Se zlem není možné jen tak vyjít

  • 6
Největším paradoxem divadelní tvorby Václava Havla je to, že řada jeho her ztratila podstatnou část působivosti záhy poté, co se jejich tvůrce významně zasloužil o pád režimu, jehož nebezpečnou stupiditu a skryté mechanismy celým svým dílem odhaloval.

Neznamená to nicméně, že Havlova tvorba patří jen do učebnic: příkladem titulu, který si svou sílu bezpochyby udržel, může být Pokoušení, hra z roku 1985.

Pokoušení ironicky využívá faustovský motiv domluvy s ďáblem, přesazený do ubohých kulis profízlovaného reálně socialistického přežívání. Faust alias doktor Foustka není předmětem žádného světodějného projektu, jen se zaplete s „vyšší“ mocí a pak se snaží stále trapnějším a trapnějším způsobem z nepříjemné šlamastyky nějak vymotat.

Jde tu však o víc než jen o parodii normalizačního blábolu a kompromisů s mocí: Havel ukazuje, jak nebezpečná je představa, že lze s jakýmkoli zlem „tak nějak“ vyjít, využít je a pak se šikovně vyhnout důsledkům.

Národní divadlo uvedlo Pokoušení v režii renomovaného amerického režiséra Charlese Marowitze. Ten hru zbavil konkrétního časového zasazení, ale naštěstí se nepustil do realizace fantazmagorických úvah z předpremiérových rozhovorů, v nichž mluvil o „podobnosti svádění lidí v totalitním režimu a ve strukturách velkých nadnárodních společností“.

Jinou překvapivou interpretaci či způsob, jak hru nějak zásadně obohatit, nicméně nenašel. Režijní přínos tak nakonec zůstal u snahy doplnit děj množstvím legrácek (například při zapalování svíček během magického obřadu si Foustka spálí pozadí) - známá zkušenost, že Havlovým hrám podobné zásahy příliš nesvědčí, se však bohužel potvrdila i tentokrát.

Zásluhu na tom, že se nový titul na scéně Národního divadla přece jen řadí mezi inscenace spíše nadprůměrné, má kromě „samonosného“ textu především trojice protagonistů: David Matásek coby korektní a na první pohled důvěryhodný Foustka, František Němec jakožto kožený šéf rádobyvědeckého ústavu a především Ladislav Mrkvička v roli Fistuly.

Právě jeho bezdomovecky ošuntělý, skřehotavý a zcela neďábelský „svůdce“ přesvědčivě ukazuje vlezlou banalitu zla, proti němuž existuje jen jediná spolehlivá obrana: osobní integrita. Překecat se nenechá za žádných okolností.

Foutska a jeho milá. David Matásek v roli doktora Jindřicha Foustky a Martina Válková jako jeho milenka Vilma ve hře Pokoušení, jejíž premiéru uvedlo Národní divadlo 13. května 2004.