Teprve po roce 1940 se do jeho výrazového slovníku dostaly i modernější výrazové prostředky, zejména častější užívání prudkých disonancí, složitější rytmické struktury, tonální mnohoznačnost a dokonce i seriální kompoziční technika.
Nejznámější Barberovou skladbou je beze sporu Adagio pro smyčce op. 11 z roku 1937. Původně pomalá věta ze smyčcového kvartetu b moll, kterou autor přepracoval na samostatný koncertní kus pro komorní orchestr a v roce 1967 ještě jednou na Agnus Dei pro smíšený sbor a varhany. Premiéru Adagia řídil 5. listopadu 1938 sám Arturo Toscanini, a to s přesvědčivým úspěchem.
V komplexu Barberova uměleckého odkazu zaujímají významné místo písňové cykly, komponované s velkým porozuměním pro hlas, většinou na lyrické a nostalgické texty evropských (často keltských) básníků. Světovou proslulost však získala samostatná orchestrální píseň Knoxville, Summer of 1915 na text Jamese Ageeho. Báseň je vzpomínkou na dětství prožité v malém jižanském americkém městě a Barber ji zhudebnil tak, že ještě zdůraznil její emocionální náboj.