Martina Janková

Martina Janková | foto: archiv

Salcburk ukázal, jak hrát moderní operu

Z obměněné sólistické sestavy loňské produkce Mozartovy Figarovy svatby, jejíž repríza se letos hraje na Salcburském festivalu, byl našinec přirozeně nejvíce zvědavý na Martinu Jankovou.

Mezinárodně úspěšná česká sopranistka vystřídala hvězdnou Christine Schäferovou v roli pážete Cherubína – a vedla si skvěle. Zamilovaný mladíček byl v jejím podání herecky i vokálně nesmírně pravdivý, rozkošný a jímavý.

Ostatně pravdivost, oproštění od komického balastu a důraz na psychologické a erotické motivace postav jsou hlavní znaky inscenace Clause Gutha, odehrávající se na schodišti noblesního domu.

Svým jemným, zevrubným herectvím a krásným, pružným hlasem v ní vynikl i barytonista Gerald Finley coby hrabě Almaviva. Po boku měl hlasově poněkud přepjatou hraběnku Dorotheu Röschmannovou, elegantního obrýleného Figara v podání Luky Pisaroniho a další, vesměs solidní zpěváky.

V háklivé pozici se ocitl dirigent Daniel Harding, pokud chtěl uspět po loňském premiérovém nastudování proslulého Nikolause Harnoncourta, který přišel s extrémním, přitom bravurně vyváženým a zvládnutým tempovým plánem. Harding zjevně nechtěl úplně vybočit z pomalých temp a prodlev, nicméně oné kontrastnosti a proměnlivosti s Vídeňskými filharmoniky nedocílil.

Na rozdíl od populární Figarovy svatby se opera Armida od Josepha Haydna ve světě téměř neuvádí. Nakonec však právě její inscenace byla velkým překvapením.

Z mnoha zpracování druhdy oblíbeného příběhu z křižáckých válek, v němž orientální čarodějka Armida svede křesťanského rytíře Rinalda, patří to Haydnovo k nejméně dramatickým. Svádění se u něj odehraje před začátkem opery, „děj“ je v podstatě sledem árií a recitativů, v nichž Rinaldo řeší dilema, zda Armidu opustit, či nikoli.

Tyto slabiny překlenul – ve světě velmi ceněný – německý režisér Christof Loy smysluplnou, nijak násilnou aktualizací. Na široké jeviště Felsenreitschule nechal postavit minimalistickou instalaci složenou ze tří stěn, z nichž jedna byla zešikmená.

Bleskovou rychlostí po ní vybíhaly a dozadu seskakovaly „armády“, které připomínaly spíše současné extrémní sportovce s přilbami. Pochodové motivy z opery, kterou s velkým švihem interpretoval orchestr Mozartea řízený Ivorem Boltonem, vyhrával „do boje“ pouliční tlampač na scéně.

V těchto dekoracích se bravurně pohyboval ansámbl v čele s vycházející hvězdou, sopranistkou Anette Daschovou, a tenoristou Michaelem Schadem, ale také s novým objevem, sopranistkou jiskřivého a průrazného hlasu Mojce Erdmanovou.

Precizně vypracované akce vnesly do nadčasové látky o konfliktu smyslů a rozumu na válečném pozadí neutuchající napětí. Takto lze operu pojmout moderně, střízlivě, a přesto efektně.

W. A. Mozart: Figarova svatba
Dirigent Daniel Harding, režie Claus Guth. Haus für Mozart, 17.srpna.
Hodnocení MF DNES: 70 %
Joseph Haydn: Armida
Dirigent Ivor Bolton, režie Christof Loy. Felsenreitschule, 18.srpna
Hodnocení MF DNES: 70 %

,