Jiří Heřman - umělecký šéf opery Národního divadla v Praze

Jiří Heřman - umělecký šéf opery Národního divadla v Praze | foto: Jiří Bervida

Šéfem opery ND bude talentovaný Heřman

  • 23
Ondřej Černý stále čeká na oficiální jmenování do funkce ředitele Národního divadla. Přesto už oznámil, že si za šéfa opery vybral Jiřího Heřmana.

Letos dvaatřicetiletý Heřman je počítán mezi tuzemské objevy posledních pěti let, mezi nejosobitější tvůrce současného českého divadla. Pro Národní divadlo chystá na květen Monteverdiho Orfea.

Tento mladý umělec by měl být součástí mého týmu coby šéf operního souboru, uvedl Ondřej Černý. Teatrologa a ředitele Divadelního ústavu ministryně kultury Helena Třeštíková určila na základě výsledku konkurzu jako budoucího ředitele ND. - více zde

Heřman: Vím o slabinách
Heřmanovy operní režie jsou hodnoceny jako nevšední. Černý považuje Heřmana za režiséra evropského formátu a zároveň za osobnost koncepční a týmovou, člověka, se kterým má opera Národního divadla perspektivu.

Jasný dlouhodobý dramaturgický plán, zlepšení organizační složky provozu i kvality podmínek pro přípravu inscenací a z toho vyplývající menší počet premiér během sezony, tedy čtyři až pět - takové by byly některé Heřmanovy priority ve funkci.

"Na vlastní kůži už jsem v souvislosti s Orfeem něco v Národním divadle zažil, takže vím o slabinách, které je nutné změnit a vylepšit," uvedl Heřman.

Režírování by pro něj nebylo prioritou, ale rád by do určité míry i ve vlastní režijní práci v Národním divadle pokračoval. "Nebylo by to ale víc než jedna premiéra během sezony," řekl Heřman.

Uvážlivé využívání sil
Loni odvolaný šéf opery Jiří Nekvasil režíroval v uplynulých čtyřech letech operní projekty Národního divadla velmi často, a to v podstatě vždy s ředitelem scény Danielem Dvořákem jako scénografem.

Heřman nyní hovořil o dostatečném předstihu plánování i proto, aby se podle jeho slov mohly zvát do Prahy špičkové osobnosti. Jmenoval v té souvislosti například exilového režiséra Davida Radoka, jehož oceňovaná spolupráce s divadlem se po nástupu Dvořáka s Nekvasilem přerušila.

Budoucí šéf opery si představuje, že by měl mít soubor víc času a klidu na kvalitní studování repertoáru; byl by proto pro uvážlivější využívání jeho uměleckých sil. Bližší podrobnosti k organizační práci však nechtěl před podrobnějším zjištěním situace v divadle zatím sdělovat.

Inspirace duchovními díly
Heřman, který absolvoval pěvecké oddělení konzervatoře v Plzni a operní režii na pražské AMU, stojí za uměleckým sdružením In spe, které na sebe v roce 2005 upozornilo inscenací komorní duchovní opery Řeka Sumida Benjamina Brittena.

I tehdy se obrátil ke svým stálým inspiracím duchovními díly, orientální filozofií a tematikou přírodních živlů, zejména země a vody, a vzbudil mimořádný ohlas. Sdružení si klade za cíl rozvoj ryze současného hudebního divadla s důrazem na autorskou a inovativní tvorbu.

V roce 2002 byl Heřman nominován na Cenu Alfréda Radoka v kategorii Talent roku, v roce 2004 získal cenu Divadelních novin a Sazky v oblasti hudebního divadla za režii opery Bludný Holanďan v Divadle J. K. Tyla v Plzni a v následujícím roce získala tatáž inscenace nominaci na Cenu Alfréda Radoka v kategorii Inscenace roku 2004. Za projekt Dvakrát nová opera obdržel zvláštní cenu Festivalu Opera 2003.

Jako první samostatný projekt svého sdružení uvedl roku 2004 v pražském Universálním prostoru NoD a pak v cizině inscenaci Lamenti inspirovanou Monteverdiho Nářkem Ariadny.

Jeho režie jsou podle kritiků neseny vnitřní duchovní vizí; vyznačují se precizním rukopisem s důrazem na minimalisticky koncentrovaný pohyb lidského těla ve vztahu ke znějící hudbě, slovu, světlu a prostoru, které se vzájemně významově prolínají a doplňují.

,