Odborná porota odvedla profesionální práci. S vědomím, že někoho prostě nominovat musí, se jistě snažila vybrat to nejlepší z českého operního života.
Jak by však asi vypadaly užší i širší nominace, kdyby mezi kandidáty mohli být zahrnuti sólisté z Deutsche Oper am Rhein, kteří loni vystupovali v Národním divadle ve Wagnerově Prstenu Nibelungově?
Třeba John Wegner, Hans-Peter König, Alfons Eberz, ale i další? Jistě, nebyla to ve své podstatě česká produkce, tudíž nebyla v souladu se statutem Cen Thálie.
Jenže ve světě lze dnes těžko určit zemi původu, rozhodnout, zda produkce je česká, německá, italská, či jiná. Opera je kosmopolitní žánr. Přes koncepční i umělecké výhrady, jež se vůči Prstenu v Národním divadle daly vznést, zpěváci z Düsseldorfu tu předvedli náročnou, vynikající a poučnou práci.
Pro ně by udělení Thálie, o jejíž existenci se kousek za Aší neví, asi neznamenalo posílení mezinárodní prestiže. Ale byl by to signál, že respektujeme světová měřítka a vývoj, jenž dřív či později stejně dorazí i k nám.