Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Se zlem není možné jen tak vyjít

  17:00aktualizováno  17:00
Největším paradoxem divadelní tvorby Václava Havla je to, že řada jeho her ztratila podstatnou část působivosti záhy poté, co se jejich tvůrce významně zasloužil o pád režimu, jehož nebezpečnou stupiditu a skryté mechanismy celým svým dílem odhaloval.

Neznamená to nicméně, že Havlova tvorba patří jen do učebnic: příkladem titulu, který si svou sílu bezpochyby udržel, může být Pokoušení, hra z roku 1985.

Pokoušení ironicky využívá faustovský motiv domluvy s ďáblem, přesazený do ubohých kulis profízlovaného reálně socialistického přežívání. Faust alias doktor Foustka není předmětem žádného světodějného projektu, jen se zaplete s „vyšší“ mocí a pak se snaží stále trapnějším a trapnějším způsobem z nepříjemné šlamastyky nějak vymotat.

Jde tu však o víc než jen o parodii normalizačního blábolu a kompromisů s mocí: Havel ukazuje, jak nebezpečná je představa, že lze s jakýmkoli zlem „tak nějak“ vyjít, využít je a pak se šikovně vyhnout důsledkům.

Národní divadlo uvedlo Pokoušení v režii renomovaného amerického režiséra Charlese Marowitze. Ten hru zbavil konkrétního časového zasazení, ale naštěstí se nepustil do realizace fantazmagorických úvah z předpremiérových rozhovorů, v nichž mluvil o „podobnosti svádění lidí v totalitním režimu a ve strukturách velkých nadnárodních společností“.

Jinou překvapivou interpretaci či způsob, jak hru nějak zásadně obohatit, nicméně nenašel. Režijní přínos tak nakonec zůstal u snahy doplnit děj množstvím legrácek (například při zapalování svíček během magického obřadu si Foustka spálí pozadí) - známá zkušenost, že Havlovým hrám podobné zásahy příliš nesvědčí, se však bohužel potvrdila i tentokrát.

Zásluhu na tom, že se nový titul na scéně Národního divadla přece jen řadí mezi inscenace spíše nadprůměrné, má kromě „samonosného“ textu především trojice protagonistů: David Matásek coby korektní a na první pohled důvěryhodný Foustka, František Němec jakožto kožený šéf rádobyvědeckého ústavu a především Ladislav Mrkvička v roli Fistuly.

Právě jeho bezdomovecky ošuntělý, skřehotavý a zcela neďábelský „svůdce“ přesvědčivě ukazuje vlezlou banalitu zla, proti němuž existuje jen jediná spolehlivá obrana: osobní integrita. Překecat se nenechá za žádných okolností.

Foutska a jeho milá. David Matásek v roli doktora Jindřicha Foustky a Martina Válková jako jeho milenka Vilma ve hře Pokoušení, jejíž premiéru uvedlo Národní divadlo 13. května 2004.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Zounar během zkoušek nového nastudování Krysaře, ještě bez kostýmů
Zounar: Seriál Sousedé dehonestuje hereckou profesi, výsledek je otřesný

Když před několika lety Martin Zounar naskočil do muzikálu Děti ráje, mnohé fanoušky tím překvapil. Populární herec byl spíš než zpěvem známý coby šikovný...  celý článek

Vilma Cibulková ve hře Kalifornská mlha
Střet matky s učitelkou. Vilma Cibulková rozplétá gordický uzel

Škola na předměstí Chicaga. Dvě ženy, učitelka a matka školáka, řeší zásadní problém. První nechala vyloučit syna té druhé na pět dní ze školy.  celý článek

Eva Salzmannová v jediné roli kusu Jasno lepo podstín zhyna
RECENZE: Eva Salzmannová hraje ulepeného pobudu v šusťákovce

Jasno lepo podstín zhyna. Po podivným názvem se skrývá velký výkon Evy Salzmannové, která se skvěle vypořádala s náročným monodramatem v pražské MeetFactory.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.