Santana natočil dokonalý výtvor

  • 4
Dlouho očekávaná deska Carlose Santany se už názvem hlásí k jeho předchozímu úspěšnému titulu. Po albu Supernatural (Nadpřirozený) z roku 1999 přichází Shaman. Nemění se ani osvědčený princip: ve většině skladeb má Santana kolem sebe paletu známých nebo právě startujících zpěváků. Jejich záběr je však mnohem širší než minule a uspokojí snad každého - od padesátiletých hippies po mladičké příznivce metalu. Snad jen hip hopu tentokrát ubylo ve prospěch hvězd nového rhythm and blues.

Soutěžit o zájezd na koncert Santany do Mnichova pro dvě osoby a CD můžete ZDE


Jako by neexistovala stylová propast, která na první pohled zeje mezi hvězdou Michelle Branch, metalovými P.O.D. a elektronickým popem zpěvačky Dido. Zaplní ji především pozitivní atmosféra tolerance a z ní vycházející posluchačský pocit až zázračné kreativity. Santana vždy nechává svým hostům dostatek prostoru, aby dokázali, co v nich je. Výsledkem jsou skvělé pěvecké výkony, jež překonávají to, co hostující interpreti natáčejí na vlastní desky.

Kromě zmíněné Michelle Branch, která právě teď v hitparádách dělá z písně The Game Of Love svůj první nadnárodní hit, nadchnou především hluboce procítěné výkony Seala, Macy Grayové, Chada Kroegera z kapely Nickelback a brilantního, v Evropě méně známého rhythm and bluesového zpěváka jménem Musiq. Objevem mezi latinskými hosty jsou členové losangelského souboru Ozomatli a zkušený argentinský zpěvák Alejandro Lerner.

Tříšť pro Evropana známých i méně známých osobností je spojena Santanovými sóly. V průběhu pětatřiceti let své kariéry si jeden z největších kytaristů naší doby vytvořil posluchačsky lahodící a na první poslech rozeznatelný zvuk, jenž je podobně jako výběr zpěváků syntézou jazzových, rockových i etnických prvků. Až k hranicím popu přivádí hudbu, která byla před třiceti roky záležitostí úzkého okruhu posluchačů. Například v úvodní skladbě Adouma, již před pár roky napsala a zpívala africká zpěvačka Angélique Kidjo, je jeho chytlavé sólo zřetelně inspirováno tvorbou jazzového saxofonisty Johna Coltrana.

Přestože Santanův kytarový styl lze rozeznat na první poslech, album přináší zásadní novinku v podobě častějšího používání akustické kytary; celkový zvuk je proto krajkově nadýchaný a latinštější. Santanu rovněž proslavily melodické instrumentálky. I na téhle desce musí jednu mít. Není to sice takový trhák, jako bývala před třiatřiceti roky Samba Pa Ti, ale její pohoda jako by se přelévala i do dalších skladeb.

Nejdiskutovanější písní bude asi závěrečná skladba Novus. Santana ji nahrál s jedním ze tří nejslavnějších operních tenorů naší doby, s Placidem Domingem. Je složena ze dvou lehce patetických slok, připomínajících písně potulných mexických souborů hrajících dostaveníčka pod okny krásných žen, mezi které Santana vložil dvě okouzlující mezihry, v nichž kytara základní barvou vzdáleně připomíná housle. Od dob Hendrixovy verze All Along The Watchtower je na deskách zachyceno jen málo tak barvitých a působivých kytarových sól.

Málokdy se stane, že deska předčí očekávání do ní vkládaná. Shaman dokázal cenami ověnčený Supernatural překonat. Je to jeden z nejdokonalejších hudebních výtvorů pro široké publikum napříč věkovými i vzdělanostními skupinami, které byly kdy vytvořeny. Dokáže oslovit hudebního laika i zkušeného posluchače. Obrazně řečeno: je to hudba jak pro srdce, tak pro mozek. Jednoznačně album podzimní sezony.

SANTANA
Shaman
(BMG, 2002)

1. Adouma
2. Nothing At All
3. The Game Of Love
4. You Are My Kind
5. Amoré (Sexo)
6. Foo Foo
7. Victory Is Won
8. America
9. Sideways
10. Why Don´t You & I
11. Feels Like Fire
12. Let Me Love You Tonight
13. Aye Aye Aye
14. Hoy Es Adios
15. One Of These Days
16. Novus

Absolutní vítěz loňské Grammy Carlos Santana s Bobem Dylanem, který mu předává cenu.

Carlos Santana pózuje před fotografy se sedmi gramofónky Grammy.

Carlos Santana na koncertě.

Santana - Shaman. Obal alba.