Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Samorost Rykr přitahuje

  9:33aktualizováno  9:33
Praha - Expozice v domě U Kamenného zvonu nazvaná Zdenek Rykr (1900-1940): Elegie avantgardy, kterou věnovala Galerie hlavního města Prahy výrazné osobnosti české meziválečné avantgardy, je prodloužena do 28. ledna. Malá rekonstrukce v domě U Kamenného zvonu, kde se vzpomínka na Rykra odehrává, tak divákům, kterých zatím do výstavních prostor přišlo přes osm tisíc, přidává ještě téměř dvacet dnů navíc. "Chystáme rekonstrukci vestibulu - celé vstupní haly, šatny, pokladny, chceme divákům nabídnout i občerstvení," říká Věra Sluková z Galerie hlavního města Prahy s tím, že rekonstrukce začne v únoru, a tak by to té doby byly síně prázdné.
Podívejte se na snímky Rykrovy tvorby.

Proto tuto přechodnou dobu využili k prodloužení výstavy, jež každý týden přiláká kolem pěti set návštěvníků. S Rykrem se v loňském roce, kdy byla výstava otevřena, pojila dvě výročí. Uplynulo sto let od jeho narození (15. října 1900), a hlavně před šedesáti lety se Rykr, v té době uznávaný i v Paříži, vydal s rozepnutým pláštěm a zapálenou cigaretou po železniční trati vstříc nelítostně se přibližujícímu rychlíku.

Tak skončil život malíře, grafika, designéra, scénografa, člověka neustále překvapujícího novými proměnami své tvorby. Rykr psal a kreslil pravidelně do novin, redigoval obrazový magazín, kreslil karikatury, upravil několik knih a stal se i průkopníkem a teoretikem reklamní tvorby u nás. Pracoval pro firmy Orion Maršner, Baťa, Palaba, Kulík, Zátka, Otto, například jeho přebal kofily s figurkou mouřenína s šálkem kávy přetrval více než sedmdesát let.

"Dotkl se takřka všech podstatných tendencí a směrů, za což byl ostatně ve své době v Čechách neoblíben," shrnuje význam Rykrovy tvorby spoluautor výstavy Vojtěch Lahoda a dodává, že Rykrova tvorba může být chápána jako vyjádření vztahu avantgardy a historie, krásy a vznešenosti, ale vede k zamyšlení i nad vztahem kýče a umění. Výstava, kterou společně připravili Vojtěch Lahoda a kurátor Vít Havránek, zahrnuje všechny položky Rykrovy aktivity: obrazy, kresby a asambláže z let 1917-1940. Kromě známých období abstrakce a asambláží, koláží na skle a cyklů Elegie a Žena v koupelně jsou na výstavě výrazněji zastoupeny také ty periody, které nebyly dosud příliš vyzdvihované: rané expresivní obrazy z let 1919-20, smyslový realismus 20. let a jakýsi neoimpresionismus přelomu 20. a 30. let. Řada nedochovaných objektů a asambláží je dokumentována zvětšenými fotografiemi.

Rykrovy kresby, jichž se dochovalo velké množství a které jsou podle Lahody někdy zajímavějším projevem vizuálních proměn jeho výtvarného názoru než samotné obrazy, doplňují souborné dílo malíře. Rykr vystudoval dějiny umění a klasickou archeologii, ale jako malíř byl samouk. Vždy se vyhýbal kolektivním programům a jakékoliv skupinové aktivitě, pravidelně však vystavoval od roku 1920. Až v roce 1937 se stal členem pařížského Salonu Nadnezávislých, kde se mu vlastně poprvé dostalo pochopení a uznání.

Rykrovy práce pro reklamu
Výstava se nezabývá pouze Rykrovou malířskou a sochařskou tvorbou, ale také jeho pracemi určenými pro reklamu. Autor během svého života vytvořil nepřeberné množství plakátů či obalů na nejrůznější výrobky. Nejznámější je jeho spolupráce s čokoládovnou Orion, pro níž navrhl celý soubor obalů včetně známé Orionské hvězdy. Naopak do značného nebezpečí ho přivedla práce pro reklamní firmu PIRAS. V té době Rykrovi hrozilo zatčení gestapem, jelikož se pod zástěrkou ředitelování v podniku, snažil zachránit židovské výtvarníky, kteří zde pracovali.

Elegie avantgardy jsou doplněny fotografiemi Jaromíra Funkeho, jenž byl s malířem ve dvacátých letech v úzkém kontaktu. Snímky zobrazují Rykrovy plastiky a dokumentují žánrovou blízkost obou umělců. Funke se o svém příteli kdysi vyjádřil: "Rykr dosáhl každé své mety velice snadno, a proto se hned vydal jiným směrem. Hledal prostě další."

Obrazy Zdenka Rykra byly prezentovány na několika významných výstavách v zahraničí, nicméně svoje místo v českém prostředí tvorba tohoto rodáka z Chotěboře zatím nenašla. V Čechách svá díla pravidelně vystavoval od roku 1920 a v roce 1937 vstoupil do pařížského Salonu Nadnezávislých, kde byla jeho práce uznána a pochopena.

Zdenek Rykr: Amor a psyché

Zdenek Rykr: Únorové slunce

Zdenek Rykr: Rytíři, žena a smrt

Zdenek Rykr: Polní nářadí

Zdenek Rykr: Orient

Zdenek Rykr: Obraz

Zdenek Rykr: Holandsko

Zdenek Rykr: Dáma v okně

Autor:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

VIDEO: Nahé ženy jsou u nás naposledy. Organizátoři lákají i na orgasmy

Na výstavě Voayer ukazují dívky vše, co se ukázat dá.

Voayer: Poslední výstava skutečných nahých žen. Nekompromisní název láká diváky na kontroverzní výstavu, která k nám...

OBRAZEM: Jak viděl Jiří Kolář srpen 1968, odhaluje Národní galerie

Národní galerie v Praze uspořádala rozsáhlou výstavu děl  Jiřího Koláře. Na...

Národní galerie představuje u příležitosti 50. výročí sovětské okupace Československa v srpnu 1968 rozsáhlou výstavu...

World Press Photo vyhrál snímek Venezuelana hořícího po výbuchu motocyklu

FOTKA ROKU: Ronaldo Schemidt, Agence France-Presse - Venezuelská krize (3....

Fotografie Venezuelská krize zachycující hořícího demonstranta během nepokojů namířených proti prezidentu Madurovi se...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz