabnou směs nadhledu a naříkavosti. Líčení problémů s chystaným sňatkem a příbuzenskými propletenci kolem něho "prodává" Hrušínský v parádním jevištním čísle.

Inscenaci s výtvarnickou zápletkou doplňuje přehledná scéna Jana Štěpánka, která v "jedné kulise" zabírá byty všech tří přátel, vkus uměním méně posedlých druhů charakterizují visící obrázky na krajních stěnách  jeviště a uprostřed se za oknem nabízí pařížská fantazie s atributy Eiffelovky a Moulin Rouge (bílý obraz je Borisem střídavě přinášen a odnášen).

Přesvědčivé produkci se dá vytknout jen občasné zadrhnutí tempa (to však může reprízami získat na uvolněnosti),  pak také neuvedení překladatele v programu. Na Kumšt do Divadla Na Jezerce se však rozhodně jděte podívat.

YASMINA REZA - Kumšt
Divadlo Na Jezerce Praha. Překlad Michal Lázňovský, režie Jan Hřebejk, délka představení 100 minut.
Hodnocení MF DNES: 80%

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Zounar během zkoušek nového nastudování Krysaře, ještě bez kostýmů
Zounar: Seriál Sousedé dehonestuje hereckou profesi, výsledek je otřesný

Když před několika lety Martin Zounar naskočil do muzikálu Děti ráje, mnohé fanoušky tím překvapil. Populární herec byl spíš než zpěvem známý coby šikovný...  celý článek

Vilma Cibulková ve hře Kalifornská mlha
Střet matky s učitelkou. Vilma Cibulková rozplétá gordický uzel

Škola na předměstí Chicaga. Dvě ženy, učitelka a matka školáka, řeší zásadní problém. První nechala vyloučit syna té druhé na pět dní ze školy.  celý článek

Eva Salzmannová v jediné roli kusu Jasno lepo podstín zhyna
RECENZE: Eva Salzmannová hraje ulepeného pobudu v šusťákovce

Jasno lepo podstín zhyna. Po podivným názvem se skrývá velký výkon Evy Salzmannové, která se skvěle vypořádala s náročným monodramatem v pražské MeetFactory.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.