Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šedesátiletý Albatros nově tvoří čtyři samostatná nakladatelství

  17:39aktualizováno  17:39
Společnost Albatros, která je největším a nejstarším tuzemským nakladatelstvím pro děti a mládež, přichází se třemi novými značkami. V budoucnu hodlá oslovovat děti, teenagery i dospělé. A také televizní diváky.

Série Manga Shakespeare je jednou z edic, na které sází nová značka Cooboo | foto: Albatros

Nakladatelství, jež bylo založeno v roce 1949 pod názvem Státní nakladatelství dětské knihy a o dvacet let později přejmenováno na Albatros, se změnilo na mediální společnost Albatros Media a vedle zavedené značky pro děti do ní budou patřit ještě tři nakladatelství - pro mladé čtenáře, pro dospělé a edice knih České televize. Novinářům to dnes řekl ředitel společnost Albatros Media Michal Krejčí.

Albatros Media bude mít nové logo, čtyři jednotlivá nakladatelství budou používat své grafické značky, přičemž známý letící ptáček připomínající rozevřenou knihu zůstane tradičnímu nakladatelství knih pro děti a mládež. To podle Krejčího zůstane také "vlajkovou lodí" nové společnosti.

Důvodem vzniku nových nakladatelství je podle ředitele potřeba hledat mezi čtenáři další cílové skupiny a více strukturovat produkci nakladatelského domu. Nakladatelství Plus bude vydávat knihy pro dospělé, a bude tak pokračovat v dosavadní edici Albatrosu. Podle programového ředitele Ondřeje Müllera se zaměří na moderní beletrii, společenský román, scifi, fantasy, tituly publicistické a možná i encyklopedické.

Zcela nové je nakladatelství Cooboo (z anglických slov "cool" a "books"), určené především teenagerům. Chce nabízet knížky provokativní, které by dříve tradiční Albatros třeba ani nevydal, a podle Müllera bude orientované na drzejší část teenagerů.

Do takové produkce patří třeba již druhý díl série Manga Shakespeare, kterou tvoří klasická díla podaná formou japonského komiksu - avšak v překladu a s doslovem shakespearovského odborníka Martina Hilského. Po Romeovi a Julii nyní vychází Richard III.

Čtvrtou značkou je Edice České televize. Albatros se stal výhradním výrobcem a distributorem knižních titulů Edice ČT.

Na dětech se nešetří

Albatros Media vznikla ze společnosti Narcia Consulting, kterou založili manažeři vydavatelství a která koncem loňského roku koupila 100 procent akcií Albatrosu. Předtím byl Albatros deset let součástí společnosti Bonton. Cenu, za kterou management firmu koupil, nechtějí majitelé ani po roce zveřejnit.

Tržní cena Albatrosu v okamžiku prodeje se odhadovala na 150 milionů korun. "Dnešní hodnota už je asi výrazně vyšší díky hospodářským výsledkům," řekl Krejčí. Albatros Media má dva akcionáře, kromě Krejčího je to podle něj český finanční investor. Krejčí má prý rozhodující podíl ve společnosti.

Podle výroční zprávy za rok 2008 Albatrosu v loňském roce výrazně vzrostl čistý zisk, a to na 40,8 milionu korun z 1,5 milionu korun o rok dříve. "Letos je společnost stále v zisku, předpokládáme výsledek v kladných číslech v hodnotě několik desítek milionů korun," uvedl Krejčí.

Tržby jsou srovnatelné s loňským rokem. Nejmenší propad je podle něj u prodeje dětských knih. Lidé v krizi pravděpodobně šetří na dražších věcech, kniha možná i nahrazuje některé dražší dárky, říká ředitel.

Nárůst díky baby boomu

Letos v celém Albatrosu podle něj vyjde přibližně 300 titulů, mezi nimiž jsou tituly nové, reedice i dotisky. Na příští rok společnost plánuje vydání asi 400 titulů v českém jazyce, vedle toho další knihy v jiných jazycích. "Na Slovensku pouze se značkou Albatros v příštím roce čekáme vydání 40 až 50 titulů ve slovenštině," řekl ředitel.

Albatros patří mezi největší tuzemské nakladatele a mezi těmi, kdo vydávají dětské knížky, má stále významné postavení. Udržuje si ho i v době, kdy se do produkce knih pro děti pouští velký počet subjektů. Mnohé publikace na českém knižním trhu ale trápí nízká kvalita - výtvarné stránky knih, ale i textu včetně pravopisných knih.

Produkce dětských knih co do množství ne zcela kopíruje situaci v celém oboru - zatímco s 90. léty přišel boom nakladatelů a literatury především do té doby zakazované, dětská kniha v 90. letech v Česku příliš nevzkvétala. Roční produkce byla kolem několika málo set titulů.

Teprve v novém tisíciletí začala růst, dostala se přes tisícovku titulů ročně a loni vyšlo rekordních 1385 knih pro děti. Podle Krejčího těmto počtům může pomáhat i současný baby boom - knihy pro nejmenší čtenáře mají každý rok novou stotisícovou cílovou skupinu, řekl.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mladík si svítí v domě rodičů ve venezuelském městě El Calvario, ve kterém byly...
RECENZE: Blackout je drtivý a nepříjemně věrohodný návod, jak zničit svět

Češi už jsou také na červené, stojí na 11. straně depresivního románu Marka Elsberga Blackout. To znamená, že jsme bez elektřiny. Jen krátce poté, co stejný...  celý článek

Motiv z obalu českého vydání knihy Otrok
RECENZE: Otrok se podobá dílu Paula Coelha. Chybí mu humor

Jak moc jsme otroky vlastních negativních myšlenek, obav, problémů, křivd a provinění? Útlý bestseller Otrok spisovatele Ananda Dilvara nachází prostřednictvím...  celý článek

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou
Prodeje mých knih šly dramaticky dolů, řekl Viewegh v pořadu Za scénou

„Románu Melouch jsem prodal desetkrát nebo jedenáctkrát méně než Účastníků zájezdu. Prodeje šly dramaticky dolů,“ řekl Michal Viewegh v pořadu Za scénou. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.